BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Dollárvész a technológiai cégeknél

Visszatérő elem volt a világ vezető technológiai cégeinek első negyedéves beszámolóiban az erős dollár miatti bevételkiesés. A Facebook egyre jobban ki tudja használni az okostelefonok térhódítását, az Apple megállíthatatlannak tűnik, a Google viszont elmaradt az előzetes várakozásoktól.

A világ legnagyobb technológiai cégeinek első negyedéves beszámolóit böngészve úgy tűnik, az egyik legnagyobb kihívást a viszonylag erős dollár jelentette, legalábbis az amerikai vállalatoknak. Az IBM például részben az árfolyamhatással indokolta, hogy bevétele a január-márciusi időszakban az egy évvel korábbihoz képest 12 százalékkal, 19,6 milliárd dollárra csökkent. Igaz, ebben szerepet játszott az is, hogy a vállalat 2014 eleje óta eladta x86 szerver üzletágát. A társaság számításai szerint az erős dollár hatását, valamint az x86 szerver részleget nem számítva akár 30 százalékkal is növelhette volna forgalmát a hardvergyártó ágazat.

Hasonló hatásról számolt be a Microsoft is a márciusban zárult harmadik üzleti negyedévre. A világ vezető szoftvergyártója 21,73 milliárd dolláros bevételt ért el, ami 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. A cég üzemi szintű, illetve adózott eredménye azonban egyaránt csökkent, az utóbbi 12 százalékkal. A társaság közleménye szerint a dollár erősödése jelentős hatással volt mind a forgalmukra, mind az eredményükre. A 2014. eleji árfolyammal számolva például az árbevétel 9 százalékkal nőtt volna. A Microsoft részvényesei a csökkenő nyereség ellenére is pozitívan fogadták az eredményeket, a cég papírjainak értéke a bejelentést követően 3 százalékkal nőtt. Ebben a vártnál jobb adatok mellett az is szerepet játszott, hogy több részleg is sokat erősödött, a felhő üzletág például megduplázta forgalmát.

A felhő technológiára épülő szolgáltatások meghatározó szerepet játszottak az SAP SE első negyedéves bevételének megugrásában is. A legnagyobb európai szoftvercég 4,5 milliárd eurós forgalomról számolt be január-márciusra, ami 22 százalékos bővülést jelentett. A vállalat felhőszolgáltatásokból származó bevétele 129 százalékkal, félmilliárd euró fölé kúszott az első negyedévben. A társaság forgalmának megugrásában szerepet játszott a viszonylag gyenge euró is, illetve hogy több piacon is váratlanul intenzív költésbe kezdett az üzleti szektor, így például az Egyesült Királyságban és Japánban. A cég Magyarországon is jól teljesít, a hazai leányvállalat története legjobb első negyedévét produkálta idén.

Történelmi január-márciust tudhat maga mögött az Apple is, a társaság legjobb második üzleti negyedévét zárta: 58 milliárd dolláros bevételt ért el, 27 százalékkal többet, mint egy évvel korábban, a 13,6 milliárd dolláros adózott eredmény pedig harmadával múlta felül a bázisidőszakét. Az Apple okostelefonjaiból ugyan nem tudtak annyit eladni, mint a karácsonyi szezon által alaposan felpörgetett október-decemberi időszakban, de a 61,2 milliós értékesítés így is negyven százalékos fejlődést jelentett. A vállalat szolgáltatások üzletága, a többek között az App Store-t és az iTunes-t működtető részleg története eddigi legjobb negyedéves eredményét érte el, bevétele ötmilliárd dollár volt.

Jóval gyengébben sikerült az első negyedév az Apple nagy riválisának, a Samsungnak. A dél-koreai cég 44,2 milliárd dolláros bevételt ért el, ami 12 százalékkal maradt el az egy évvel korábbitól. A társaság üzemi eredménye még nagyobb mértékben, 30 százalékkal, míg nyeresége közel 40 százalékkal zuhant. A márciusban zárult három hónap volt sorban a hatodik, amikor csökkent a vállalat profitja.

Elégedettek voltak a befektetők a legnagyobb e-kereskedelmi cégek eredményeivel, az első negyedéves adatok bejelentése után az eBay papírjainak értéke 5, míg az Amazon részvényei 12,2 százalékkal drágultak. Az eBay esetében az optimizmus részben abból adódott, hogy ismét nyereséget tudott termelni a társaság az első három hónapban, emellett az online fizetési üzletág, a PayPal részesedése tovább nőtt a forgalomban. Az Amazonnál a 15 százalékos bevételnövekedés, valamint a több mint 70 százalékos üzemi eredmény javulás állt a háttérben.

A nagy webes cégek közül a Facebook ezúttal is bizonyította, hogy a 2013-ban meghirdetett mobilstratégia működik, a társaság forgalma több mint 40 százalékkal bővült az első három hónapban az egy évvel korábbihoz képest, a mobileszközökre szánt hirdetések pedig a reklámbevétel közel kétharmadát adták.

Bár 12 százalékkal növelni tudta bevételét a Google, a 17,3 milliárd dolláros forgalom így is elmaradt az előzetes elemzői várakozásoktól. A társaság befektetői ennek ellenére nem voltak elégedetlenek, a cég árfolyama az eredmények bejelentését követően 3,5 százalékot nőtt.

Idő előtt

A tervezettnél korábban, még tőzsdei kereskedési időben kiszivárgott kedden a Twitter első negyedéves beszámolója, és a vártnál gyengébb eredmények azonnal megtették hatásukat, a mikroblog cég papírjainak árfolyama meredek zuhanásba kezdett. Rövid időre fel is függesztették a társaság részvényeinek kereskedését, ennek ellenére a keddi napot 26 százalékos mínuszban zárták, ami több mint 6 milliárd dollárral apasztotta a Nasdaqon jegyzett cég piaci értékét. Az esés a szerdai nyitás után újabb 5 százalékos mínusszal folytatódott. A Twitter a márciusban zárult negyedévben 436 millió dolláros bevételt ért el, ami 74 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A társaság azonban továbbra sem képes nyereséget termelni, az első három hónapot 162 millió dolláros veszteséggel zárták.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.