Továbbra is 15 milliárd forintos lyuk tátong a budapesti közlekedés, leginkább a BKV idei finanszírozásán, és egyelőre nem lehet tudni, hogy ezt miként tüntetik el. Vélhetően a korábbi gyakorlathoz hasonlóan idén is az államnak kell a zsebébe nyúlnia ahhoz, hogy ne legyen fennakadás a közlekedési társaság működésében.
A Világgazdaság értesülése szerint még szeptemberben újra megkezdődnek azok a tárgyalások a Fővárosi Önkormányzat és a kormányzat között, amelyeknek témája épp a BKV Zrt. hosszú távú finanszírozása, de amelyeken várhatóan megoldást keresnek az említett 15 milliárdos forráshiányra is.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. a fővárosi közlekedési szolgáltatások megrendelőjeként nagyságrendileg körülbelül 145 milliárd forintot fordít a budapesti közlekedésre. Ebből a legnagyobb részt a BKV-ra költi, de ott vannak még ezen a listán a kisebb operátorok, alvállalkozók is, az ő kifizetéseiket azonban szorosabb szereződés köti. Forráshiány esetén őket várhatóan előrébb sorolják, így a sor végére a BKV kerül.
„A jóváhagyott üzleti tervben a BKV Zrt. 119,2 milliárd forint 2015-ös kompenzációs díjra jogosult, melynek időarányos részét a BKK Zrt. eddig maradéktalanul folyósította” – válaszolta lapunknak a közlekedési társaság. A BKV legnagyobb, mintegy 95 százalékos bevételi forrása épp a BKK-tól kapott összeg. (Ez utóbbi cégnél, és nem a BKV-nál jelenik meg többek között a menetdíjbevétel is). Így ha ennek akár egy töredéke is hiányzik, az komoly gondot jelent a társaság finanszírozásában.
Jelenleg azonban még nincs gond a BKV finanszírozásával, csak az a kérdés, hogy ez így lesz-e az év végéig is. A probléma elkerüléséhez pedig az kell, hogy a BKK-nak rendelkezésére álljon a teljes mintegy 145 milliárd forintos keret, amiben egyelőre lyuk van. A cégeket jól ismerő szakértők szerint ennek nem az alultervezés áll a hátterében, hanem például az a körülmény, miszerint a főváros éves szinten körülbelül 11 milliárd forintot veszít azon, hogy közlekedési szolgáltatásokat (HÉV, autóbusz) nyújt az agglomerációban. Ha tehát a fővárosnak sikerülne megállapodnia az agglomerációs önkormányzatokkal, akkor az említett 15 milliárd forint már 11 milliárddal csökkenne. Ennek jelenleg kicsi a valószínűsége, így minden bizonnyal az állami büdzséből pótolják majd az utolsó pillanatban a hiányzó pénzt. Ez nem lenne egyedi, hisz az elmúlt évben is plusz 9 milliárd forinttal „segítette ki” az állam a BKV-t, ami az M4-es metró pluszforrásait is fedezte. Idén pedig a BKV 52 milliárd forintos hitelét vállalta át az állam.
Mindeközben a BKV „jobban teljesít”. Idén az első hat hónapban a BKV Zrt. üzemi szintű bevétele 71,2 milliárd forint volt, ami hat százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét – válaszolta a Világgazdaságnak a BKV. A BKV-társaság üzemi szintű ráfordításainak értéke idén az év első felében összesen 71,2 milliárd forint volt – közölte a cég, amely ugyanakkor nem részletezte, hogy mi áll a bázishoz képesti 4,6 százalékos emelkedés mögött.
Ezt a tételt viszont alapvetően a személyi, illetve az anyagi ráfordítások befolyásolják: információink szerint pedig ez utóbbinak volt szerepe a változásban, mégpedig az M4-es metró működési költségei emelték meg a ráfordításokat.
Mindenesetre – az aktivált saját teljesítményt is figyelembe véve – a BKV Zrt. egymilliárd forintot meghaladó üzemi eredményt ért el az év első hat hónapjában, ami 254 millió forintos növekedést mutat az előző évhez képest. A társaság adózás előtti eredménye pedig kiugróan magas, ezt persze nagymértékben befolyásolta az említett adósságkonszolidáció, amelynek köszönhetően a BKV Zrt.-nek a korábbi időszakokban felhalmozott hitelállománya megszűnt, s ez jelentős mértékben hozzájárul a gazdálkodási és likviditási egyensúly fenntartásához.
Javuló számok
A közlekedési társaság a 2012-től 2015-ig terjedő időszakban összességében több mint 60 milliárd forintot takarított meg hatékonyságjavító intézkedéseivel, üzemi eredménye 2010-től pozitív, 2014-ben pedig már 246 millió forint adózás előtti eredményt mutat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.