BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiemelkedően startolt a Wizz Air

Rekordmértékű utasszám-növekedést ért el a Wizz Air a júniusban zárult üzleti negyedévben, ennek megfelelően a bevétel is szépen gyarapodott. A kilátások is kedvezőek, a vezetés növelte is a profitvárakozását. Hamarosan aláírják az új gépek vásárlásáról szóló szerződést.

A programozott fejlesztésnek, a költségek és a teljesítmények javulásának köszönhetően az elmúlt időszakban gyakorlatilag minden mutatója jelentősen nőtt a magyar gyökerű diszkont-légitársaságnak, a Wizz Airnek. Így például húsz százalékkal több, 4,9 millió utast szállított az idei pénzügyi évének első negyedévében (április és június között), mint egy évvel korábban. Ez kiemelkedő eredménynek számít, hisz ehhez fogható negyedévi növekedést az elmúlt három évben nem produkált a légitársaság – nyilatkozta a Világgazdaságnak Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója. Egységesen javult a teljesítmény, vagyis nem emelhető ki egy-egy ország vagy útvonal sem – mondta a cégvezető.

A júniusban zárult negyedévben az utasszám gyarapodásával párhuzamosan a bevételek is nőttek, mégpedig 12,7 százalékkal, aminek eredményeként a légitársaság 332,5 millió euróra tett szert. A bevételeken belül a jegyek értékesítéséből származó összeg 6,7 százalékkal nőtt, amit húzott a kiegészítő szolgáltatásokból származó bevétel, ennek eredménye az említett, mintegy 13 százalékos bevételgyarapodás.

Az egy utaskilométerre eső bevételek viszont négy százalékkal csökkentek a vizsgált időszakban. Ezt két tényezővel magyarázta lapunknak Váradi: a cég két húsvéttal (az ortodox és a keresztény) számol. Idén ebből az első üzleti negyedévre „kevesebb jutott”, mint tavaly, aminek a profitra gyakorolt hatása 5,5 millió eurónyi – mondta Váradi. Emellett az is megfigyelhető, hogy az input költségek (például az üzemanyagár) csökkenésének eredményeként a légitársaságok megnövelik kapacitásaikat, s ennek következtében pedig leesnek az árak. Ezek tehát az említett egy utaskilométerre eső bevételcsökkenés hátterei – magyarázta a cégvezető.
Idén az első üzleti negyedévben a gépek férőhely-kihasználtsága (a load factor) 1,3 százalékponttal nőtt, 88,8 százalékra emelkedett az egy évvel korábbihoz képest. A légitársaság két új bázist nyitott, útvonalainak száma pedig 22-vel nőtt.

A Wizz Air idén, pontosabban a 2015–2016-os üzleti évben a tavalyihoz hasonló, 17 százalékos utasszám-növekedéssel számol.
A társaság beszámolójából az is kiderül, hogy a működési költségek összességében 13,6 százalékkal nőttek, és ezen belül a karbantartásra fordított összeg gyarapodása volt a legmeghatározóbb. Az említett bevételnövekedéshez csaknem hasonló mértékben, 12,5 százalékkal nőtt a Wizz Airnek az IFRS szerinti nettó profitja, ami így elérte a 32,9 millió eurót. A cég beszámolójából az is kiderül, hogy szabad készpénzállománya 571 millió euró volt június végén.

A menedzsment korábbi 175-ről 185 millió euróra emelte a 2016-os üzleti évre vonatkozó profitszint-várakozást. Ennek kapcsán Váradi kifejtette: a légitársaságok profitjának meghatározó része a nyáron – a harmadik negyedévben, ami a Wizz Air esetében a második üzleti negyedév – keletkezik. Ebből az időszakból gyakorlatilag már eltelt egy hónap, ennek utasforgalmából és az előfoglalásokból is arra lehet következtetni, hogy az utasszám és ebből következően a bevétel szempontjából is kedvező negyedév elé néz a társaság. Ez a korábbi várakozásokhoz képest 4 millió euró pluszt hozhat a Wizz Airnek az említtet 10 milliós növekedésből. A stabilizálódott euró/dollár árfolyamból, illetve a kedvezőbb olajárból fakadó költségcsökkenés pedig további hatmilliós többletet ad a 2016-os profitvárakozásban.

A hatékonyabb, ezáltal gazdaságosabb üzemeltetés érdekét szolgálja a Wizz Air járműflottájának cseréje. A cég egy-két hónapon belül aláírja a szerződést az Airbus S.A.S-szel 110 darab Airbus A321neo típusú repülőgép megvásárlásáról – mondta a vezérigazgató. (A szándéknyilatkozat már korábban megszületett.) A repülőgépek leszállítása 2019-ben kezdődik meg.

Ezek a járművek a Wizz Air jelenlegi gépeinél költséghatékonyabban üzemeltethetők, egyebek között azért, mert az új hajtómű miatt alacsonyabb az üzemanyag-fogyasztásuk – emelte ki Váradi. Ráadásul egy olyan flexibilis megállapodást készülnek aláírni, amely rugalmasan alkalmazkodik a piaci igényekhez, vagyis a kapacitásokat azokhoz alakíthatja. A légitársaság ugyanis – alapértelmezésben – azzal számol, hogy 2024-ben, az utolsó új jármű forgalomba állításának idején 154 géppel üzemel. A szerződés viszont lehetőséget ad arra, hogy „e fölé menjenek”, hisz már a szándéknyilatkozat rendelkezik további 90 darab A321neo típusú repülőgép nem kötött vételi jogáról is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.