BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább nőtt a kiskereskedelem

Erős, 8,3 százalékos bővülés mutatkozott márciusban a kiskereskedelmi forgalomban, ám azt nem tudni pontosan, hogy a dohánytermékek mérésénél történt átalakítás mennyire játszott ebben közre. Ezzel együtt az elemzők szerint mindenképpen biztatóak a számok

A márciusi kiskereskedelmi forgalom 8,3 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a februári 6,7 százalékos növekedés után – jelentette naptárhatástól megtisztított első becslése alapján a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A kiigazítatlan nyers adat 6,2 százalékos növekedést mutat márciusban az előző havi 6,7 százalékot követően. Az első negyedévben 7,1 százalékos volt a kiskereskedelmi forgalom bővülése a szezonálisan korrigált adat szerint, a nyers mutató 6,4 százalék.

Márciusban alacsony bázisról jelentősen felgyorsult a nem élelmiszer jellegű termékek értékesítési volumene, amely 8,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, a februári 4,7 százalékos növekedést követően. Az üzemanyag-forgalom 9,5 százalékkal nőtt éves összevetésben a februári 6,4 százalékos ütem után. Az élelmiszerkereslet 7,9 százalékkal haladta meg márciusban az egy évvel korábbit, alig szerényebben az előző havi 8,2 százaléknál.

Az MTI-nek nyilatkozó elemzők pozitívan értékelték a tegnap megjelent számokat, ám a KSH-hoz hasonlóan Tóth Gergely, a Buda-Cash Brókerház makroelemzője is felhívta a figyelmet arra, hogy a dohánytermékek kiskereskedelmének tavalyi átalakulása miatt 2014 első hat hónapjának kiskereskedelmi adatait nem lehet összehasonlítani a tavalyi év első félévi adataival. A szakértő szerint összességében emeli a kiskereskedelmi forgalmat ez a változás. Kifejtette: a tavaly márciusi rossz időjárás miatt az üzemanyagok forgalma 9,5 százalékkal emelkedett márciusban az előző év azonos időszakához képest. A bázishatás mellett az online pénztárgépek bekötése is segítette a kiskereskedelmi forgalom bővülését; ez ráadásul a költségvetésnek is többletbevételt jelent. Tóth Gergely hangsúlyozta: a bázishatások és az online pénztárgépek bekötése is segített, de az elmúlt negyedéves, általános gazdasági folyamatok is arra utalnak, hogy az ipari export mellett a kiskereskedelmi forgalom emelkedése húzhatja az idei gazdasági növekedést. Hozzátette, hogy ezt az Európai Bizottság is megerősítette hétfőn bemutatott tavaszi gazdasági előrejelzésében. A Buda-Cash makroelemzője úgy véli, hogy – az új módszertan szerint – az idén 6-6,5 százalékkal nőhet a kiskereskedelmi forgalom Magyarországon.

Balatoni András, az ING Bank vezető makrogazdasági elemzője szerint 2014-ben a kiskereskedelmi forgalom bővülése az új módszertan szerint meg fogja haladni a 7 százalékot. Ez rendkívül kedvező a hazai növekedés szempontjából, ráadásul azt mutatja, hogy a belső kereslet lesz a gazdasági növekedés fő motorja az idén, ami a költségvetés szempontjából is kedvező folyamat – tette hozzá. Kifejtette, hogy a háztartások vásárlóereje jelentősen emelkedett az elmúlt időszakban, az alacsony infláció és a dinamikus béremelés eredményeképpen. A háztartások a „bőrükön érzik” a makrogazdasági helyzet javulását, a kedvező folyamatok a korábban domináns óvatossági motívumok háttérbe szorulását eredményezik a fogyasztási-megtakarítási döntéseknél.

Plusz az EU-ban is

Az euróövezetben és az Európai Unió egészében is 0,3 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom márciusban az előző hónaphoz képest, az egy évvel korábbival összevetve pedig az eurózónában 0,9, az unió egészében 1,6 százalékos növekedést mértek – idézte az Eurostat nem végleges adatait az MTI.

Az adatot szolgáltató 22 tagállam közül 13-ban nőtt, 9-ben csökkent a kiskereskedelmi forgalom havi összevetésben. A múlt év márciusával összehasonlítva 18 országban nőtt és csak négyben csökkent a forgalom.

Az adatot szolgáltató 22 tagállam közül 13-ban nőtt, 9-ben csökkent a kiskereskedelmi forgalom havi összevetésben. A múlt év márciusával összehasonlítva 18 országban nőtt és csak négyben csökkent a forgalom.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.