Már dolgoznak a közúti távolsági személyszállítás liberalizációjának előkészítésén – közölte a Világgazdasággal a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A Volán-társaságok fennálló közszolgáltatási szerződései – a vonatkozó uniós előírások szerint – már nem hosszabbíthatók meg, így 2016 végén hatályukat vesztik. Az új szolgáltatókat pályázati úton választják ki az autóbuszos személyszállítási közszolgáltatás ellátására. A pályázat kiírásának szakmai előkészítése folyamatban van – közölte a tárca.
A minisztérium szerint Magyarországon ennyire sok szempontot figyelembe vevő, az autóbuszos ágazat egészének jövőjét befolyásoló pályázatot még sosem bonyolítottak le. Az ügy összetettsége miatt az összes körülmény – így a járműbeszerzések – alapos mérlegelése után születhetnek meg a döntések, amelyeknek az előkészítése javában tart.
A Volán-portfólióba tartozó társaságok összesen körülbelül 6450 autóbusszal rendelkeznek, amelyből a helyközi közszolgáltatásban mintegy 5400 autóbusz üzemel. Az uniós elvárás szerint csak olyan cégek indulhatnak a pályázaton, amelyek járműparkjának átlagos életkora nem haladja meg a tíz évet. Márpedig a Volánoknál a járműállomány átlagéletkora országos szinten közel 14 év. Bár az elmúlt években a Volánok frissítették járműparkjukat, olyan mennyiséget nem szereztek be, hogy az lényeges elmozdulást hozott volna. A kormány már évekkel ezelőtt jelentős összegű hitelkeretet nyitott a Volánoknak ahhoz, hogy járműveket vásároljanak, de a cégek ezzel alig éltek, az összeg néhány százalékát „hívták le”. „A beszerzendő autóbuszok száma, a kapcsolódó költségigény és finanszírozási mód számos egyéb részlettel együtt jelenleg még nyitott kérdésnek számít” – tette hozzá a minisztérium. A tárca szerint az új közszolgáltatási időszakra kiválasztott szolgáltatók járműparkjának várhatóan nem egyetlen szempontnak kell majd megfelelnie, hanem a fenntartható fejlődési és a jogszabályban rögzített esélyegyenlőségi kritériumokat is ki kell elégítenie. A járművek beszerzésekor a megfelelő ár-érték arány meglétét ellenőrző elbírálás során a fenntartási költségeket is kellő súllyal érdemes figyelembe venni – emelte ki a tárca.
Nem éri meg buszt cserélni
A Volánok járműparkja részben azért olyan, amilyen, mert a szakértők szerint e cégeknek nem éri meg leselejtezni a régi járműveiket, illetve új buszokat beszerezni: ezek csökkentenék nyereségüket, amelynek a fenntartása pedig elvárt velük szemben. Egy új busz éves amortizációs költsége ugyanis 4-5 millió forint, ami csökkenti az adott vállalat kimutatott nyereségét, és ez sokszorosa egy használt autóbusz fenntartási többletköltségének az új jármű kisebb üzemelési költségéhez viszonyítva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.