BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

CSOK: elhibázott kommunikáció

A családi otthonteremtési kedvezmény (CSOK) kibővítése kapcsán még mindig bizonytalanság van az ügyfelek körében – mondta Balla Ákos, a Balla-ingatlanirodák ügyvezető-tulajdonosa, aki szerint ennek oka elsősorban az, hogy már a kezdet kezdetén elhibázott volt a kommunikáció: szinte mindenki igénybe szerette volna venni a lehetőséget, többségében még azok is, akik nem jogosultak rá. Az ebből eredő félreértések viszont felhajtották az ingatlanárakat, még azokon a területeken és azon lakástípusok esetében is, ahol tényleg esély sincsen arra, hogy ott és azoknál a CSOK valaha is éreztesse közvetlenül a hatását. Balla Ákos szerint nagyon fontos lenne elmagyarázni az embereknek, hogy nem mindenki által elérhető ez a támogatás.

A magas árak miatt új lakás vásárlását az erős közép- vagy inkább a felső rétegek engedhetik meg maguknak. Így a fejlesztők sem a 60 négyzetméteres lakást vásárló, háromgyermekes CSOK-igénylőkre számítanak, hanem alapvetően arra a tehetősebb rétegre, amelyik új építésű lakást akar és tud is vásárolni magának. Ebben a helyzetben viszont hátrányba kerül a CSOK-ot igénylő vásárló, hiszen ezek a lakások finanszírozás tekintetében majd csak a fejlesztés legvégén lesznek elérhetők számukra – hangsúlyozta Balla Ákos.

Ez azt jelenti, hogy csak a teljesen elkészült lakásokat vásárolhatják meg támogatással, a még projektszinten létezőket nem. Kérdés azonban, hogy mire támogatással megvehetnék az új építésű társasházi lakásokat, lesz-e még belőlük a piacon. A projektek jelentős részénél szükséges egy komoly vásárlói előfinanszírozás is, ami azt jelenti, hogy a vevőnek az első kapavágásig ki kell fizetnie a lakásár 30-40 százalékát, majd a befejezésig 80-85 százalékát. És ameddig lesz olyan vevő, aki meg tudja tenni ezt, addig el fogja vinni a kínálatot azoktól, akik a CSOK lehetőségével a nagy társasházi beruházásoknál élhetnének.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.