BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A szállodások inkább elégedettek, az utazási irodák kevésbé

A turizmus kormányzati és piaci szereplői is a turizmus növekedéséről számoltak be az ágazat első féléves eredményeit értékelve.

Mérsékelten optimistán értékelték a hazai turizmus első féléves eredményét az ágazat Világgazdaság által megkérdezett szereplői. „Folytatódott a fellendülés, nem panaszkodhatunk az első félévre. A budapesti piac 80 százalékát a négycsillagos házak alkotják, és néhány kivételtől eltekintve szép telítettséggel működnek” – mondta lapunknak Kollin Gergely, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének budapesti régióvezetője. Az angolszász piacokon szerinte kifejezetten jó a megítélésünk, az orosz és a dél-amerikai piac lassulása azonban komoly gondokat okozhat a nemzetközi és a hazai turizmusban is. Még mindig meglehetősen alacsony az átlag szobaár, de a hotelek a főszezonra optimalizálták az áraikat. „A kiutaztatásban volt már jobb és rosszabb időszakunk is. A beutaztatásban egyértelmű az emelkedés, de a konferenciaturizmusban nem javult a piac állapota” – fogalmazott Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége elnöke. Hozzátette: a 2007-es eredményektől még messze vannak, és a feketén szervezett utak száma sem lett kevesebb.

A szallas.hu adatai alapján úgy tűnik, hogy még van növekedési lehetőség a belföldi turizmusban, a második negyedév ugyanis újabb rekordot, és ezzel együtt nagyobb árbevételt hozott a belföldi szálláshelyeknek 2013 hasonló időszakához viszonyítva. „Becsléseink alapján az utóbbi három hónapban 10 százalék feletti volt a belföldi turizmus növekedése” – mondta Varga Zoltán, a Szallas.hu ügyvezetője. Az átlagos foglalási érték 6,7 százalékkal 30 766 forintra nőtt. A második negyedévben egyébként a foglalások mintegy háromnegyede 1, illetve 2 éjszakára szólt. A legtöbben egy-egy éjszakát töltöttek otthonuktól távol, de több alkalommal is elutaztak.

Újabb rekordot döntöttek az utasforgalmi statisztikák a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren júniusban. „Az év eleje óta erőteljes növekedésnek indult a forgalom, nem utolsósorban egy sor új járat elindításának, valamint a meglévő útvonalakon a járatkapacitások vagy a napi/heti járatszámok emelésének köszönhetően” – közölte a cég.

Ha a tendencia folytatódik, akkor megdőlhet a 2011-es 8,9 milliós utasszám az év végére. A beutazó forgalom szerkezete nem változott, az első három helyen Németország, Oroszország és Ausztria áll. „A beutazó turizmusban kulcsszerepe van annak, hogy Magyarország egy nagyon jó ár-érték arányú utazási célpont, az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően általában az előzetesen vártnál jóval többet nyújtani a látogatóknak” – fogalmazott Horváth Viktória turizmusért felelős helyettes államtitkár. Január-májusban konkrétan 3,1 millió vendég 7,4 millió éjszakát töltött el a szálláshelyeken, ami 7,6 százalékos, illetve 6,5 százalékos növekedést jelent a tavalyi első öt hónaphoz képest, a bruttó szállásdíj-bevétel pedig közel 12 százalékos növekedéssel meghaladta a 60 milliárd forintot.

A Turisztikai Világszervezet szerint az idén a turizmus 4-4,5 százalék közötti növekedésére lehet számítani világszinten a kedvezőbb gazdasági környezet, a légi összeköttetések bővülése, a vízumügyek javuló kezelése és a nagyrendezvények következtében.

A többség megszokta a borravalót

A magyarok nagy része megszokásból ad borravalót, de maga akar dönteni annak mértékéről, a többség ezért elutasítja a számlába beépített szervizdíjat – derül ki a Szallas.hu felméréséből. A szakportál több mint 13 ezer vendég és 112 magyarországi szállásadó online válaszain alapuló kutatása szerint a magyarok többsége elfogadja és megszokta a borravalót: négyből csak egy ember mondta, hogy eltörölné. A válaszadók nagy része ugyanakkor nem támogatja sem a számlán feltüntetett szervizdíjat, sem azt, ha a borravalót beépítik az árakba.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.