Világszerte gazdasági húzóágazattá vált az elmúlt években a közvetlen értékesítés. Közel 100 millió ember egészíti ki ebből a jövedelmét, vagy dolgozik teljes állásban ezen a területen – derül ki a Közvetlen Értékesítők Szövetsége Világszervezetének (WFDSA) tavalyi évről készült elemzéséből. Az ázsiai és az észak-amerikai régió után Európában látnak a legtöbben lehetőséget az önfoglalkoztatásban.
Kontinensünkön 14 millió embernek ad munkát ez a szektor és az európai összforgalom 32 milliárd dollár volt, ezen belül Magyarországon is többszázezren jutnak bevételhez közvetlen értékesítőként. Ennek kapcsán a közelmúltban az Amway megbízásából a GFK készített globális, 38 országra, köztük hazánkra is kiterjedő, reprezentatív kutatást, amely rámutatott arra, hogy nálunk is folyamatosan nő a vállalkozási kedv. Míg 2013-ban a megkérdezettek 30 százaléka nyilatkozott úgy, hogy indítana saját vállalkozást, addig 2014-ben viszont már 37 százalék számolt be hasonló szándékáról.
Vállalkozni szeretnének a magyarok
A vállalkozások is kedvezőbb megítélés alá esnek idehaza. 2012-ben mindössze a válaszadók 47 százaléka nyilatkozott pozitívan a vállalkozásindítás lehetőségéről. Két évvel később, 2014-ben viszont lényegesen többen, 61 százalék gondolta úgy, hogy érdemes Magyarországon vállalkozni. A GFK kutatásból az is kiderül, hogy a hazai válaszadók kifejezetten vállalkozásbarátnak (49 százalék) tartják az országunkat. Ezek ismeretében a kutatók rákérdeztek arra, hogy milyen érvek szólnak az önfoglalkoztatás, illetve a magánvállalkozás indítása mellett. Az összes válaszadó véleménye alapján azt szűrték le, hogy a legfontosabb indok a függetlenség megteremtése (46 százalék), azaz, hogy mindenki a saját főnöke lehet. Ezt követte az önmegvalósítás, ami miatt a legtöbben (43 százalék) döntenének a saját vállalkozás mellett, illetve a növekvő bevételeket is sokan (34 százalék) látják az önfoglalkoztatás előnyei közt.
Viszont abban már megoszlanak a vélemények, hogy a vállalkozási ismereteket hol lenne érdemes elsajátítani. A magyarok leginkább (79 százalék) a közoktatástól várják el, hogy megfelelő tudás birtokába jussanak ezen a területen. Velünk ellentétben, a további megkérdezett országokban a válaszadók közül arányaiban többen gondolják, hogy inkább a szakmai szervezeteknek kellene a tudásátadásban részt venniük, illetve a vállalkozást tervezők magukat is képezhetnék egyéni módokon. Az oktatás, a képzés azért is nagyon fontos, mert a megkérdezettek többsége (42 százaléka) mind a 38 országban ezt jelölte meg fő kritériumként ahhoz, hogy belevágjon a saját üzletébe. A vezetői képességek (37 százalék), a gyakorlati ismeretek (37 százalék), a kreativitás (31 százalék), a mentorálás (28 százalék) és a tapasztalatok megszerzése (21 százalék) csak kisebb szerepet játszanak szerintük a vállalkozás tervezése során.
Még mindig vonzó az MLM
A vállalkozásindítás, az önfoglalkoztatás kapcsán az egyik legjellemzőbb kezdő vállalkozási formává a közvetlen értékesítés lépett elő az elmúlt években Magyarországon. A közvetlen értékesítéssel foglalkozók száma az utóbbi négy évben a lakosság 3,81 százalékáról 4,76 százalékra nőtt (2011-2014). A Szövetség hivatalosan nyilvántartott adatai szerint, az évente megismételt adatfelvételben résztvevő cégek adatai alapján is többszázezer fő kapcsolódik a közvetlen értékesítési ágazathoz vásárlóként, illetve termékforgalmazóként.
A statisztikák alapján utóbbiak többsége (73 százalék) nő, a 49 százalékuk részmunkaidőben végzi ezt a tevékenységet és az egyharmaduk az 50 év feletti korosztályt képviseli. Ez a szám egyaránt tartalmazza a fogyasztókat, illetve az értékesítőként működő vállalkozókat, a két kategória között a közvetlen értékesítés jellemzően szabad vállalkozási rendszeréből adódóan lehetséges az átjárás.
Ennek megfelelően jelentősen nem változtak a trendek a közvetlen értékesítés területén Magyarországon. Az ezen a területen dolgozók több mint a fele a wellness, közel negyedük kozmetikumok, 10 százalékuk étrend kiegészítők, míg 4 százalékuk háztartási termékek eladásával foglalkozik. A közvetlen értékesítésen belül pedig a multi level marketing rendszerben történő személyes eladás a legjellemzőbb módszer. Az üzletkötések 78 százaléka ebben a formában valósul meg 12% személyes eladással történik és egyre népszerűbbek (10%) az online regisztrációs és rendelési lehetőségek.
Az ágazat a magyar GDP közel 0,2 százalékát eredményezi. Az ágazat 2014-ben 50 milliárdos forgalmat ért el (azaz átszámolva közel 160 millió dollárt), amelynek jelentős hányadát a Szövetség tagcégeinek eredménye teszi ki.
Az ágazat főbb jellemzői a folyamatos kiegyensúlyozott növekedés, a befektetett tőke gyors és magas hozamokkal járó megtérülése, valamint hosszú távú nemzetközi terjeszkedési lehetőség. A közvetlen értékesítés sikere a vásárlók kiszolgálásában rejlik, akik kényelmesen, saját időbeosztásuk szerint, ismerősök tapasztalatait meghallgatva és a terméket kipróbálva dönthetnek egy-egy termék megvásárlásról – a legtöbb esetben pénzvisszafizetési garancia mellett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.