Hatályba lépett a négy gyógyszergyártói Szövetség módosított Gyógyszer-kommunikációs Etikai Kódexe. A 2012-ben megalkotott kódexszel a gyógyszeripari vállalatokat tömörítő legjelentősebb érdekképviseletek célja olyan közös etikai szabályok elfogadása és elfogadtatása volt, amelyek segítségével nemcsak az etikus gyógyszeripari promóciót támogathatják, de nem titkoltan javítják az ipar megítélését is.
Mivel ez kiegészíti a piaci gyakorlatot meghatározó jogszabályok szövegét, a gyógyszerpiaci kereskedelmi gyakorlatnak egyidejűleg kell megfelelnie a kódex és a vonatkozó jogszabályok által támasztott előírásoknak.
A mostani, július 1-től érvényes módosítás jórészt Európai Gyógyszeripari Egyesületek Szövetségének (EFPIA) ajándékozással összefüggő szabályainak átvételét célozta meg.
Egyébként a szövetség transzparencia kódexe szerint legkésőbb 2015 januárjától minden tagvállalatnak – így a Magyarországon működő cégeknek is – nyilvánosságra kell hoznia az orvosokkal és az egészségügyi intézményekkel létrejött szerződéseik legfontosabb adatait is. Mégpedig úgy, hogy a támogatott abból beazonosítható legyen, és az is pontosan látható legyen, mire és mekkora összeget kapott.
Tavaly több mint kétmilliárd forinttal támogattak Magyarországon a gyógyszer- és orvostechnikai cégek különféle szakmai rendezvényeket. Amióta pedig 2012 második felétől az Országos Gyógyszerészeti Intézet (OGYI) kötelezően nyilvánosságra hozza az erre vonatkozó adatokat, összességében már a hárommilliárd forintot is meghaladta a gyógyszer- és orvostechnikai ipari szponzoráció összege.
A gyógyszeripari rendezvénytámogatásokat Európában egyedül Magyarországon kell nyilvánosan hozzáférhetővé tenni. Hazánkban ily módon bizonyos szempontból szigorúbbak a gyógyszeripar marketingtevékenységére vonatkozó etikai előírások, mint másutt.
Richard Bergström, az EFPIA elnöke a közelmúltban úgy nyilatkozott a Világgazdaságnak, hogy sok cég már kialakította a belső szabályzatát az orvosok szponzorációjára vonatkozóan is. Az irányelv várhatóan az lesz, hogy csak azokkal az orvosokkal, kórházakkal dolgoznak együtt a jövőben, akik ehhez a nyilvánossághoz hozzájárulnak. A legnehezebb az elnök szerint annak megértetése lesz, hogy a továbbképzésekre, a kongresszusokra csak a támogatásokon keresztül tudnak eljutni, mert erre egy intézménynek egyetlen fillérje sincs.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.