„Úgy látjuk, hogy az Uber és a Lyft is jól működik. Használjuk őket mi is minden nap” – ezzel a twitterüzenettel reagált a Google a Bloomberg azon értesülésére, hogy a keresőóriás saját telekocsi applikációt gyárt, amely egyértelműen az Uber versenytársa lehet. A taxisok rémálmaként emlegetett, online fuvarszervező ma már több mint kétszáz városban van jelen, és ugyan számos konkurenciája létezik (Magyarországon a német Wundercar ismert, míg az USA-ban az üzenetben emlegetett Lyft a versenytárs), ma a világ legnagyobb szolgáltatója nevezi. Az iparág folyamatosan fejlődik, napról napra újabb városok, fuvarozók és felhasználók részei a rendszernek. A cég egyik legnagyobb befektetője azonban éppen a Google, az amerikai keresőóriás befektetési cége, a Google Venture 2013 augusztusában és 2014 júniusában is részt az Uber tőkeemelésében (a befektetők az első említett körben 258 millió dollárt, majd 1,2 milliárd dollárt fektettek a cégbe). Az Uber meg is hálálta a segítséget: egyrészt a szolgáltató a Google térképét és navigációs rendszerét használja, másrészt a cég bizonyult az okostelefon-korszak legjobb befektetésének. Az Uber értékét ma 40 milliárd dollárra teszik - ez tízszerese annak, mint amit a 39 befektető összesen a cégbe tett. A cég növekedési üteme is szédítő: a fuvardíjak 20 százalékából részesedik, de az előrejelzések szerint már az idén elérheti a 10 milliárd dolláros bevételt (a Facebooknak ez csak tavaly, a működés tizedik évében sikerült). A növekedési ütem 300 százalékos.
Az Uber igazgatóságának tagja a Google vezető jogásza. David Drummond – a Bloomberg szerint – jelezte is az Ubernek, hogy cége saját kocsi-megosztó applikációval készül. A hírügynökség ezért úgy véli, az Uber meg is kérheti majd Drummondot, hogy mondjon le tisztségéről. Az Uber ugyan nem kommentálta a hírt, de beszédes, hogy épp egy napja jelentette be: együtt fog dolgozni a Carnegie Mellon egyetemmel és a National Robotics Engineering Center-rel a vezető nélküli autók fejlesztése területén. Márpedig ez éppen a Google reszortja volt eddig, a cég az egyike a vezető nélküli autó projekt alapítóinak. (Ugyanakkor a The Wall Street Journal arról ír, hogy csak az Uber tör a Google területére, mert utóbbi telekocsis fejlesztése csak egy belső projekt, míg az Uber megpróbál önálló térképalkalmazást is fejleszteni, hogy el tudjon szakadni a nagy testvértől.)
Az Uber számára a vezető nélküli autó a költségek csökkentéséről szól. A cég alapító- elnök-vezérigazgatója, Travis Kalanick egy tavaly májusi konferencián már kifejtette, hogy az Uber a vezető nélküli autók felé nyit, miután ez csökkenti a szolgáltatás költségét. Most nem csak az autót, de a másik srác idejét is meg kell fizetni – mondta Kalanick, aki szerint “ha nincs másik pasas a kocsiban”, sokkal olcsóbb lesz az Ubert használni, mint egy saját járművet birtokolni.
A USA Tuday emlékeztet is a Gartner Research tavalyi viszgálatára, amely azt állapította meg, hogy az amerikai járműtulajdonosok csaknem egynegyede hajlandó volna megszabadulni saját kocsijától, amennyiben előfizethetnének egy olyan szolgáltatásra, amely önálló kocsit kínál fel nekik akkor, amikor arra szükségük van.
Szakításra volt már példa
Nem ez lenne az első eset, amikor a Google egy baráti céggel veszi fel a versenyt. 2009-ben a Google vezére Eric Schmidt azért vonult vissza az Apple igazgatóságából, mert a cége elhatározta, hogy új, mobiltelefonokra optimalizált rendszert hoz létre: az Androidot. A rendszer nagy eredménye, hogy az okostelefonok területén sikerült megszorongatni az Apple-t.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.