Két rendelkezés maradhat meg az állami földvagyon kezelésével összefüggő, az Alkotmánybíróság által júniusban a Háznak visszaküldött jogszabály-módosításból, ezek az előhaszonbérleti jogosultság eltörlésére, valamint védett természeti területekre vonatkoznak. Az előterjesztést ma tárgyalta az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága.
Az Országgyűlés április 28-án fogadta el az állami földvagyon kezeléséről szóló törvény módosítását, amelynek alaptörvény-ellenességével kapcsolatban Áder János köztársasági elnök kért előzetes normakontrollt a testülettől. Az egyszerű többséggel elfogadott törvénymódosítás kimondta, hogy a Nemzeti Földalapkezelő Szervezet tulajdonosi joggyakorlása alá kerülnek nemzeti parkokhoz tartozó földek. A zárószavazást néhány héttel korábban már egyszer el kellett halasztani a parlamentben, mert a javaslat kétharmados többséget igénylő részei nem kapták meg a szükséges támogatást. Ezután a törvényalkotási bizottság zárószavazás előtti módosító javaslatot nyújtott be, hogy megteremtsék a törvényjavaslat egységét a sarkalatos rendelkezések nélkül.
Áder János köztársasági elnök nem hirdette ki a törvényt, hanem az Ab-hoz fordult közjogi érvénytelenség miatt, ugyanis álláspontja szerint minősített többségre lett volna szükség a módosítás egyes részeinek elfogadásához. Továbbá felvetette azt is, hogy sérülhettek-e a természetvédelem korábban elért szintjének megőrzését szolgáló intézményi garanciákra vonatkozó szabályok, illetve, hogy a jogszerűen megkötött, hatályos szerződések e törvénnyel módosíthatók-e.
Az Ab kimondta, hogy alkotmányellenes a kétharmados többséget igénylő részek feles többséggel való elfogadása, továbbá az, hogy megszűnne egyes védett természeti területek esetében a Nemzeti Park Igazgatóságok által végzett természetvédelmi célú vagyonkezelés és azt a jövőben a Nemzeti Földalap gyakorolná, mely elsődlegesen nem természetvédelmi, hanem gazdasági elvek alapján működik.
Az Ab ugyanakkor megállapította, hogy - a köztársasági elnök indítványában foglaltakkal ellentétben - nem igényel kétharmados többséget az a törvénymódosítás, amelynek nyomán egyes, magántulajdonba került védett természeti területek kisajátításának határideje három évvel meghosszabbodna, továbbá megváltozna a kisajátítást kérő személye is. Továbbá az Ab szerint nem alaptörvény-ellenes a törvénymódosításnak az a kifogásolt rendelkezése sem, amely egyes, Nemzeti Földalapba tartozó földterületek esetében lehetővé tette haszonbérleti szerződések felmondását, illetve megszüntetett előhaszonbérleti jogokat.
Bitay Márton, a Földművelésügyi Minisztérium államtitkára csütörtökön a törvényalkotási bizottság előtt elmondta: ezen két passzust tartanák meg az előterjesztésből, hangsúlyozva: egyértelműen és véglegesen eltörölnék az előhaszonbérleti jogosultságot azon szerződések esetében is, amelyeket még a korábbi földtörvény hatálya alatt kötöttek.
A testület a védett természeti területek védettségéi szintjének helyreállításáról szóló törvényen emellett változtatna is egy csütörtökön elfogadott módosító javaslatával. Eszerint a kisajátítást nem a Nemzeti Földalap kezeléséért felelős szerv köteles kezdeményezni, hanem "a védett természeti területek természetvédelmi kezeléséért felelős szerv".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.