BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megkezdte a leszállást a Boeing

Hároméves sikerszéria után kisebb légörvénybe került a Boeing, de így is meg tudta tartani előnyét a nagy rivális Airbusszal szemben.

A Boeing az ágazatot is megrendítő amerikai terrortámadás után két évvel, 2003-ban adta át vezető helyét az Airbusnak, majd 2011-ben vette vissza a koronáját, köszönhetően a 787 Dreamliner-sorozatgyártás beindulásának. Igaz a Dreamlinerekkel kezdetben rengeteg gond volt, elsősorban az elektronikával és a tűzveszélyes akkumulátorokkal gyűlt meg a Boeing mérnökeinek baja, de a gyermekbetegségek orvoslása után már csak a karbonszálas, olcsó üzemeltetésű géptípus előnyeiről lehet hallani.

A Boeing tavaly 762 repülőt adott át megrendelőinek, az előző évinél 39-cel többet. Ezalatt ennél is több, 768 gép legyártására vett fel megrendelést. A mennyiség egybecseng a cégvezetés elvárásaival, jóllehet az Airbusénál kevesebb. A páneurópai gyártó decemberi számait a héten közlik, de az biztosra vehető, hogy ami a gyártást illeti, a december elején meglévő 150 darabos hátrányát nem tudta ledolgozni. Megrendelés terén viszont sokkal jobban áll: John Leahy értékesítési vezető november végén bejelentette be, hogy a 2015-ben felvett és visszaigazolt megrendeléseik száma 1007-re nőtt, ami az év utolsó havában még tovább növekedhetett, ilyenkor ugyanis a szokásosnál is több igény fut be az Airbushoz.

Az viszont tudható, hogy a keskeny törzsű kétmotorosok versenyét megnyerte, kétszer annyi, azaz 4443 megrendelése van az A320neo család tagjaira, mint a Boeingnek a hasonló kategóriájú 737 MAX-típusú gépére. A Boeing másik problémája, hogy az energiatakarékos 777-esre kevesebb megrendelése van annál, hogy teljes kapacitással működhessenek az ezt gyártó üzemei – írja a Seattle Times, megjegyezve, hogy emiatt az Everettben lévő gyártást még az idén csökkenteniük kellene.

Legalábbis az elemzők szerint, a cég ugyanis inkább a 777-esek marketingjét akarja erősíteni ahelyett, hogy leépítené a fölös kapacitást. John Wojick értékesítési igazgató szerint évi 40-60 darab 777s repülő eladásával már egyenesben lennének, és kihúzhatnák 2020-ig, amikor is az új modell, a 777X debütál. Tavaly 38 darab 777s-t tudtak leszállítani, szemben az előző évi 63-mal. Némi optimizmusra szolgáltat okot, hogy csütörtökön hat darab növelt hatótávolságú 777-esre írtak alá szerződést az Air Chinával. A megbízás értéke 2 milliárd dolláros – kedvezmények nélkül.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.