Az alkalmazott szankciók mértékét elsősorban a jogsértés súlya és a szabálytalansággal érintett fogyasztói kör nagysága határozta meg.
A jogsértések között elsősorban az árfeltüntetésre és az árfelszámításra vonatkozó szabályok megszegése, valamint az ezzel összefüggő megtévesztő gyakorlatok alkalmazása volt túlsúlyban. Szintén a bírsággal sújtott cselekmények körébe sorolta a hatóság a szavatossági és jótállási ügyek intézése során a fogyasztói jogok tartalmával összefüggő megtévesztéseket, de előfordult olyan eset is, ahol a panaszkezelési szabályok miatt kellett – más jogsértések mellett – bírságot kiszabni.
A fogyasztói megtévesztés miatt kiszabott bírság összege meghaladta a 13 millió forintot. A termékbemutatókat szervező cégek ellenőrzése az elmúlt félévben is folyamatos volt; az ellenőrzéseket könnyítette az ilyen vállalkozásokra vonatkozó előzetes bejelentési kötelezettség jogszabályban való előírása, valamint az a kormányzati döntés, amely lehetővé tette, hogy a legkiszolgáltatottabb fogyasztók tapasztalatlanságát és hiszékenységét kihasználó cégek esetében már első körben is alkalmazható legyen a bírság – abban az esetben is, ha kis- vagy közepes vállalkozásról van szó.
A félév során a hatóság élt is a lehetőséggel: volt olyan cég, amelyre megtévesztő gyakorlata alapján a lehetséges maximumot, 500 ezer forintot szabott ki az eljáró felügyelőség. A veszélyes termékek kiszűrése egész évben folyamatosan zajló hatósági tevékenység: itt is előfordult, hogy piacfelügyeleti szabálytalanságok miatt a hatóság élt az anyagi szankció alkalmazásának lehetőségével: a félév során több mint 13 millió forint bírságot szabott ki a hatóság a jogsértések miatt. Az 500 ezer forint feletti bírsághatározatok számát gyarapították a légiutas jogok megsértése miatt légitársaságokra kiszabott elmarasztalások is.
A közlemény szerint a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság és a kormányhivatalok fogyasztóvédelmi felügyelőségei jelenleg az idegenforgalmi főszezonban végzett kereskedelmi és szolgáltatási tevékenységek ellenőrzését végzik, amelynek célja a hazai és a külföldi vendégek és pihenni vágyók érdekeinek védelme.
„A hatóság következetes elve és gyakorlata, hogy a jogkövető magatartásra ösztönzés eszköztárában a bírság csak a legsúlyosabb, illetve a legnagyobb fogyasztói kört érintő ügyeket sújtó szankció legyen, a fogyasztói érdekeket és jogokat következetesen sértő cégekkel szemben ugyanakkor a továbbiakban is élni fog a bírság kiszabásának eszközével” – hangsúlyozza a közlemény.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.