BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beruházási boom Nagy-Britanniában

A prémiumszegmensben erősít a brit autóipar, amely hamar kitört a recesz­szió­ból, és új rekordok felállítására készül. Ebben japán és kínai autógyártók is partnerei lesznek.

Autóipari forradalom van kibontakozóban a konjunktúra útjára lépett Nagy-Britanniában, ahol a beruházási boom eredményeként az éves gyártókapacitás 2020-re eléri a kétmillió darabot, ezzel egyben megdönti a hetvenes években felállított rekordot.

A szektor a következő öt évben 37,5 ezer új munkahelyet teremt, s nem a tömegtermelésben, hiszen az új beruházások döntően a prémiumkategóriába sorolt gépkocsikat gyártó vállalatoknál jelentkeznek. A britek Németország mögött már most Európa második legnagyobb prémiumautó-gyártójának számítanak, s ezt a pozíciójukat tovább erősítik. Ezek a legfontosabb megállapítások a brit Motorgyártók és Autókereskedők Társaságának (SMMT) legfrissebb előrejelzésében.

A válság idején még romokban heverő, gyárbezárásokkal és tömeges leépítésekkel sújtott brit autógyártás újabb fénykorát éli, pontosabban építi, hiszen a nagy áttörést 2020-ra várják a szakértők. Az eddigi csúcs év 1972 volt, akkor a Ford Cortina számított bestsellernek, míg az idei eladási listákat szintén Ford, a cég Fiesta modellje vezeti. Tavaly több mint másfél millió autót gyártottak a britek, az iparágat növekvő termelékenység mellett emelkedő darabszám is jellemzi, s jó úton járnak a felé, hogy megerősítsék harmadik helyüket Európában a németek és a spanyolok mögött, a franciák és a feltörekvő közép-európai országok előtt.

Az új munkahelyek döntő része, 28 ezer álláshely a brit földön dolgozó autóipari beszállítóknál keletkezik (most 93 ezer főnek adnak munkát), a magas fokon auto­matizált összeszereléshez pedig a meglévő 68 ezerhez további 9,5 ezer új dolgozóra lesz szükség. Ők már magasabb hozzáadott értékkel jellemezhető járműveket fognak gyártani, ami a brit GDP bővülésére is jótékony hatást gyakorol majd. Amíg 2010-ben a prémiumkategóriás autók a teljes termelés 37 százalékát adták, ez az arány 2020-ra 54 százalékra fut fel, és e gépkocsik exportja is meglódul. A Jaguar, a Land Rover, a Nissan mellett a Mini, a Honda, a Vauxhall és a Toyota alkotja a brit autógyártás gerincét, s valamennyien készek termelésük növelésére.

Ennek megfelelően beruházásokból nincs is hiány, csak az idén eddig kétmilliárd font, azaz 850 milliárd forint értékű fejlesztés történt, s szeptemberben már átadhatták tulajdonosának az egymilliomodik, brit földön készített autót. A fejlesztések közül érdemes kiemelni a Nissan sunderlandi százmillió fontos kapacitásbővítését, ott az új Juke modellt fogják gyártani 2017-től, valamint a Honda 250 milliós swindoni beruházását, ők innen fogják ellátni az egész világot az ötajtós Civickel. Ugyanennyibe kerül a London taxi gyártási jogát elnyerő kínai Geely zöldmezős beruházása is.

Annak azonban, hogy az SMMT prognózisa valóra válhasson, egy lényeges alapfeltétele van: Nagy-Britannia uniós tagsága. Egy esetleges kilépés látványosan rontaná az iparág pozícióit. Az ágazati lobbi a kormányzat eddigi támogatáspolitikájának folytatódását is biztosra veszi. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a 40 százalékos hazai beszállítói részarányt német szintre, azaz 60 százalékra tudják majd felhozni.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.