A BMW és a Mercedes számára komoly gondot okoz luxusmodelljeik szürke importja az Egyesült Államokból Kínába, mert az jelentősen csökkenti profitjukat a világ legnagyobb autópiacán. Peking ugyanis lehetővé tette a sanghaji szabadkereskedelmi övezetben regisztrált autókereskedők számára, hogy a gyártók engedélye nélkül is behozhassanak kocsikat, amiket aztán a hivatalos listaárnál olcsóbban értékesítenek. A Reuters megjegyzi, hogy amíg egy BMW 650i xDrive kabrió ára 98 ezer dollártól indul az Egyesült Államokban, addig Kínában közel 320 ezer dollárt, vagyis 2 millió jüant kell fizetni érte.
A Daimler AG közölte: már egy évvel ezelőtt megkezdték az amerikai gyártmányú Mercedesek kínai importjának letörését. „Akkor kezdtünk aggódni, amikor számuk elérte a négyezret” – nyilatkozott Steve Cannon, a Mercedes-Benz USA vezetője. A Mercedes megbírságolhatja azokat az amerikai autókereskedőket, amelyek tudatosan, nem engedélyezett csatornákon keresztül adnak el autókat szürke importőröknek. Első lépésként a német gyártó felszólította a kereskedőket, hogy online adatbázisok segítségével ellenőrizzék az exkluzív modelleket, például a GL terepjárót vásárolni szándékozó vevőket és ha lehet, szorítsák vissza a készpénzes vásárlásokat. Az akció a gyártó meglátása szerint sikeres volt, a Mercedes úgy látja, gyakorlatilag nullára szorították vissza a szürke exportot.
A kínai szürke autópiac jó ideje működik, központja Tiancsin, ahol az ország összes autóimport-üzletének mintegy felét kötik meg. Az Audi, a BMW és a Mercedes együttesen a kínai prémium szegmens 70-80 százalékát tarja kezében, így ezeken a német autógyártókon a legnagyobb az árnyomás. Ian Robertson, a BMW csoport értékesítési vezetője elmondta: cége aggódik a párhuzamos importra törvényes lehetőséget adó kínai szabályozás miatt. A BMW az amerikai hatóságokkal közösen próbálja felderíteni a szürke importba áramló pénz forrását és útvonalát. Hogy pontosan mennyi BMW-t visznek kerülő utakon Kínába az Egyesült Államokból, arról a BMW nem közölt pontos adatot, csak annyit; több cég is érintett, a számokat nehéz megállapítani.
Az viszont biztos, hogy a müncheni gyártó az amerikai piacra szánt motorokkal és navigációval szerelt BMW-ket talált a kínai piacon. A cég egyik aggodalma az, hogy az amerikai üzemanyag szabványra tervezett BMW-k rosszabbul teljesítenek majd a Kínában.
Az évekig tartó növekedés Kínát a világ első számú autópiacává tette, de a kereslet mostanra gyengült, ez pedig növeli a feszültséget a globális autógyártók és a helyi kereskedők között. A BMW idén közölte: 823 millió dollárral segíti hivatalos kínai márkakereskedőit, akik megszenvedik a gyengülő gazdaság és a szürke import hatásait. Eközben viszont a Mercedes így is eladási csúcsot ért el Kínában az első negyedévben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.