Autóipari forradalom van kibontakozóban a konjunktúra útjára lépett Nagy-Britanniában, ahol a beruházási boom eredményeként az éves gyártókapacitás 2020-re eléri a kétmillió darabot, ezzel egyben megdönti a hetvenes években felállított rekordot.
A szektor a következő öt évben 37,5 ezer új munkahelyet teremt, s nem a tömegtermelésben, hiszen az új beruházások döntően a prémiumkategóriába sorolt gépkocsikat gyártó vállalatoknál jelentkeznek. A britek Németország mögött már most Európa második legnagyobb prémiumautó-gyártójának számítanak, s ezt a pozíciójukat tovább erősítik. Ezek a legfontosabb megállapítások a brit Motorgyártók és Autókereskedők Társaságának (SMMT) legfrissebb előrejelzésében.
A válság idején még romokban heverő, gyárbezárásokkal és tömeges leépítésekkel sújtott brit autógyártás újabb fénykorát éli, pontosabban építi, hiszen a nagy áttörést 2020-ra várják a szakértők. Az eddigi csúcs év 1972 volt, akkor a Ford Cortina számított bestsellernek, míg az idei eladási listákat szintén Ford, a cég Fiesta modellje vezeti. Tavaly több mint másfél millió autót gyártottak a britek, az iparágat növekvő termelékenység mellett emelkedő darabszám is jellemzi, s jó úton járnak a felé, hogy megerősítsék harmadik helyüket Európában a németek és a spanyolok mögött, a franciák és a feltörekvő közép-európai országok előtt.
Az új munkahelyek döntő része, 28 ezer álláshely a brit földön dolgozó autóipari beszállítóknál keletkezik (most 93 ezer főnek adnak munkát), a magas fokon automatizált összeszereléshez pedig a meglévő 68 ezerhez további 9,5 ezer új dolgozóra lesz szükség. Ők már magasabb hozzáadott értékkel jellemezhető járműveket fognak gyártani, ami a brit GDP bővülésére is jótékony hatást gyakorol majd. Amíg 2010-ben a prémiumkategóriás autók a teljes termelés 37 százalékát adták, ez az arány 2020-ra 54 százalékra fut fel, és e gépkocsik exportja is meglódul. A Jaguar, a Land Rover, a Nissan mellett a Mini, a Honda, a Vauxhall és a Toyota alkotja a brit autógyártás gerincét, s valamennyien készek termelésük növelésére.
Ennek megfelelően beruházásokból nincs is hiány, csak az idén eddig kétmilliárd font, azaz 850 milliárd forint értékű fejlesztés történt, s szeptemberben már átadhatták tulajdonosának az egymilliomodik, brit földön készített autót. A fejlesztések közül érdemes kiemelni a Nissan sunderlandi százmillió fontos kapacitásbővítését, ott az új Juke modellt fogják gyártani 2017-től, valamint a Honda 250 milliós swindoni beruházását, ők innen fogják ellátni az egész világot az ötajtós Civickel. Ugyanennyibe kerül a London taxi gyártási jogát elnyerő kínai Geely zöldmezős beruházása is.
Annak azonban, hogy az SMMT prognózisa valóra válhasson, egy lényeges alapfeltétele van: Nagy-Britannia uniós tagsága. Egy esetleges kilépés látványosan rontaná az iparág pozícióit. Az ágazati lobbi a kormányzat eddigi támogatáspolitikájának folytatódását is biztosra veszi. Ez nagyban hozzájárul ahhoz, hogy a 40 százalékos hazai beszállítói részarányt német szintre, azaz 60 százalékra tudják majd felhozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.