Arra sem lehet építeni, hogy az uniós források majd segítik a céget. „Sok vállalattulajdonos az üzleti terveiben semmilyen EU-támogatást nem szerepeltet, ami helyes magatartás” – hangsúlyozta Horváth Miklós. „Nem fog örökké jönni az EU-pénz, egyszer el fognak fogyni a források” – tette hozzá.
„Az egyik legfontosabb kérdés, hogy tudjuk, honnan indulunk, ebben pedig nincs tisztánlátás” – mondta a külgazdasági szövetség elnöke az exportsikerek lehetősége kapcsán. „Egy olyan terv, aminek nincs kiindulópontja, az nem terv. Lehet, hogy ez a kép túlzottan riasztó, de őszintének kell lenni önmagunkhoz.”
Szerinte az exportoffenzívához elsősorban bizalom kell. „A magángazdaságnak bizalomra van szüksége, és hinnie kell abban, hogy ez működik. A rendszerváltás óta a vállalatok a kormányokban nem szoktak bízni” – vélekedett. „A piac is fontos része a sikernek, de az Audi piaca nem a miénk. Lehetünk termelési központ, de soha nem leszünk az Audi piaca” – hangsúlyozta.
Láthatunk, hogy milyen rizikós állapot, ha egy olyan nagy gyár, mint a Nokia bezár. A probléma csak az, hogy a piacára nincs ráhatásunk. „Ha az export piacának 85 százaléka a multinacionális vállalatoké, akkor ki lehet jelenteni, hogy az országnak van 15 százalék saját piaca. Ezt az arányt valóban növelni kellene, ahogy a kormány is szeretné, de ehhez bizalom és idő kell” – emelte ki. „Bizonyos piacokon nem is ismerik a magyarokat, és a piacot mástól kell elvenni.”
Az árualap mellett elkötelezett tulajdonos és szakképzett munkaerő is kell az exportsikerekhez. „Az export egy nagyon drága műfaj, és azokat a vállalkozókat keressük, akik meg akarják hódítani a világot” – mondta Horváth.
Akkor lesz jó a helyzetünk, ha lesz száz darab 40 milliárd forintos magyar cég. Jelenleg 2500 exportőr vállalat van, a kormány pedig 10 ezret szeretne, amihez idő kell. „Az exporttal bizonyos vállalatméter alatt nem szabad foglalkozni, de a méter iparágilag különböző lehet. A magyar cégek mérete általában kicsi, nem elég nagy a piac, és a vevők száma kevés” – mondta Horváth Miklós. Szerinte támogatni kell a közepes vállalatokat, hogy még nagyobb cégek váljanak belőlük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.