Önhibáján kívül került légörvénybe az Embraer: a brazil repülőgépgyártó négy éve nem tapasztalt nagyságú 11 százalékot bukott pénteken a tőzsdén, miután gyökeresen átírta idei üzleti várakozásait. A menedzsergépek és a 40–120 fő befogadóképességű regionális utasszállító gépek piacán a kanadai Bombardier-vel az első helyért vetélkedő Embraer nem sokat fog profitálni a dollár erősödéséből legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban. Pedig elemzők az Embraert az egyre enerváltabb produkciót mutató brazil tőzsde egyik állócsillagának tekintették, eddigi erős árfolyamát annak köszönhette, hogy exportra termel, és bevételei döntően dollárban keletkeznek.
A negyedik negyedévben az Embraer kettős présbe került, egyik oldalról a két számjegyű hazai infláció miatt fellépő bérkövetelésekkel és költségeinek emelkedésével kellett megbirkóznia, míg a másik, megrendelői oldalról a repülőgép-kínálat bővülése – különösen a céges kisgépeknél – bevétellefaragó árversenyre kényszerítette a brazilokat. A cég 2015 záró negyedévében még ki tudott préselni magából 111 millió dolláros profitot, ami 22 százalékkal magasabb az előző évinél, de messze elmarad a Reuters 162 milliós elemzői konszenzusától. A csalódás részbeni oka az lehet, hogy az Embraer egyik legnagyobb flottaüzemeltetője és megrendelője, az USA északnyugati részén működő Republic Airways Holdings csődöt jelentett. A Delta, az American és a United számára „ráhordó” helyközi járatokat üzemeltető légi közlekedési vállalat 240 Embraert tart a flottájában, ezeknek a garanciális ellátási kötelezettségére a braziloknak céltartalékot kellett képezniük, ami rontotta az eredményüket. A tavalyi 5,9 milliárd dolláros bevételükkel szemben az idei tervet a 6–6,4 milliárdos sávba szorították be, megemlítve azt is, hogy a honvédelmi kiadások visszafogásán is veszíteni fognak: a tavalyi 811 millió helyett jó, ha 700 millió összejön az idén. Az Embraer kasszáját emellett még a fejlesztési költségek is megterhelik, a modellpaletta leváltása ugyanis 2018-ra esedékes, akkor megújult kínálattal készülnek majd az évi 200-300 repülőgép legyártására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.