Tavaly az áruszállítási teljesítmény kétharmada közúti, 18 százaléka vasúti, 11 százaléka csővezetékes, a fennmaradó
4 százaléka pedig vízi szállítás volt.
A közúti és a vasúti szállítás teljesítménye 2013-ban egyaránt 4 százalékkal emelkedett. A közúti áruszállításnak - a többi szállítási mód rovására bekövetkező - nagyarányú térnyerése a válság kezdetéig folyamatos volt, a 2007-es 66 százalékos részaránya 19 százalékponttal haladta meg a 2001. évit. Viszont 2007 óta változatlan - kétharmad körüli - a részesedése.
A vasúti szállítás teljesítménye 2013-ban immár negyedik éve bővült, ennek ellenére a 2013. évi teljesítmény még mindig elmaradt a 2008-astól. A vízi szállítás teljesítménye 2009, a csővezetékesé pedig 2010 óta ingadozik. Tavaly a vízi szállítás teljesítménye 2,9, a csővezetékesé 1,9 százalékkal maradt el a 2012. évitől. Az előbbi alig 1 milliárd, míg az utóbbi közel 6 milliárd árutonna kilométert tett ki.
A szállítások átlagos távolsága a múlt évben 208 kilométer volt, 5 kilométerrel hosszabb, mint 2012-ben. A szállítási módok közül a belföldi és a nemzetközi szállítások átlagos távolsága közötti legnagyobb különbség a közúti fuvarozásban alakult ki. Az utóbbi átlagos távolsága belföldön 70 kilométer, nemzetközi viszonylatban pedig 717 kilométer volt tavaly.
A helyközi személyszállítás utaskilométerben számított teljesítménye 2013-ban 5,9 százalékkal bővült és 24,6 milliárdot tett ki. A növekedés az alacsony bázishoz képest következett be, mivel 2012-ben a teljesítmény 10 százalékkal visszaesett, összefüggésben a Malév 2012. februári megszűnésével.
Az összteljesítményből 2013-ban is az autóbuszos utazás részesedett a legnagyobb arányban, 55 százalékkal, és 8,2 százalékkal növekedett egy év alatt. Így a tavalyi teljesítménye - a négy közlekedési mód közül egyedüliként - meghaladta a 2005. évit.
A közel egyharmados aránnyal részesedő vasút teljesítménye fél százalékkal bővült 2013-ban. Miután 2006 és 2010 között számottevően csökkent a teljesítménye, 2013-ban mintegy ötödével maradt el a 2005. évitől. A legnagyobb arányban - 11 százalékkal - a repülőgépes utazások teljesítménye nőtt, ezzel együtt is alig több mint felét tette ki a két évvel korábbinak, a 3,2 milliárd utaskilométerrel.
A távolsági közlekedés keretében szállított utasok száma 2013-ban 685 millió volt, 2,3 százalékkal több, mint 2012-ben. A tavalyi volt a negyedik olyan év, amikor nőtt az utasok száma, ennek ellenére a 2005. évi szinttől még mindig 4,9 százalékkal elmaradt. Az utazások 78 százaléka autóbuszon, 22 százaléka vonaton történt, a repülőgépek és hajók részesedése együttesen sem érte el a fél százalékot.
Autóbuszokon, nemzetközi viszonylatban 2013-ban negyedével többen utaztak, mint 2012-ben. Az átlagos utazási távolság 2013- ban 36 kilométert tett ki, az autóbuszos utazásoké ennél rövidebb (25 kilométer), a vonatosoké viszont hosszabb (53 kilométer) volt.
Tavaly 127 ezer személygépkocsit - az egy évvel korábbihoz viszonyítva 19 százalékkal többet - helyeztek első alkalommal forgalomba Magyarországon. Ez a szám a válságot megelőző három év - a 2005 és 2007 közötti időszak - átlagának alig hattizede. A személygépkocsi-állomány 2013-ban 55 ezerrel nőtt, az év végén 3 millió 41 ezer darabot tett ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.