BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A hagyományos kereskedelmet is segíti az internet

A kérdés, hogy az internet fenyegetheti-e a hagyományos üzletek létét, mára meghaladottá vált. Valójában, ahogy arra a Cetelem Körkép 2014 rámutat, a fogyasztók döntöttek: egyszerre akarják az internetet és a hagyományos üzleteket is.

A Cetelem 12 országra kiterjedő felmérése szerint az európai fogyasztók 70 százaléka a világhálón keres információkat és árengedményeket, mielőtt elindulna egy hagyományos üzletbe. A kutatás vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is. Az eredmények azt mutatják, hogy korántsem vált valóra azok félelme, akik attól tartottak, hogy az internet, vagyis az e-kereskedelem térnyerésével a hagyományos boltok eltűnnek vagy raktárrá silányulnak.

Bár senki nem tud az internet ellen küzdeni, hiszen a világháló hatalmas embertömegeket ér el, gyors és olcsó, az elemzők szerint erre nincs is szükség. A web ugyanis nem ellensége a hagyományos üzleteknek, hanem új lehetőségeket nyújt a vevők megszerzésében. Azt azonban ne felejtsük el, hogy az internet rá is telepszik az offline kereskedelemre, mert az a cég, amely nincs fenn a neten, a vásárlók nagy tömegei számára tulajdonképpen nincs is.

A hagyományos üzletek ugyanakkor továbbra is olyan előnyökkel rendelkeznek, amikkel az internet nem: egyebek között azzal, hogy a vevő megfoghatja, felpróbálhatja a terméket. Ez utóbbi főként amiatt elengedhetetlen, mert a különféle cipő- és ruhagyártók jelentős eltéréssel értelmezik a méretjelzéseket.

A nemzetközi felmérés meglepő eredménye volt az is, hogy még az olyan internetes slágertermékek esetében is, mint a hi-fi vagy az elektronikai cikkek, az európaiak 70 százaléka hagyományos boltban vásárolt utoljára. Másrészt bár az e-kereskedelem tovább terjed, aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom egytizedét.

A kereskedőknek azonban alkalmazkodniuk kell ahhoz, hogy megváltoztak az internethez szokott vásárlók igényei. Bár az emberek többsége ma is a hagyományos üzletekben vásárol, egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világhálón ellenőrzik a kínálatot és az árakat. Tízből négy fogyasztó egy áruházban való nézelődés közben is összehasonlítja az árakat okostelefonján vagy valamelyik közösségi hálón megkérdezi ismerősei véleményét a kiszemelt termékről. Száz magyar közül 45-en posztoltak már pozitív véleményt fogyasztói fórumokon.

Az internet egy sok lehetőséget nyújtó marketing eszköz: az árukereső portálok hozzák a vevőket az üzletlánc honlapjára, ahol telefonon az online értékesítő segít az áruház portálján eligazodni – mondta Rohrböck András, az Expert Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Az online rendszer abban is segít, hogy prognózis készülhessen a kereslet alakulásáról. Miután megszűntek a nagykereskedelmi vállalatok és a márkaképviseletek sem készleteznek, a kiskereskedőknek már három hónapra előre meg kell rendelniük a termékeket. A kereslet tendenciáit azonban jól jelzi, hogy a webáruház kínálatából melyik termékre hányszor kattintanak, így mérni lehet egy-egy árucikk iránti érdeklődés változását.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.