BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Cseppfolyós gázt tankolnak majd a Dunán

Egy cseppfolyós földgázzal (LNG) „megrakott” hajó látja majd el üzemanyaggal a Dunán közlekedő szálloda- és áruszállító hajókat egy múlt évben megfogalmazott és a kormány hozzájárulásával uniós támogatást remélő elgondolás szerint. Ivó- és használati vízzel is e jármű szolgálná ki a hajókat, és megszabadítaná őket a szennyvizüktől is.

A PAN-LNG-4-Danube nevű projekt tesztszakasza 3,17 milliárd forintba kerülne, ehhez egy pályázat alapján 8,6 millió eurót adna az Európai Unió (EU), a többi költséget a magyar állam állná. A kísérlet során az LNG-s hajó mellett a hozzá kapcsolódó, teljes szolgáltatási rendszert is mérlegre tennék. Az eladandó LNG vagy hazai gázmezőn felhozott, vagy itteni biogázüzemben előállított gáz cseppfolyósításával állna rendelkezésre, vagyis nem növelné az ország importigényét – tudta meg a Világgazdaság a beruházás előkészítésén bábáskodó Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnökétől. Domanovszky Henrik szerint a végső cél az, hogy a Dunát használó járművek átálljanak az erősen környezetkárosító dízel használatáról a gázéra. Erre a szabályozók és az ösztönzők kombinációjával lehet őket rábírni. A gázcseppfolyósító üzem helyszínéről még nincs döntés, telepítésével egy Németországban már alkalmazott gyakorlat átvételéről lenne szó.

A szükséges feladatok felmérése és a projektjavaslat előkészítése a nemzeti fejlesztési miniszter feladata. A pályázat elbírálása a nyárra várható, ahogyan a sűrített földgáz (CNG) hazai tesztprojektjéhez igényelt támogatásé is (további két tucat, a közúti és a vasúti közlekedést érintő fejlesztéshez kapcsolódó pénzigény mellett). A CNG-program nettó 4 milliárd forintba kerülne, ebből remények szerint 3,4 milliárdot fizetne Brüsszel. A teszt idején itt is a komplex szolgáltatás életképességét mérnék fel. A CNG Clean Fuel Box Projekthez 39 sűrítettgáz-töltő állomást telepítenének Magyarország olyan útjain, amelyek egybeesnek a kiemelt európai közlekedési folyosókkal (TEN-T.) A támogatást az MGKKE igényelte, amely Magyarországon gyártatná a (rövidítve) CFB-nek nevezett töltőegységeket.

Ehhez olyan partnert keres, amely exportra is alkalmas „tiszta üzemanyagdobozokat” tud előállítani. A gyártó kiléte és a gyártás helyszíne még nem dőlt el, Domanovszky Henrik tájékoztatása szerint folynak az egyeztetések. A közlönyben megjelentek szerint a CFB a hagyományos kompresszorállomásokkal szemben zajmentes üzemmel és térbútorszerű kialakítással illeszkedik majd a városi környezetbe.

Miskolc beerősít

Miskolcon pénteken adják át a városi közlekedési vállalat 75 új, CNG üzemű autóbuszból álló flottáját és az ahhoz épített töltőállomást. Ezzel a társaság csaknem az egész flottáját lecseréli.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.