Egy cseppfolyós földgázzal (LNG) „megrakott” hajó látja majd el üzemanyaggal a Dunán közlekedő szálloda- és áruszállító hajókat egy múlt évben megfogalmazott és a kormány hozzájárulásával uniós támogatást remélő elgondolás szerint. Ivó- és használati vízzel is e jármű szolgálná ki a hajókat, és megszabadítaná őket a szennyvizüktől is.
A PAN-LNG-4-Danube nevű projekt tesztszakasza 3,17 milliárd forintba kerülne, ehhez egy pályázat alapján 8,6 millió eurót adna az Európai Unió (EU), a többi költséget a magyar állam állná. A kísérlet során az LNG-s hajó mellett a hozzá kapcsolódó, teljes szolgáltatási rendszert is mérlegre tennék. Az eladandó LNG vagy hazai gázmezőn felhozott, vagy itteni biogázüzemben előállított gáz cseppfolyósításával állna rendelkezésre, vagyis nem növelné az ország importigényét – tudta meg a Világgazdaság a beruházás előkészítésén bábáskodó Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnökétől. Domanovszky Henrik szerint a végső cél az, hogy a Dunát használó járművek átálljanak az erősen környezetkárosító dízel használatáról a gázéra. Erre a szabályozók és az ösztönzők kombinációjával lehet őket rábírni. A gázcseppfolyósító üzem helyszínéről még nincs döntés, telepítésével egy Németországban már alkalmazott gyakorlat átvételéről lenne szó.
A szükséges feladatok felmérése és a projektjavaslat előkészítése a nemzeti fejlesztési miniszter feladata. A pályázat elbírálása a nyárra várható, ahogyan a sűrített földgáz (CNG) hazai tesztprojektjéhez igényelt támogatásé is (további két tucat, a közúti és a vasúti közlekedést érintő fejlesztéshez kapcsolódó pénzigény mellett). A CNG-program nettó 4 milliárd forintba kerülne, ebből remények szerint 3,4 milliárdot fizetne Brüsszel. A teszt idején itt is a komplex szolgáltatás életképességét mérnék fel. A CNG Clean Fuel Box Projekthez 39 sűrítettgáz-töltő állomást telepítenének Magyarország olyan útjain, amelyek egybeesnek a kiemelt európai közlekedési folyosókkal (TEN-T.) A támogatást az MGKKE igényelte, amely Magyarországon gyártatná a (rövidítve) CFB-nek nevezett töltőegységeket.
Ehhez olyan partnert keres, amely exportra is alkalmas „tiszta üzemanyagdobozokat” tud előállítani. A gyártó kiléte és a gyártás helyszíne még nem dőlt el, Domanovszky Henrik tájékoztatása szerint folynak az egyeztetések. A közlönyben megjelentek szerint a CFB a hagyományos kompresszorállomásokkal szemben zajmentes üzemmel és térbútorszerű kialakítással illeszkedik majd a városi környezetbe.
Miskolc beerősít
Miskolcon pénteken adják át a városi közlekedési vállalat 75 új, CNG üzemű autóbuszból álló flottáját és az ahhoz épített töltőállomást. Ezzel a társaság csaknem az egész flottáját lecseréli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.