BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A Tesco lehet az első fecske

A nagy hazai kereskedelmi láncok még csak gondolkoznak a most vasárnapi nyitáson, s meglehet, a Tesco egyedül marad ezzel a porondon.

Még képlékeny a helyzet, amellyel a vasárnapi boltzár hirtelen eltörlését követően szembesültek a hazai kiskereskedelem szereplői. A Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) a parlament keddi döntése után felmérést végzett azoknál a cégeknél, ahol munkavállalói képviselettel rendelkezik, hogy mikor és milyen módon kívánják ütemezni az újranyitási folyamatot. Ennek eredménye szerint szinte mindegyikük május 8-ra tervezi az első vasárnapi nyitást.

Kivételt képez a Tesco, amely – a szakszervezet értesülései szerint – már április 17-én, vagyis ezen a hétvégén megkísérli kinyitni a boltjait. A munkavállalóktól származó információk szerint már nagy erőkkel toborozzák azokat a dolgozókat, akik önként vállalkoznak arra, hogy e napon munkát végezzenek. Nem is kérik ingyen. A KASZ felhívja a dolgozók figyelmét, hogy a munkáltató erre a napra 100 százalékos túlóra-, 50 százalék vasárnapi és 50 százalék extra pótlékot ad, ami összesen 200 százalékos pótlékot jelent azoknak, akik most vasárnap hajlandók felvenni a munkát.

A Lidl viszont a munkavállalók érdekeire hivatkozva úgy döntött, hogy nem nyit még ki most vasárnap – derül ki a cég közleményéből. A diszkontlánc megvizsgálta a boltok működési rendjét, és úgy határozott, hogy a már elkészült heti munkaidő-beosztásokat tiszteletben tartva, méltányos módon későbbre időzíti a vasárnapi újranyitást.

A KASZ ugyanakkor továbbra is felháborítónak tartja, hogy a kormány egyetlen tollvonással, rekordgyorsasággal megszüntette a vasárnapi zárva tartást. Emiatt április 17-én 14 órától demonstrációt tartanak a Nemzetgazdasági Minisztérium épülete előtt, és petíciót adnak át Varga Mihály nemzetgazdasági miniszternek a követeléseikkel, például a jelenleginél nagyobb kompenzációt kérnek.

Az újranyitási láz tehát a Tescót érintette meg leginkább. A brit vállalkozás éppen tegnap tette közzé februárral zárult negyedévének adatait, valamint egész éves mérlegét. Különösen a negyedéves adatok érdekesek, az mutatják, hogy a Tesco könyvelési botránya után elrendelt karcsúsítási program kezdi meghozni gyümölcsét. Ahogy Magyarországon, úgy odahaza is egyre nagyobb gondot okoz a Tescónak a német diszkontláncok – az Aldi és a Lidl – által diktált árverseny erősödése, valamint agresszív terjeszkedésük, amivel a Tesco piaci részesedését is rendesen kikezdték. Ezért is nagy szó, hogy ha csak 0,9 százalékkal is, de 2013 után ismét növelni tudta forgalmát hazai pályán a Tesco. Ami még fontosabb, hogy a legnagyobb brit kiskereskedelmi hálózat 162 millió fontos adózás előtti csoportszintű nyereséget ért el a februárban zárult pénzügyi évben az egy évvel korábbi 6,33 milliárd fontos rekordveszteség után. Szintén a jó hírek számát gyarapította, hogy a vállalat teljes adósságállománya a tavalyi pénzügyi évben 6,2 milliárd fonttal 15,5 milliárd fontra csökkent. Az adósságcsökkentés legnagyobb egyedi tétele a dél-koreai üzletág eladásából származó 4,1 milliárd fontos bevétel volt – írta az MTI.

Az üzleti jelentésből kiderül, hogy vasárnapi boltzár ide vagy oda, a Tesco magyarországi hálózata erősíteni tudott, igaz, a kiskereskedelmi forgalombővülés tavalyi átlagának az ötödével tudta csak növelni betételét. Az 1,2 százalékos plusz 577 milliárdos bevételt eredményezett. A hálózat egyetlen egységgel zsugorodott csak, és jelenleg 208 hiper- és szupermarketet számlál.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.