Nem kizárt, hogy 2019 után is Ukrajnán keresztül érkezik Európába az orosz gáz, Vlagyimir Putyin orosz elnök ugyanis utasította a Gazpromot, hogy kezdjen egyeztetéseket az ukrán Naftogazzal az érintett tranzitszerződés meghosszabbításáról.
A Gazprom igazgatósági elnöke, Alekszej Miller cégének múlt pénteki, éves közgyűlését követően azonban azt is közölte, hogy csak akkor hosszabbítanak a Naftogazzal, ha üzletileg is megfelelőek a feltételek. Például szerinte tisztességtelen és tárgyalásra alkalmatlan az az ukrán szándék, hogy a ma ezer köbméterenként 2,7 dolláros tranzitdíj 5 dollárra emelkedjen.
„Meglepő is, meg nem is ez a bejelentés” – válaszolt lapunknak az energiapiacra szakosodott Ex Libris Consulting ügyvezetője. Drucker György szerint a meglepetést az okozta, hogy az orosz kormány és a Gazprom vezetése előzőleg fél évig azt hangsúlyozta, hogy a társaság nem fogja meghosszabbítani a ma élő tranzitszerződést. A társaság ennek jegyében fel is szólította európai vevőit, hogy készüljenek a változásra alternatív importútvonal kiépítésével. Viszont azért nem meglepő, mert a Gazpromnak tucatnyi, a 2020-as években is jócskán érvényes európai eladási szerződése van, ezek pedig adott gázátadási pontot rögzítenek, és e szerződéseket nem lehet egyoldalúan módosítani. Ráadásul a társaság 2028-ig lekötötte a szlovákiai tranzitkapacitásokat is.
Drucker György szerint a számok is azt mutatják, hogy a Gazprom nem tehet le az ukrajnai útvonalról. Évi mintegy 150 milliárd köbméteres európai uniós eladásának a 40 százalékát keleti szomszédunkon keresztül szállítja. E mennyiség továbbítására a Török Áramlat még akkor sem lesz képes, ha a közölt teljes kapacitással kiépül. Legalább 10 milliárd köbméter ekkor is megmaradna Ukrajnára.
A Világgazdaság korábbi érdeklődésére a hazai illetékesek is az Ukrajnán keresztüli tranzit ésszerűsége mellett érveltek. Szitó János, a Centrex Zrt. vezérigazgatója eleve politikai indíttatásúnak nevezte keleti szomszédunk lehetséges elkerülését. Úgy vélte, később is megmaradhat a mai szállítási útvonal, de kérdés, hogy azon nem a maitól eltérő vállalatok fognak-e szerződni. Az általa vezetett cégnek a 2028 végéig szóló importmegállapodásában is ukrajnai átadási-átvételi hely szerepel, de ez újratárgyalható. Sz. Bíró Zoltán Oroszország-szakértő kérdőjelesnek ítélte az alternatív orosz útvonalnak szánt tengeri Török Áramlat és szárazföldi Tesla vezeték sorsát, ahogyan a GKI Energiakutató igazgatója is. Hegedűs Miklós szerint Oroszország gazdaságilag és gázkereskedelmi szempontból sem engedheti meg magának, hogy Ukrajna kikerüléséért lemondjon európai vevőinek egy részéről.
Oroszország viszont továbbra is készül a Török Áramlat, az Északi Áramlat új csöve, a Szibériai Ereje és az Altájról Szibéria Ereje II-re átnevezett vezetékek lefektetésére. Ezek új európai szállítási útvonalat, illetve új piacokat ígérnek számára. Térségünkben az Eastring vezetékgyűrű kialakításával válna mód a meglévőtől eltérő irányokból és forrásokból származó gáz továbbítására illetve a Tesla-projekt keretében hozható majd orosz és nem orosz gáz Délkelet-Európába és Magyarországra. Szlovákia szeretné vezetéki kapacitásait a mostanival ellenétes irányú szállításra is használni. Beindítani a magyar–szlovák interkonnektort is, de még nem vehette át a magyar fél által épített, Ipoly alatti szakasz szlovákiai részének a tulajdonjogát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.