Az év első négy hónapjában euróban számolva közel három százalékkal bővült a Franciaországba irányuló magyar export értéke 2013 azonos időszakához képest, ami annak fényében igen kedvezőnek tekinthető, hogy 2013, illetve 2012 egészében stagnáláshoz közeli enyhe csökkenést (0,6, illetve 0,3 százalékos elmaradást) mutatott a kivitel.
Az import értéke azonban 30 százalékkal nőtt 2014 januárja és áprilisa között éves összehasonlításban, miközben az előző két évben behozatalunk is stagnálás közeli szinten alakult. A francia behozatal értékének idei alakulásában a teljes magyar külkereskedelemben megfigyelhető trend tükröződhet vissza, miszerint az utóbbi hónapokban dinamikusan bővült az import részben a megnövekedett hazai lakossági fogyasztásnak köszönhetően.
A Franciaországgal szemben 1999 óta meglévő pozitív külkereskedelmi mérlegünk értéke így várhatóan idén elmarad a tavalyitól, amikor több mint egymilliárd eurót tett ki a többlet, amely az ötödik legnagyobbnak számított 2013-ban az összes kereskedelmi partnert figyelembe véve. A KSH adataiból az is kiderül, hogy Franciaország a tavalyi adatok szerint Magyarország nyolcadik legjelentősebb kereskedelmi partnerének számít több mint hatmilliárd eurós forgalommal.
Ami a francia cégek magyarországi kumulált befektetéseit illeti, azok értéke a Magyar-Francia Kereskedelmi és Iparkamara által készített, 2013 eleji kimutatás szerint elérte a 10 milliárd eurót, amivel Franciaország a harmadik helyet foglalta el a hazánkban befektető külföldi országok ranglistáján. A mintegy 340, Magyarországon működő francia hátterű cég több mint 50 ezer embernek ad munkát hazánkban.
A francia tulajdonú cégek idei magyarországi döntéseivel kapcsolatban kiemelhető, hogy a Michelin május elején jelentette be, hogy 2015 közepére bezárja budapesti telephelyét. A középkategóriás teherabroncsok gyártása a nyolcadik kerületi telephelyen a cég indoklása szerint azért ér véget, mert az európai teherabroncspiac szűkül, és a 70 százalékos kapacitással működő gyár jelentős modernizációra szorulna, ami a belső kerületi fekvés miatt gazdaságilag nem indokolt. A cég viszont azt is közölte, hogy Nyíregyházán folytatják a szupersport kategóriás személyabroncsok gyártását, és a váci logisztikai központban, valamint a tuzséri kereskedelmi egységben is hosszú távra terveznek.
A Danone június közepén közölte, hogy fokozatosan csökkenti, 2015 második felére pedig beszünteti a gyártás budapesti gyárában, miután annak kapacitáskihasználtsága kritikus szintre csökkent. A cég indoklása szerint a döntést a friss tejtermékek iránti, évek óta tartó csökkenő kereslet, illetve a kedvezőtlen élelmiszer- és tejipari trendek tették szükségessé. A társaság hazai vállalata azonban továbbra is régiós központ marad a Danone Csoport hálózatában, és folytatja kereskedelmi tevékenységét.
A francia befektetésekkel kapcsolatos további fontos idei fejlemény, hogy a magyar állam tavasszal visszavásárolta az Antenna Hungáriát (AH) a Télédiffusion de France cégtől, amely még 2013-ban indította el a tendert az AH 100 százalékos tulajdoni hányadának értékesítésére. A műsorszóró vállalat május 30-ával került a kormányzati informatikai és távközlési üzemeltetést, valamint szolgáltatást ellátó állami társaság, a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) tulajdonába.
A Magyarországon 17 éve jelen lévő, és ezalatt egymilliárd eurós befektetést végrehajtó GDF Suez pedig a Dunamenti Erőmű 74,8 százalékos többségi tulajdonrészét adta el a svájci központú MET Holding cégcsoport tagjaként működő MET Power AG-nak, a tranzakció június végén zárult le.
Auchan (kiskereskedelem)
BNP Paribas (bankszektor)
EDF (energiaszektor)
GDF Suez (energiaszektor)
Groupama (biztosítószektor)
Michelin (gumiabroncs)
Sanofi-Aventis (gyógyszeripar)
Schneider Electric
(villamosipar)
Servier (gyógyszeripar)
Auchan (kiskereskedelem)
BNP Paribas (bankszektor)
EDF (energiaszektor)
GDF Suez (energiaszektor)
Groupama (biztosítószektor)
Michelin (gumiabroncs)
Sanofi-Aventis (gyógyszeripar)
Schneider Electric
(villamosipar)
Servier (gyógyszeripar)-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.