BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Luxusautók szürkeimportja Kínába

Az Egyesül Államokban harmadannyiba kerül egy prémium autó, mint Kínában, ahol a sanghaji szabadkereskedelmi zónában kereskednek az „amerikai” német kocsikkal.

A BMW és a Mercedes számára komoly gondot okoz luxusmodelljeik szürke importja az Egyesült Államokból Kínába, mert az jelentősen csökkenti profitjukat a világ legnagyobb autópiacán. Peking ugyanis lehetővé tette a sanghaji szabadkereskedelmi övezetben regisztrált autókereskedők számára, hogy a gyártók engedélye nélkül is behozhassanak kocsikat, amiket aztán a hivatalos listaárnál olcsóbban értékesítenek. A Reuters megjegyzi, hogy amíg egy BMW 650i xDrive kabrió ára 98 ezer dollártól indul az Egyesült Államokban, addig Kínában közel 320 ezer dollárt, vagyis 2 millió jüant kell fizetni érte.

A Daimler AG közölte: már egy évvel ezelőtt megkezdték az amerikai gyártmányú Mercedesek kínai importjának letörését. „Akkor kezdtünk aggódni, amikor számuk elérte a négyezret” – nyilatkozott Steve Cannon, a Mercedes-Benz USA vezetője. A Mercedes megbírságolhatja azokat az amerikai autókereskedőket, amelyek tudatosan, nem engedélyezett csatornákon keresztül adnak el autókat szürke importőröknek. Első lépésként a német gyártó felszólította a kereskedőket, hogy online adatbázisok segítségével ellenőrizzék az exkluzív modelleket, például a GL terepjárót vásárolni szándékozó vevőket és ha lehet, szorítsák vissza a készpénzes vásárlásokat. Az akció a gyártó meglátása szerint sikeres volt, a Mercedes úgy látja, gyakorlatilag nullára szorították vissza a szürke exportot.

A kínai szürke autópiac jó ideje működik, központja Tiancsin, ahol az ország összes autóimport-üzletének mintegy felét kötik meg. Az Audi, a BMW és a Mercedes együttesen a kínai prémium szegmens 70-80 százalékát tarja kezében, így ezeken a német autógyártókon a legnagyobb az árnyomás. Ian Robertson, a BMW csoport értékesítési vezetője elmondta: cége aggódik a párhuzamos importra törvényes lehetőséget adó kínai szabályozás miatt. A BMW az amerikai hatóságokkal közösen próbálja felderíteni a szürke importba áramló pénz forrását és útvonalát. Hogy pontosan mennyi BMW-t visznek kerülő utakon Kínába az Egyesült Államokból, arról a BMW nem közölt pontos adatot, csak annyit; több cég is érintett, a számokat nehéz megállapítani.

Az viszont biztos, hogy a müncheni gyártó az amerikai piacra szánt motorokkal és navigációval szerelt BMW-ket talált a kínai piacon. A cég egyik aggodalma az, hogy az amerikai üzemanyag szabványra tervezett BMW-k rosszabbul teljesítenek majd a Kínában.

Az évekig tartó növekedés Kínát a világ első számú autópiacává tette, de a kereslet mostanra gyengült, ez pedig növeli a feszültséget a globális autógyártók és a helyi kereskedők között. A BMW idén közölte: 823 millió dollárral segíti hivatalos kínai márkakereskedőit, akik megszenvedik a gyengülő gazdaság és a szürke import hatásait. Eközben viszont a Mercedes így is eladási csúcsot ért el Kínában az első negyedévben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.