BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Volkswagen Commercial Vehicles celebrates 200,000 California motorhomes

Újabb pofon az európai autóiparnak: profitomlást jelentettek a német gyártók

Habár mintegy 64 százalékot zuhant a Volkswagen nyeresége, még tartja az idén már kétszer visszanyesett éves prognózist a német autógyártó. A kilátásokat ugyanakkor szakszervezeti harc felhőzi.

Az előzetes piaci várakozásoknak megfelelően a válság sújtotta Volkswagen csoport nyeresége jelentősen visszaesett a harmadik negyedévben. Gyenge ipari környezettel, hanyatló járműértékesítéssel, valamint a cégcsoporton belüli leépítések terheivel magyarázzák a német autógyártó drámai gyorsjelentését.

Volkswagen, német autógyártó
Volkswagen: szerkezetátalakítással küszködik a német autógyártó / Fotó: AFP

Az elemzőket is meglepte a gyatra kínai értékesítés

Bár a 78,5 milliárd eurós árbevétel csupán félszázalékos zsugorodást jelent, a működési eredmény ennek ellenére 42 százalékkal, 2,86 milliárd euróra esett össze, míg

a konszolidált adózott eredmény 64 százalékkal, 1,58 milliárd euróra zuhant. 

Komoly terhet jelentettek a negyedévben a magasabb állandó költségek és a szerkezetátalakítás terhei, így az Audi leányvállalat brüsszeli üzemének küszöbönálló bezárása.

Mondhatni, eleve sem számítottak sok jóra az elemzők, de még őket is meglepték a gyenge számok. Ennek oka, hogy a kínai piacon a vártnál is gyengébben teljesített a német márka. Márpedig korábban éppen a kínai operáció volt a növekedés motorja. 

Sürgős költségcsökkentésre és hatékonyságnövelésre van szükség

– hangsúlyozta Arno Antlitz, a VW pénzügyi igazgatója, mondván, az idei első kilenc hónapban a Volkswagen márka értékesítésének megtérülési mutatója mindössze 2 százalékos volt. 

Akár jó hír is lehetne, hogy 

a menedzsment fenntartja az éves előrejelzését.

 Kár, hogy szeptemberig kétszer is visszanyesték a prognózist, mely jelenleg mindössze 18 milliárd euró működési eredmény az idei év egészére nézve. 

Ellenáll a szakszervezet az autógyártónál

Felhőzi a vállalat kilátásait, hogy konfliktus alakult ki a menedzsment és a dolgozók között. Miután szeptemberben a VW megszüntette a több mint 30 éve érvényben lévő „munkahelyi biztonságot”. Jövő év közepétől lesz lehetőség a működési okokból történő elbocsátásokra. A VW körülbelül 120 ezer embert foglalkoztat Németországban, minden második dolgozót Wolfsburgban. A VW márka összesen tíz üzemet működtet Németországban, ebből hatot Alsó-Szászországban, hármat Szászországban és egyet Hessenben. 

Oliver Blume vezérigazgató eurómilliárdos megtakarításokra készül. Az üzemi tanács szerint az igazgatótanács legalább három német VW-gyárat be akar zárni, a többiben pedig csökkentené a kapacitásokat, ami 

tízezres nagyságrendű elbocsátásokat jelentene.

A szakszervezet heves ellenállásra készül, és átfogóbb recepteket követel a jelenlegi válságkezelés helyett, mely csupán a munkások bérére, illetve a gyártási költségekre fókuszál.  

Előre árazott a piac

A német autógyártó részvénye az elmúlt egy hónapban bő 5 százalékot esett. Szerdán nyitás után volt egy kisebb felpattanás: az árfolyam 89 euró alól 91 euró fölé szúrt. Ám hamar lekonyult a kurzus, s 89,8 euró alá süllyedt a jegyzés. A gyenge gyorsjelentés előre árazása miatt, még így is majdnem 1 százalékos pluszban volt a Volkswagen a délelőtti kereskedésben, de folyamatosan morzsolódott a részvény.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.