BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már Kína sem akadályozhatja meg a sörös megafúzót

A kínai figura kijátszásával újabb akadály hárult el a tavaly októberben nyélbe ütött gigantikus söripari fúzió előtt.

A brit SABMiller bejelentette: eladta a China Resources Snow Breweries-ben röviden a CR Snowban lévő 49 százalékos részesedését a vegyesvállalat többségi tulajdonosának, a China Resources Beer (CRB) nevű cégnek. Ezzel a világ legnagyobb mennyiségben fogyó sörmárkája, a Snow, kikerült a SABMiller portfoliójából, de emiatt nem sokat búslakodnak, hiszen a cég mennyiségből hatalmasat, nyereségből viszont szerényet produkált az együttműködés 22 éve alatt. A Snow 21 százalékos részesedésével piacvezető kínai sörmárkának számít, ám termékei inkább az alacsony profitrátájú, kommersz kategóriába tartoznak.

A CRB 1,6 milliárd dollárt fizetett a részesedésért. Csodálatos napja lehetett annak a CRB részvényesnek, aki számított az üzletkötésre, hiszen a vállalat részvényárfolyama a hongkongi tőzsdén gyakorlatilag katapultált: 35 százalékot erősödött. Sőt, akár ennél többet is kaszálhattak volna, de az elemzők szerint a kínaiak jól kihasználták a helyzetet és mélyen ár alatt fizettek a britek részesedését. Maga a Snow értékét a piacon – átszámítva – 1500 milliárd forintra teszik, ehhez képest az ügylet árazását tekintve az még az ezermilliárdot sem éri el. Jeremy Yeo, a Mizuho Securities elemzője ennek kapcsán a CNBC-nek megjegyezte, hogy erősen látszik, hogy az üzletkötés csak az egyik fél számára volt sürgős, de annak viszont rendkívüli módon. A baráti ár némileg tükrözi a kínai piacon zajló negatív eseményeket is, a fogyasztás 6 százalékos csökkenését, amit a gazdasági növekedés lassulásával hoznak összefüggésbe a szakértők.

A sörpiacon globális szinten második SABMiller és a világelső belga Anheuser-Busch InBev 106 milliárd dolláros fúzióját a két cég  - együttesen - már túlzottnak minősített, 40 százalékot meghaladó  kínai jelenléte meggátolhatta volna, ennek mentek elébe a felek. Az AB InBev közleményben méltatta az üzletet és saját proaktív fellépését, amivel a még a versenyhatósági előírások megszületése előtt igyekeznek eleget tenni a jóváhagyás feltételül várhatóan megfogalmazandó karcsúsítási igényeknek.  Utóbbiak pedig igen határozottak lehetnek, hiszen jelenleg a cég a globális sörpiac éves profitjának nagyjából a felét teszi zsebre. Az AB InBev mindenesetre a SABMillerre testálta a drasztikus fogyókúrát. A britek már a megváltak az amerikai MillerCoorsban lévő részesedésüktől, amelyet partnerüknek, a Molson Coorsnak adtak el 12 milliárd dollárért, s pár hete két legendás márkájukat is kiárusították. A japán Asahi csapott le a feleslegessé vált olasz Peroni és holland Grolsch márkákra és egy kisebb angliai sörfőzdére, 2,8 milliárd dollárt fizetve értük.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.