„Jelentős forgalmat bonyolítunk le vasárnap, és a nyitva tartás már csak azért is megéri, mert a gyorsan romló zöldség és gyümölcs így nem megy veszendőbe” – mondta a Világgazdaságnak Sipos Éva, a Corvin sétányon található Mr. Fruit Delicates bolt tulajdonosa. Az Arany János utcában lévő második üzletüket viszont nem éri meg kinyitniuk a hét utolsó napján, mivel annak vevőközönségét elsősorban a környék irodaházaiban dolgozók adják. A Mr. Fruit példája jól mutatja, hogy a helyszíntől és az áruösszetételtől egyaránt függ, hogy a kisboltok tudtak-e profitálni az egy éve bevezetett vasárnapi boltzárból.
A kormány szerint viszont beváltotta a hozzá fűzött reményeket a vasárnapi nyitva tartás korlátozása: hatására tavaly mácius 15. óta 200-250 milliárd forintos többletbevétele keletkezett a vasárnapokon – a helyzetbe hozni kívánt – kisvállalkozásoknak. Ezt a végkövetkeztetést azonban nem tartják kellően megalapozottnak a szakmabeliek, mivel az online kasszák forgalmi adatai – amelyekre a kormány hivatkozik – ömlesztettek, vagyis nem csupán a kiskereskedelmi egységekre vonatkoznak, hanem a vendéglőkre, szállodákra, benzinkutakra, trafikokra. Ráadásul hiányoznak az összehasonlítás alapjául szolgáló 2014-es online adatok, hiszen az online kasszarendszer kiépítése az év elejétől egészen augusztusig elhúzódott.
Valószínűleg kismértékű forgalomkiesést szenvedett el minden kereskedelmi csatorna, ugyanakkor a gazdasági fellendülésnek köszönhető vásárlőerő-növekedés összességében jelentős forgalomnövekedést hozott, így eltörpült a vasárnapi veszteség – mondta a Világgazdaságnak Bakonyi-Kovács Krisztina, a GfK Hungária szenior piackutatója. A GfK adatai szerint 2015 márciusa és augusztusa között a háztartások 1,3 százalékkal többet költöttek napi fogyasztási cikkekre, mint egy évvel korábban. A KSH szerint az év egészében 5,5 százalékkal bővült a kiskereskedelmi forgalom, és az adatokat az online kasszák „fehérítő” hatása is felfelé húzta. A forgalombővülés mindenesetre valamivel nagyobb lett volna a vasárnapi boltzár nélkül.
Az egyes bolttípusok közötti érdemi átrendeződést sem érzékelt a GfK: a kiesett forgalom jelentős része a nagy láncoknál maradt, csak más napra tevődött át. A SPAR például nemrég 3 százalékos tavalyi forgalomnövekedésről számolt be, amelyet a cég szerint szinte egyáltalán nem befolyásolt a vasárnapi boltzár, mivel a vásárlások a meghosszabbított nyitva tartású hétköznapokra terelődtek át. A GfK szerint egyedül a kisboltláncok, főként a CBA forgalma csökkent 2015 márciusát követően, de utóbbi sem elsősorban a vasárnapi boltzár, hanem a hálózat belső problémái miatt. (Megkérdeztük erről a CBA-t, ám lapzártánkig nem kaptunk választ.) A független kisboltok növelni tudták ugyan a részesedésüket a vasárnapi forgalomból, de a teljes időszakot nézve nem tudtak nyerni a boltzárral, inkább a diszkontok térnyerése figyelhető meg a többiek rovására.
A létszámra vonatkozó legfrissebb statisztikákból az derül ki, hogy a négy főnél nagyobb kiskereskedelmi cégek alkalmazottainak száma nem változott érdemben tavaly 2014-hez képest. A foglalkoztatottak száma ugyanakkor 8-9 ezer fővel csökkent. A Blokkk.com szakportál arra is felhívja a figyelmet, hogy 2015 első fél évében 2300 darabbal csökkent a kiskereskedelmi értékesítőhelyek száma 2014 végéhez képest, ami valószínűleg leginkább megszűnő kisboltokat takarhatott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.