BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az Uber harcol Budapestért

Az Uber nem lesz taxis cég, és jelenlegihez hasonlóan működik csütürtöktől is, miközben az új trendhez alakuló szabályozás érdekében tárgyalásokat folytat a kormányzati szereplőkkel.

Nem várható változás az Uber magyarországi tevékenységében azt követően sem, hogy hatályba lép a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló (taxi) kormányrendelet. Az Uber nem lesz taxis cég, az üzleti modell teljesen különbözik attól, nincs diszpécser szolgálat, az autókat nem lehet leinteni. Az Uber egyértelműen technológiai szolgáltatás. Az Uber épp olyan közösségi megosztáson működő szolgáltatás, mint például a  Vatera, vagyis a mobil applikáció révén civil szereplőket hoz össze a költségek megosztására –  magyarázta Fekete Zoltán, az Uber Hungary operatív igazgatója. A társaság  arra törekszik, hogy legális keretek között, a szabályokat betartva működjön, vagyis a szabályozást  nem hagyja figyelmen kívül, és ebben autós partnereiket is segítik – mondta Fekete. Az Uber egy előremutató szabályozás kialakítását tartaná fontosnak és egy megfelelési folyamatban gondolkodik, ahol a kormányzattal és az autóspartnerekkel közösen kívánja megtalálni a közösségi autózás megfelelő szabályozási feltételeit.

Az Uber tehát működni fog a későbbiekben is, a cég ugyanis  hosszú távon tervez Magyarországon, és most a legfontosabb cél, hogy még intenzívebben tárgyalnak a döntéshozókkal egy  megfelelő szabályozási környezet kialakításáról, amely figyelembe veszi a kialakulóban lévő sharing economy, a közösségi megosztáson alapuló gazdasági modell jellemzőit –emelte ki Fekete. Ennek érdekében a napokban több kormányzati szereplőnek és több hivatalnak eljuttatták a tárgyalásuk alapjául szolgáló javaslat csomagjukat. Ebben egyebek között az adózással, az engedélyekkel, a szabályozásokkal kapcsolatos elképzeléseiket fogalmazták meg. A megbeszélések eredményeként az Uber kész lenne támogatni autós partnereit, de ennek részleteit a megbeszélések jelenlegi fázisában nem kívánta kifejteni az igazgató. Arra a kérdésre, hogy ez a szükséges engedélyek megszerzése érdekében a sofőrök képzésébe is beszállna-e az Uber a támogatás keretében az igazgató azt felelte: az új szabályozás megszületéséig ezekről a részletekről nem kíván beszélni.

Az Uber már eddig is folytatott megbeszéléseket a gazdasági illetve a fejlesztési tárcával, és szinte folyamosak a diskurzusok az adóhatóság szereplőivel – mondta Fekete. Szerinte már az is komoly eredmény, hogy a fejlesztési tárca nyilatkozataiból kitűnik: a kormányzat elismeri, hogy egy új trendről van szó, és nem kívánja meggátolni az innovációt, a technológiára épülő újításokat,  és a tárcának nem az Uber ellehetetlenítése a célja.

Egyeztetések tehát eddig is voltak, de egy olyan iparágról van szó, ahol az új szolgáltatások bemutatása, és az azokkal kapcsolatos döntéshozatal viták tárgyát képezhetik, összetettségük miatt pedig sok szereplőt – kormányzat, adó- és egyéb hatóság – érinthetnek, ezért elhúzódhatnak. De a tárgyalások során az Uber továbbra is képviselni akarja autós partnereik álláspontját. Az társaság kilenc hónapja van Magyarországon és ez idő alatt a regisztrált felhasználóinak száma elérte az 50 ezret. Az ő válaszaik pedig arra „biztatják” az Ubert, hogy folytassák tevékenységüket. Az Uber őket, illetve „autós partnerei"t – akiknek száma ma már ezer, a jövő év végére pedig elérheti a kétezret – is képviseli a tárgyalásokon - hangsúlyozza a cég. A társaság ugyanis minél többeknek szeretne munkalehetőséget biztosítani. Így a kihasználatlanul álló járművet egy-egy időszakra „munkába véve” sokan juthatnak plusz jövedelemhez.  

Amikor a sofőrök csatlakoznak a „rendszerhez”, egy prezentáción kell részt venniük, s ezen tájékoztatják a jelentkezőket arról, hogy Magyarországon minden jövedelem adóköteles. Mindezzel együtt az Uber tisztában van azzal, hogy a jelenlegi jogszabályok nem egyértelműek a sofőrök adózásával kapcsolatban – például az adóíven nincs megfelelő rubrika erre. A tiszta helyzet érdekében szorgalmazza a cég a változtatást. Az Uber rendszerében minden tranzakciót rögzítenek, tehát a fekete vagy a szürke gazdaságnak nincs helye a cégnél – hangsúlyozta Fekete, aki fontosnak tartja, hogy a közösségi megosztáson alapuló szolgáltatás – amelynek súlya egyre jelentősebb és ezáltal megkérdőjelezhetetlen – bekerüljön a személyszállítás szabályozásába. Ennek keretét, helyét az érintetteknek közösen kellene kialakítani – fogalmazott az igazgató.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.