Ennek első lépése jelenleg kezelt címállomány felmérése, felülvizsgálata helyi szinten. A jogszabály ennek érdekében előírja a jegyzőknek az adatok pontosságának, a címek valódiságának ellenőrzését a személyiadat- és lakcímnyilvántartás központi szerve (Kekkh) által elkészített elektronikus adatállomány segítségével. Az ellenőrzés eredményéről november 15-ig a címjegyzék visszaküldésével kell tájékoztatni a központi szervet. A tervek szerint a címregiszter feltöltése ezen az adatbázison alapul majd.
Az Államreform Operatív Program keretében megvalósuló projekt végrehajtására 950 millió forintba kerül. A költségek 85 százalékát uniós, 15 százalékát pedig hazai forrásból finanszírozzák. A tervezet szerint több mint 5 millió címadat karbantartását kell elvégezni. A jelenlegi adatok szerint Magyarországon több mint 7,5 millió telek és 9 millió ingatlan van. A feladat elvégzésével létrejön Magyarország első „etalon nyilvántartása”, a közhiteles címregiszter.
Ezek fontos lépések, azonban nem kezelik a májusban elfogadott földforgalmi törvény okozta anomáliákat – mondta lapunknak Máhr András, a Magyar Mezőgazdasági Szövetkezők és Termelők (MOSZ) főtitkár-helyettese. Az elmúlt időszakban kaotikussá vált a helyzet, nehezen lehet nyomon követni, ki mivel foglalkozik – tette hozzá.
A szakember szerint zavarokhoz vezetett az új jogszabály egyik központi eleme, a földműves fogalmának definiálása. A sokasodó követelményeknek való megfelelés következtében – például szakmai végzettség és tapasztalat – sok gazda a túlélésre, a kiskapuk kijátszására törekszik. Aki nem földműves természetes személy, maximum egy hektárt vehet, akár hazai, akár tagállami állampolgárnak minősül. A korlátozás úgy lehet drasztikusan szigorú, hogy eközben – az unió által elvárt módon – diszkriminációmentes marad.
A törvény másik neuralgikus pontja a földbizottságok létrehozásával függ össze. Az adásvételi szerződéseket véleményező, gyakorlatilag vétójoggal bíró testületeknek május elsejéig kellett volna megalakulniuk, de máig nem jöttek létre. Nagy István, a Földművelésügyi Minisztérium (FM) parlamenti államtitkára szerint a földforgalmi törvényt ősszel módosíthatja a parlament. Ezzel kapcsolatban korábban azt mondta: „ez az egyik törvényes garancia arra, ha egy falu gazdaközössége nem akarja, hogy a földet valaki megvásárolja, meg tudja akadályozni. Ez egy zseniálisan jó találmány”. A MOSZ főtitkár-helyettese szerint elhibázott lépés, egy bizottság kezébe ekkora súlyú döntési jogkört adni. Jelenleg – a földbizottságok hiányában – a területi kamarák jóváhagyásával lehet földtulajdont szerezni. A harmadik fél beiktatásával „kis magyar abszurd alakult ki” – magyarázta. Az EU észlelte a helyzet disszonanciáját, és észrevételt tett, mivel nem látja biztosítottnak a bizottságok hiteles működését.
Márh András szerint, az is kiderült, gond van az állami földek bérbeadásával is, mivel azokat legtöbbször nem a helyben élő gazdák kapták meg, hanem különféle, elsősorban Fidesz-közeli vállalkozások vagy magánszemélyek birtokába került.
Súlyos büntetések jöhetnek
Szakértők szerint a gazdálkodók még nem minden esetben alkalmazzák megfelelően a földhasználatot érintő megváltozott szabályokat, többen nem teszik meg a kötelező nyilatkozatokat. Ezt súlyos szankciókat vonhat maga után. Az ügyész kiemelten kezeli a szerződéseket, több eljárást is kezdeményeztek az elmúlt időszakban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.