BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hol a legolcsóbb bevásárolni húsvétra? Utánajártunk!

A SPAR és az Auchan egy-egy áruházában vásárolták meg legolcsóbban a Világgazdaság munkatársai a szerkesztőségünk által összeállított húsvéti kosár termékeit.

Nagyon szoros árversenyt és igen kedvező akciókat hozott az idei húsvéti szezon a kiskereskedelmi láncoknál. Öt áruház kínálatában hasonlítottuk össze 15 olyan termék árát, amelyek minden bizonnyal bekerülnek a legtöbb háztartás húsvéti bevásárlókosarába. Az árversenyt a SPAR boltja nyerte, de tőle csupán 300 forinttal maradt le az Auchan üzlete. A teljes kosárárak nagyon közel voltak egymáshoz, a legolcsóbb és a legdrágább között csupán 670 forintos különbséget tapasztaltunk. A Tescónál, a Lidlnél és az Aldinál fizetett végösszegek pedig még száz forinttal sem különböztek. Az árak közelsége – pláne az általunk vizsgált alapcikkeknél – nem meglepő, hiszen a kereskedelmi láncok árgus szemekkel figyelik egymás árait.

A tipikus húsvéti termékeket mindenhol jelentős – akár 30-40 százalékos – engedménnyel árulták az üzletek. A tojások közül szinte mindenhol a 30 darabos kiszerelés volt a legolcsóbb, a versenyt 729 forinttal az Aldi nyerte. Összeállításunkban húsvéti sonkaként árusított, legalacsonyabb árú, főtt, füstölt, pácolt sertéshúsból – többnyire lapockából – készült, darabolt és/vagy kötözött termékeket vizsgáltuk, amelyek gasztronómiai szempontból nem tekinthetők sonkának. A legolcsóbb terméket (849 forint) a Lidl kínálta, míg a SPAR-nál volt a legdrágább ugyanez a kategória. (A termékválaszték vásárlásunk időpontjában – hétfő este, kedd reggel – több üzletben érezhetően nem volt még a húsvéti maximumon, több helyen éppen töltötték fel a készleteket.)

A húsvéti termékek közül a reszelt torma árában mutatkoztak a legnagyobb különbségek: a vizsgált kategóriában a legolcsóbb (Lidl) és a legdrágább (Auchan) között kétszáz forint volt a különbség. Nem mindegy az sem, hogy hol vásárolunk Kinder tojást, amely terméket az összehasonlíthatóság kedvéért válogattuk be kosarunkba: a Tesco és az Aldi 170–175 forintos akciós áron kínálta az édesség darabját, míg máshol 234–259 forintot kértek érte. A húsvéti termékek árkülönbségei abból is adódhatnak, hogy az egyes kereskedelmi láncok különböző időpontban akcióznak, és a héten még sok helyen csökkennek az árak.

A vizsgált boltok alapján a sütés-főzés alapkellékeit, például a lisztet és a cukrot, gyakorlatilag mindegy, hol vesszük meg, hiszen az árak alig különböznek. A legolcsóbb tejet és kenyeret egyértelműen a Tesco kínálta, pedig az egyébként a köztudatban drágábbnak tartott, de mindenképpen szűkebb online kínálatból válogattunk. Primőr zöldségekben pedig az Auchan bizonyult verhetetlennek a 89 forintos hónapos retekkel és újhagymával, míg több bolt is 199 forintért árulta ugyanezeket a zöldségeket.

Egyre többet költünk az ünnepek alatt

A GfK háztartások fogyasztását monitorozó ConsumerPanel adatai szerint 2015-ben nőtt mind a szezonális édességekre, mind a húsvéti sonkára fordított költés. A legnagyobb mértékben a húsvéti csokifigurák iránti kereslet nőtt meg: a szezonális édességeket vásárló háztartások (60 százalék) húsvétkor több mint 10 százalékkal vásároltak nagyobb mennyiséget egy-egy beszerzés alkalmával. Míg a 2014-es húsvéti szezonban egy háztartás átlagosan 789 forintot adott ki egy-egy vásárlás alkalmával húsvéti csokifigurákra, addig ez a szám a 2015-ös szezonban 969 forintra nőtt. A kiadások növekedéséhez a termékcsoport

9 százalékos árdrágulása is hozzájárult. Míg tavaly egy átlagos hónapban ötből egy háztartás vett sonkát, addig a húsvéti szezonban a háztartások négyötöde vásárolta a termékkategóriát. A 2014-es húsvéti szezonhoz képest mintegy 10 százalékkal többet költöttek a magyar háztartások sonkára tavaly: egy vásárlás alkalmával átlagosan 1228 forintot. A kategória átlagára az elmúlt egy-két évben kismértékben emelkedett (3-5 százalékkal), 2015 során egy kilogramm húsvéti sonka ára 1468 forint volt.

9 százalékos árdrágulása is hozzájárult. Míg tavaly egy átlagos hónapban ötből egy háztartás vett sonkát, addig a húsvéti szezonban a háztartások négyötöde vásárolta a termékkategóriát. A 2014-es húsvéti szezonhoz képest mintegy 10 százalékkal többet költöttek a magyar háztartások sonkára tavaly: egy vásárlás alkalmával átlagosan 1228 forintot. A kategória átlagára az elmúlt egy-két évben kismértékben emelkedett (3-5 százalékkal), 2015 során egy kilogramm húsvéti sonka ára 1468 forint volt. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.