BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már dolgoznak a személyszállítás liberalizálásán

Megkezdődött a Volán-társaságok piacának liberalizációját előkészítő munka, de még nem sok részlet ismert.

Már dolgoznak a közúti távolsági személyszállítás liberalizációjának előkészítésén – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A Volán-társaságok fennálló közszolgáltatási szerződései – a vonatkozó uniós előírások szerint – már nem hosszabbíthatók meg, így 2016 végén hatályukat vesztik. Az új szolgáltatókat pályázati úton választják ki az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás ellátására. A pályázat kiírásának szakmai előkészítése folyamatban van – közölte a tárca.

A minisztérium szerint Magyarországon ennyire sok szempontot figyelembe vevő, az autóbuszos ágazat egészének jövőjét befolyásoló pályázatot még sosem bonyolítottak le. Az ügy összetettsége miatt az összes körülmény – így a járműbeszerzések – alapos mérlegelése után születhetnek meg a döntések, amelyeknek az előkészítése javában tart.

A Volán-portfólióba tartozó társaságok összesen körülbelül 6450 autóbusszal rendelkeznek, amelyből a helyközi közszolgáltatásban mintegy 5400 autóbusz üzemel. Az uniós elvárás szerint csak olyan cégek indulhatnak a pályázaton, amelyek járműparkjának átlagos életkora nem haladja meg a tíz évet. Márpedig a Volánoknál a járműállomány átlagéletkora országos szinten közel 14 év. Bár az elmúlt években a Volánok frissítették járműparkjukat, olyan mennyiséget nem szereztek be, hogy az lényeges elmozdulást hozott volna. A kormány már évekkel ezelőtt jelentős összegű hitelkeretet nyitott a Volánoknak ahhoz, hogy járműveket vásároljanak, de a cégek ezzel alig éltek, az összeg néhány százalékát „hívták le”. „A beszerzendő autóbuszok száma, a kapcsolódó költségigény és finanszírozási mód számos egyéb részlettel együtt jelenleg még nyitott kérdésnek számít” – tette hozzá a minisztérium. A tárca szerint az új közszolgáltatási időszakra kiválasztott szolgáltatók járműparkjának várhatóan nem egyetlen szempontnak kell majd megfelelnie, hanem a fenntartható fejlődési és a jogszabályban rögzített esélyegyenlőségi kritériumokat is ki kell elégítenie. A járművek beszerzésekor a megfelelő ár-érték arány meglétét ellenőrző elbírálás során a fenntartási költségeket is kellő súllyal érdemes figyelembe venni – emelte ki a tárca.

Nem éri meg buszt cserélni

A Volánok járműparkja részben azért olyan, amilyen, mert a szakértők szerint e cégeknek nem éri meg leselejtezni a régi járműveiket, illetve új buszokat beszerezni: ezek csökkentenék nyereségüket, amelynek a fenntartása pedig elvárt velük szemben. Egy új busz éves amortizációs költsége ugyanis 4-5 millió forint, ami csökkenti az adott vállalat kimutatott nyereségét, és ez sokszorosa egy használt autóbusz fenntartási többletköltségének az új jármű kisebb üzemelési költségéhez viszonyítva.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.