Második becslésre is 7 százalékos volumenindex növekedést számolt a Központi Statisztikai Hivatal a kiskereskedelmi forgalomban az első negyedévre.
Ezzel egy időben frissítette a folyóáras adatsorát a márciusi forgalommal - vagyis közzétette a negyedéves számot. Mindent egybevéve 2015 első negyedében a kiskereskedelmi forgalom (kereskedelem összesen) 1956 milliárd forint lett. Ám ez csak 3,5 százalékkal nagyobb forgalom 2014 első negyedévénél. A különbség 653 milliárd forint: 7 százalékos növekedésnél az első negyedéves forgalomnak 2019 milliárd forint fölött kellett volna alakulnia. Az árak alakulása ugyanis nem teljesen magyarázza az eltérést.
Az élelmiszereknél, a ruházati cikkeknél és a tartós fogyasztási cikkeknél az első negyedévben 0,3-04 százalékos árcsökkenést regisztrált a KSH – vagyis itt csekély magyarázat lehet az, hogy a boltok több árut adtak el, csak alacsonyabb áron (és ezért kisebb a forgalom növekedés üteme, mint a volumenindexé). A szeszes italoknál és a dohányáruknál már azonban 1,7 százalékkal növekedtek az árak. Valódi és érezhető árcsökkenés az üzemanyagoknál volt: 5,8 százalékos. Kétségtelenül itt a legnagyobb az eltérés a folyóáras adatok és a volumen növekedése között: az üzemanyag kereskedelem közel 10 százalékos volumennövekedést produkált, miközben tavaly például egész évben nem ment 100 milliárd forint alá a kiskereskedelmi üzemanyag értékesítés forintban, most azonban az év első két hónapjában nem érte el ezt a határt.
Az elemzők szerint a folyóáras és a volumenindex növekedés egyértelműen a fogyasztási aktivitás erősödését, továbbá az online pénztárgépek bevezetése után a piac erőteljes tisztulását mutatják. A fogyasztási hajlandóságban szerepet játszik az alacsony infláció, a reálbérek növekedése és valamelyest a devizahitelesek terheinek enyhülése. Az üzletek visszajelzése szerint a fogyasztásbővülés törékeny, a KSH adatsorából is kitűnik, hogy az egyes termékfőcsoportokon belül jelentős szórást mutat a növekedés. A piac fehéredése miatt pedig nem feltétlenül vásárolnak a fogyasztók darabszámra többet, csak a statisztikusoknak nagyobb a rálátása a kiadott nyugtákra.
A kiskereskedelemben most végbement változások jó ideig nem érződnek a statisztikában, ahogyan például a munkaerő piacon sem. A korábbi évek tapasztalatai szerint a nagyobb változások (mint például az áfa emelés, vagy csökkentés, illetve adócsökkentés) 6-9 hónap után éreztették a hatásukat. Az elemzők szerint ahhoz, hogy pontos kép álljon rendelkezésre a piaci trendekről, mindenképpen meg kell várni ezt az időszakot. A várakozást támasztja alá a kiskereskedelmi munkaerő piaci változása is. Márciusban (februárhoz képest) a kereskedelem egészét nézve összesen 1,6 ezrelékkel 544 fővel csökkent az alkalmazottak, de nőtt a bejelentett munkavállalók száma, míg csökkent a részmunkaidősöké – jegyezte meg a blokkk.com feltörekvő kiskereskedelmi szakportál.
Új üzletet nyitott a Spar
A nemzetközi kiskereskedelmi láncok fejlesztési csendjét törte meg tegnap a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft. azzal, hogy a Váci úton nyitotta meg újabb 500 négyzetméteres egységét. A beruházás 317 millió forintba került, a cégcsoport ezzel 387 üzletet működtet. Erwin Schmuck, a Spar Magyarország ügyvezető igazgatója a megnyitón elmondta, idén a franchise rendszer bővítésére és a meglevő boltok felújítására koncentrál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.