BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nehéz fél év a vasútnál

Megnehezítette a hazai vasúti fuvarcégek életét, hogy az első fél évben esett a tömegáru-szállítási igény, emellett lassú és drága a romániai határátlépés. A nehézségek hatásait azonban nagyrészt sikerült kompenzálni

Próbára tették a hazai vasúti áruszállító társaságokat az év első hat hónapjának piaci eseményei, de összességében véve jól vették a cégek az akadályokat. „Az autópálya-építések hiánya miatt a korábbinál sokkal kevesebb homokos kavicsot, zúzott követ és más építőanyagot kellett szállítani, esett a gabonafuvarozási igény, az ócskavaspiacra ránehezedett a kínai dömping, a fafuvarozás pedig azért nem ment jól, mert a korábbi jégverések okozta károkat még nem heverték ki az erdők” – sorolta a Világgazdaságnak a nehézségeket Kovács Imre, a Rail Cargo Hungária Zrt. (RCH) igazgatósági elnöke. Lejárt az idén egy gabonaszállítási megbízása az RCH kisebb riválisának, a Floyd Zrt.-nek is. A Floydot – ahogyan a Magyar Magánvasút Zrt.-t (MMV) is – sújtotta még a nehézkes romániai határátlépés, illetve hogy nőtt az úgynevezett „last mile” szolgáltatások, vagyis az áruknak az állomásokról a végső telephelyre történő szállításának a költsége. Folyamatos kihívás a hatósági előírásoknak való megfelelés, most éppen a saját célú vágányokra vonatkozó szabályozás változott. A CER Zrt. egy nagy Mol-megbízást veszített el az első fél évben, és a romániai leányvállalata sem remekelt. Kukely Márton vezérigazgató ez utóbbit üzletvesztéssel és a kombinált fuvarozási megbízások jelentős csökkenésével magyarázta. A CER szállítmányozása jelentősen esett a tervezett, főleg tömegárus vasúti fuvarozások kései vagy elmaradt indulása miatt.

Ugyanakkor – a lapunknak adott válaszok alapján – az érintett társaságok kisebb-nagyobb mértékben ellensúlyozni tudták az első féléves kieséseket. A Floydnak például eleve biztonságot adtak a stabil belföldi és nemzetközi megbízásai, partnerségei, ezek száma várhatóan bővül. A cég által az első fél évben szállított áru mennyisége 34 százalékkal 386,3 ezer tonnára esett. Az MMV is keresi az új piaci lehetőségeket, a forgalma egyébként csak egy százalékkal (1297 ezer tonnára) esett a tavalyi első fél évihez képest, a tervét pedig túl is teljesítette 7 százalékkal. Segítette a társaságot a fajlagos fuvardíjak további csökkenése. Ám mivel átlagosan már rövidebb távolságokra fuvarozott, az ezt is figyelembe vevő mutatójának értéke az egy évvel korábbinak csak a 77 százalékát érte el. A CER-csoport a tervezett 1,3 millió tonna helyett 1,46 millió tonnát szállított, az árbevétele pedig túllépte a 3 milliárd forintot. Főként a magyarországi és a szlovákiai érdekeltsége szerepelt jól, mégpedig néhány új üzletnek (pályafelújítások, betonelem-szállítás, metrószerelvények fuvarozása, vegyipari termékek vasúti fuvarozása) köszönhetően.

Az RCH a kedvezőtlen piaci hatások 80 százalékát védte ki, a 60 százalékosnál nagyobb piaci részesedését pedig még növelte is. Májusi és júniusi forgalmát a Dunaferrnek történt szállítások lendítették fel. A társaság 15,2 millió tonna árut továbbított, 0,6 százalékkal kevesebbet, mint a bázisidőszakban. A fuvarozás távolságát is figyelembe vevő mutatója 3,3 százalékkal romlott. A második fél év jobb lehet az elsőnél. Megindulhat és 2018 közepéig folyamatosan nőhet az útépítéshez szükséges anyagok fuvarozása. Az idei betakarítással megtelnek a raktárak is, vagyis lendületet vehet a kiszállítás és a gabonaexport.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.