A brit SABMiller bejelentette: eladta a China Resources Snow Breweries-ben röviden a CR Snowban lévő 49 százalékos részesedését a vegyesvállalat többségi tulajdonosának, a China Resources Beer (CRB) nevű cégnek. Ezzel a világ legnagyobb mennyiségben fogyó sörmárkája, a Snow, kikerült a SABMiller portfoliójából, de emiatt nem sokat búslakodnak, hiszen a cég mennyiségből hatalmasat, nyereségből viszont szerényet produkált az együttműködés 22 éve alatt. A Snow 21 százalékos részesedésével piacvezető kínai sörmárkának számít, ám termékei inkább az alacsony profitrátájú, kommersz kategóriába tartoznak.
A CRB 1,6 milliárd dollárt fizetett a részesedésért. Csodálatos napja lehetett annak a CRB részvényesnek, aki számított az üzletkötésre, hiszen a vállalat részvényárfolyama a hongkongi tőzsdén gyakorlatilag katapultált: 35 százalékot erősödött. Sőt, akár ennél többet is kaszálhattak volna, de az elemzők szerint a kínaiak jól kihasználták a helyzetet és mélyen ár alatt fizettek a britek részesedését. Maga a Snow értékét a piacon – átszámítva – 1500 milliárd forintra teszik, ehhez képest az ügylet árazását tekintve az még az ezermilliárdot sem éri el. Jeremy Yeo, a Mizuho Securities elemzője ennek kapcsán a CNBC-nek megjegyezte, hogy erősen látszik, hogy az üzletkötés csak az egyik fél számára volt sürgős, de annak viszont rendkívüli módon. A baráti ár némileg tükrözi a kínai piacon zajló negatív eseményeket is, a fogyasztás 6 százalékos csökkenését, amit a gazdasági növekedés lassulásával hoznak összefüggésbe a szakértők.
A sörpiacon globális szinten második SABMiller és a világelső belga Anheuser-Busch InBev 106 milliárd dolláros fúzióját a két cég - együttesen - már túlzottnak minősített, 40 százalékot meghaladó kínai jelenléte meggátolhatta volna, ennek mentek elébe a felek. Az AB InBev közleményben méltatta az üzletet és saját proaktív fellépését, amivel a még a versenyhatósági előírások megszületése előtt igyekeznek eleget tenni a jóváhagyás feltételül várhatóan megfogalmazandó karcsúsítási igényeknek. Utóbbiak pedig igen határozottak lehetnek, hiszen jelenleg a cég a globális sörpiac éves profitjának nagyjából a felét teszi zsebre. Az AB InBev mindenesetre a SABMillerre testálta a drasztikus fogyókúrát. A britek már a megváltak az amerikai MillerCoorsban lévő részesedésüktől, amelyet partnerüknek, a Molson Coorsnak adtak el 12 milliárd dollárért, s pár hete két legendás márkájukat is kiárusították. A japán Asahi csapott le a feleslegessé vált olasz Peroni és holland Grolsch márkákra és egy kisebb angliai sörfőzdére, 2,8 milliárd dollárt fizetve értük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.