A Cetelem 12 országra kiterjedő felmérése szerint az európai fogyasztók 70 százaléka a világhálón keres információkat és árengedményeket, mielőtt elindulna egy hagyományos üzletbe. A kutatás vizsgálta a hagyományos üzletek és az internet viszonyát is. Az eredmények azt mutatják, hogy korántsem vált valóra azok félelme, akik attól tartottak, hogy az internet, vagyis az e-kereskedelem térnyerésével a hagyományos boltok eltűnnek vagy raktárrá silányulnak.
Bár senki nem tud az internet ellen küzdeni, hiszen a világháló hatalmas embertömegeket ér el, gyors és olcsó, az elemzők szerint erre nincs is szükség. A web ugyanis nem ellensége a hagyományos üzleteknek, hanem új lehetőségeket nyújt a vevők megszerzésében. Azt azonban ne felejtsük el, hogy az internet rá is telepszik az offline kereskedelemre, mert az a cég, amely nincs fenn a neten, a vásárlók nagy tömegei számára tulajdonképpen nincs is.
A hagyományos üzletek ugyanakkor továbbra is olyan előnyökkel rendelkeznek, amikkel az internet nem: egyebek között azzal, hogy a vevő megfoghatja, felpróbálhatja a terméket. Ez utóbbi főként amiatt elengedhetetlen, mert a különféle cipő- és ruhagyártók jelentős eltéréssel értelmezik a méretjelzéseket.
A nemzetközi felmérés meglepő eredménye volt az is, hogy még az olyan internetes slágertermékek esetében is, mint a hi-fi vagy az elektronikai cikkek, az európaiak 70 százaléka hagyományos boltban vásárolt utoljára. Másrészt bár az e-kereskedelem tovább terjed, aránya még a legfejlettebb országokban – Japánban, az Egyesült Államokban – sem haladja meg a kiskereskedelmi forgalom egytizedét.
A kereskedőknek azonban alkalmazkodniuk kell ahhoz, hogy megváltoztak az internethez szokott vásárlók igényei. Bár az emberek többsége ma is a hagyományos üzletekben vásárol, egyre inkább terjed az a gyakorlat, hogy vásárlás előtt a világhálón ellenőrzik a kínálatot és az árakat. Tízből négy fogyasztó egy áruházban való nézelődés közben is összehasonlítja az árakat okostelefonján vagy valamelyik közösségi hálón megkérdezi ismerősei véleményét a kiszemelt termékről. Száz magyar közül 45-en posztoltak már pozitív véleményt fogyasztói fórumokon.
Az internet egy sok lehetőséget nyújtó marketing eszköz: az árukereső portálok hozzák a vevőket az üzletlánc honlapjára, ahol telefonon az online értékesítő segít az áruház portálján eligazodni – mondta Rohrböck András, az Expert Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója. Az online rendszer abban is segít, hogy prognózis készülhessen a kereslet alakulásáról. Miután megszűntek a nagykereskedelmi vállalatok és a márkaképviseletek sem készleteznek, a kiskereskedőknek már három hónapra előre meg kell rendelniük a termékeket. A kereslet tendenciáit azonban jól jelzi, hogy a webáruház kínálatából melyik termékre hányszor kattintanak, így mérni lehet egy-egy árucikk iránti érdeklődés változását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.