A MLSZKSZ ötödik éve elemzi a magyarországi intermodális fuvarozás helyzetét. Legújabb elemezésük szerint bár a forgalom az elmúlt öt évben folyamatosan nőtt, a használatarányos útdíj önmagában semmilyen hatással nem volt az egyes közlekedési ágazatok áruforgalmi teljesítményeinek változására. Tehát az e-útdíj bevezetése nem elegendő feltétel ahhoz, hogy az intermodális árufuvarozás versenyképes alternatívája legyen a közúti teherfuvarozásnak.
A szövetség számításai szerint ha a Magyarországról induló, illetve ide érkező nehézgépjármű-forgalom 10 százaléka vasútra terelhető lenne oly módon, hogy a közúti fuvarokban részt vevő, nem daruzható félpótkocsikat vonatra rakják, akkor ez évente mintegy 1800 darab új irányvonatos forgalmat jelentene a vasútnak, a közútról pedig százezernél több kamion környezetterhelését lehetne levenni. Ennek a forgalomnak az intermodális fuvarozási módra (például vasútra) való átterelése az export, illetve az import viszonylatában évente közel egymilliárd forint útdíjbevétel-kiesést okozna, ezzel párhuzamosan a MÁV bevételei mintegy 900 millió forinttal nőnének, többek között a pályahasználati díjból és a mozdonyok igénybevételétől. Ekkora nagyságrendű közúti forgalomnak a vasútra terelésével több tízmilliárd forint nagyságrendben csökkenne az érintett közutak környezeti terhelése és útfelújítási igénye is.
Az MLSZKSZ szerint a hazai intermodális rendszer hatékony működéséhez a következők szükségesek:
– a változó világpiaci környezethez igazodó nemzeti közlekedéspolitika, amely logisztikai szempontból kínálati pozícióba hozza az országot;
– azonos infrastruktúra-használati feltételek a közút és a vasút vonatkozásában;
– az intermodális rendszer igénybevételének támogatása kedvező ösztönzőrendszerrel, közben olyan vonzó üzleti ajánlat, hogy a közúti fuvarozóknak megérje közlekedési módot váltani;
– az újonnan épülő ipari parkok, nagyobb raktárak és logisztikai központok vasúti összeköttetésének ösztönzése;
– a vasúti működési szabályzatok, az adminisztráció és a nemzetközi vasúti fuvardíjazási mód egyszerűsítése és korszerűsítése;
– műszakilag fejleszteni szükséges a vasúti és vízi eszközállományt, valamint a vasúti szakemberek képzését.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke elmondta, hogy csak az intézkedések kis hányada igényel komolyabb anyagi ráfordítást. Ezeket megfelelő ütemezéssel kevésbé költségvetés-terhelő módon meg lehetne valósítani.
A szövetség a javaslatait a nyár elején elküldte a két érintett tárcához. Az ügyben tervezendő intézkedésekről érdeklődve a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium azt válaszolta, hogy a tárca nyitott a szakmai szövetségek, érdekképviseletek jobbító szándékú javaslataira, amelyeket az ágazati stratégiák, fejlesztési tervek, jogszabályok megalkotása során minden esetben kész figyelembe venni. A Nemzetgazdasági Minisztériumtól többszöri megkeresésünkre sem kaptunk választ.
Svájcban támogatják az egyedi kocsirakományú forgalmat (a nem alpesi kombinált fuvarozást), az első három év működési tapasztalatai alapján a várható hiány maximum 50 százalékáig. A svájci parlament a vasúti fuvarozás segítésére (a műszaki fejlesztéseken van a hangsúly) tavaly szeptemberben a korábban jóváhagyott 40 millió svájci frank (36,8 millió euró) hitelkeret 250 millióra növeléséről döntött, és elkülönített 230 millió eurót
a 2016–2019-es évekre. 2017-től pedig növelik az Alpokon keresztül közlekedő teherautók díját minden motorkategóriában.
A németek, a franciák és a hollandok is támogatják a vasúti árufuvarozást.
Svájcban támogatják az egyedi kocsirakományú forgalmat (a nem alpesi kombinált fuvarozást), az első három év működési tapasztalatai alapján a várható hiány maximum 50 százalékáig. A svájci parlament a vasúti fuvarozás segítésére (a műszaki fejlesztéseken van a hangsúly) tavaly szeptemberben a korábban jóváhagyott 40 millió svájci frank (36,8 millió euró) hitelkeret 250 millióra növeléséről döntött, és elkülönített 230 millió eurót
a 2016–2019-es évekre. 2017-től pedig növelik az Alpokon keresztül közlekedő teherautók díját minden motorkategóriában.
A németek, a franciák és a hollandok is támogatják a vasúti árufuvarozást. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.