BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem lesz ukrán bypass?

Az orosz Gazprom tárgyalásokat kezdett ukrán partnerével a 2019-ben lejáró gáztranzitszerződésük meghosszabbításáról. A megegyezési szándék komoly fordulat, hiszen tavaly december óta az orosz társaság kizárólag Ukrajna elkerüléséről és alternatív szállítási útvonalak kiépítéséről nyilatkozott.

Nem kizárt, hogy 2019 után is Ukrajnán keresztül érkezik Európába az orosz gáz, Vlagyimir Putyin orosz elnök ugyanis utasította a Gazpromot, hogy kezdjen egyeztetéseket az ukrán Naftogazzal az érintett tranzitszerződés meghosszabbításáról.

A Gazprom igazgatósági elnöke, Alekszej Miller cégének múlt pénteki, éves közgyűlését követően azonban azt is közölte, hogy csak akkor hosszabbítanak a Naftogazzal, ha üzletileg is megfelelőek a feltételek. Például szerinte tisztességtelen és tárgyalásra alkalmatlan az az ukrán szándék, hogy a ma ezer köbméterenként 2,7 dolláros tranzitdíj 5 dollárra emelkedjen.

„Meglepő is, meg nem is ez a bejelentés” – válaszolt lapunknak az energiapiacra szakosodott Ex Libris Consulting ügyvezetője. Drucker György szerint a meglepetést az okozta, hogy az orosz kormány és a Gazprom vezetése előzőleg fél évig azt hangsúlyozta, hogy a társaság nem fogja meghosszabbítani a ma élő tranzitszerződést. A társaság ennek jegyében fel is szólította európai vevőit, hogy készüljenek a változásra alternatív importútvonal kiépítésével. Viszont azért nem meglepő, mert a Gazpromnak tucatnyi, a 2020-as években is jócskán érvényes európai eladási szerződése van, ezek pedig adott gázátadási pontot rögzítenek, és e szerződéseket nem lehet egyoldalúan módosítani. Ráadásul a társaság 2028-ig lekötötte a szlovákiai tranzitkapacitásokat is.

Drucker György szerint a számok is azt mutatják, hogy a Gazprom nem tehet le az ukrajnai útvonalról. Évi mintegy 150 milliárd köbméteres európai uniós eladásának a 40 százalékát keleti szomszédunkon keresztül szállítja. E mennyiség továbbítására a Török Áramlat még akkor sem lesz képes, ha a közölt teljes kapacitással kiépül. Legalább 10 milliárd köbméter ekkor is megmaradna Ukrajnára.

A Világgazdaság korábbi érdeklődésére a hazai illetékesek is az Ukrajnán keresztüli tranzit ésszerűsége mellett érveltek. Szitó János, a Centrex Zrt. vezérigazgatója eleve politikai indíttatásúnak nevezte keleti szomszédunk lehetséges elkerülését. Úgy vélte, később is megmaradhat a mai szállítási útvonal, de kérdés, hogy azon nem a maitól eltérő vállalatok fognak-e szerződni. Az általa vezetett cégnek a 2028 végéig szóló importmegállapodásában is ukrajnai átadási-átvételi hely szerepel, de ez újratárgyalható. Sz. Bíró Zoltán Oroszország-szakértő kérdőjelesnek ítélte az alternatív orosz útvonalnak szánt tengeri Török Áramlat és szárazföldi Tesla vezeték sorsát, ahogyan a GKI Energiakutató igazgatója is. Hegedűs Miklós szerint Oroszország gazdaságilag és gázkereskedelmi szempontból sem engedheti meg magának, hogy Ukrajna kikerüléséért lemondjon európai vevőinek egy részéről.

Oroszország viszont továbbra is készül a Török Áramlat, az Északi Áramlat új csöve, a Szibériai Ereje és az Altájról Szibéria Ereje II-re átnevezett vezetékek lefektetésére. Ezek új európai szállítási útvonalat, illetve új piacokat ígérnek számára. Térségünkben az Eastring vezetékgyűrű kialakításával válna mód a meglévőtől eltérő irányokból és forrásokból származó gáz továbbítására illetve a Tesla-projekt keretében hozható majd orosz és nem orosz gáz Délkelet-Európába és Magyarországra. Szlovákia szeretné vezetéki kapacitásait a mostanival ellenétes irányú szállításra is használni. Beindítani a magyar–szlovák interkonnektort is, de még nem vehette át a magyar fél által épített, Ipoly alatti szakasz szlovákiai részének a tulajdonjogát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.