Tavaly 6,4 milliárd euróra olvadt Magyarország külkereskedelmi többlete a 2013-as 6,55 milliárd után – derült ki a Központi Statisztikai Hivatal csütörtökön kiadott jelentéséből. Mostanra már szinte a feldolgozóipar egyetlen ágától, az autóipartól függ a külkereskedelmi forgalom alakulása. A Mercedes és az Audi gyárak termelésének felfutásával az autók kivitele harmadával nőtt. Az egyre csökkenő részarányú híradástechnikai, elektronikai készülék külkereskedelme csaknem ötödével volt kevesebb egy év alatt, amelyben kulcsszerepe volt a Microsoft kezébe került Nokia-gyár bezárásának.
Nem meglepő, hogy a termelés és az exportszerkezet átalakulásával keleti nyitás helyett európai és amerikai nyitás látszik. Az Európai Unió részaránya 77 százalékról 78-ra emelkedett egy év alatt a kivitelben, az ázsiai országoké pedig a 2013-as 6 százalékról 5,3-ra esett. Balatoni András, az ING Bank vezető közgazdásza is kiemelte, hogy jelentősen csökkent az Ázsiába irányuló kivitelünk részaránya, euróban számítva 2012-ben az összes export 6,4 százaléka landolt a legnépesebb kontinensen. Ezzel szemben élénkül a külkereskedelmünk az Egyesült Államokkal, amelynek részaránya emelkedett az exportból.
Az év egészben 8,8 százalékkal növekedett a behozatal volumene, a kivitel azonban alulmúlta azt, és „csak” 7,1 százalékkal bővült. Mindez azzal függ össze, hogy főbb exportpiacainkon viszonylag gyenge volt a kereslet: az euróövezet alig tudta elkerülni a recessziót. Igaz, legnagyobb piacunk, Németország viszonylag jól teljesített, ahová közel 15 százalékkal tudtuk növelni a kivitelünket. Az orosz-ukrán konfliktus hatása azonban meglátszik az adatokon. Oroszországba több mint 12, Ukrajna irányába pedig 9 százalékkal esett vissza az exportunk. Ezt azonban az EU-tagállamokkal való külkereskedelem élénkülése ellensúlyozta.
Decemberben az export értéke 9, az importé 7,3 százalékkal nőtt az előző év azonos hónapjához képest. A külkereskedelmi termékforgalom kivitelének és behozatalának volumene egyaránt 11 százalékkal haladta meg az előző év azonos hónapjának szintjét. Németh Dávid, a K&H Bank vezető közgazdásza a Világgazdaságnak azt mondta, hogy kicsit jobb lett a december, mint az előzetes adat. A dinamika megugrása részben annak is köszönhető, hogy 2013 végén leállást tapasztalhattunk a járműiparban. „Az exportunk továbbra is jól hasít az Európai Unió országaiba, míg a belső kereslet bővülését ellensúlyozták a csökkenő energiaárak, valamit a nyomott inflációs ráta a külpiacokon” – fejtette ki Balatoni András.
Az import rendre meghaladja az export dinamikáját, miután a lakossági fogyasztás kezd felpörögni – emelte ki Németh Dávid. Hozzátette, hogy nem csak hazai termékeket és szolgáltatásokat veszik az emberek, hanem a külföldieket is. Az import bővülésében azonban szerepet játszik a gépi beruházások növekedése is.
Az idén is folyatódhat ez a trend, vagyis az import növekedése meghaladhatja az exportot – vélekedett Németh Dávid. Szerinte az aktívum tovább mérséklődik majd idén, de 6 milliárd euró felett maradhat. Balatoni azonban azt gondolja, hogy a behozatal gyorsulni fog, így a külkereskedelmi termékforgalom egyenlege 5 milliárd euró körüli szintre mérséklődhet 2015-ben. Németh nem számít arra, hogy az elektronikai szektor felzárkózik a sok évnyi zuhanás után. Nincs új beruházás ezen a téren a Nokia bezárása óta, így pedig nem számíthatunk nagy növekedésre – fejtette ki. Szerinte az autógyártás mellett a vegyipar, a gyógyszeripar húzhat.
Bizakodó a gazdasági tárca
Az elemzőkhöz hasonlóan a Nemzetgazdasági Minisztérium is kedvezően látja a külkereskedelem jövőjét. az NGM közleménye szerint a bővülést a több mint másfél éve erősödő fogyasztás és a sorozatban már tizenhat hónapja növekvő ipari termelés támogatja, míg az ágazatot érintő negatív hatásokat – mint az orosz-ukrán konfliktust, vagy exportpiacaink mérsékeltebb bővülését – a járműgyártás jó teljesítménye kompenzálhatja. Szerintük az idei növekedést erősítheti a Suzuki modellváltása és az Audi augusztus óta tartó három műszakos gyártása is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.