A közelmúltbeli nemzetközi események sem riasztották el a légitársaságokat a magyar légtér használatától. Ezt jól érzékelteti hogy júliusban és augusztusban, a két legforgalmasabb hónapban 1,9 százalékos forgalomnövekedést mértek – tájékoztatta a Világgazdaságot a légiforgalmi irányítást végző HungaroControl. A politikai válságok jelentős mértékben átrendezték a légi forgalom útvonalhálózatát, és ez nagyban érintette a magyar légteret és a HungaroControl munkáját is. Alig lett túl a légiközlekedési ipar a gazdasági válság negatív hatásain, jött az orosz–ukrán konfliktus. A Krím félsziget Oroszországhoz történő csatlakozását követően, a Fekete-tenger feletti légtér hovatartozása miatti, máig rendezetlen viták és bizonytalanság miatt a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet, a ICAO veszélyesnek minősítette az ottani légtérben a repülést, emiatt naponta körülbelül 150 járat délebbre helyezte át az Európába vezető útvonalát. Ezek többsége a magyar légtéren keresztül folytatta útját az európai repülőterekre. Majd jött a Kelet-Ukrajna feletti, Malaysian 17-es járat tragédiája, ami miatt lezárták a Fekete-tenger feletti légteret északról elkerülő, az ukrán szárazföld fölötti útvonalakat, így a Közel-Keletről, az indiai térségből és a Távol-Keletről Európába tartó légi forgalom számára egyetlen keskeny csatorna marad nyitva Iránon és Törökországon keresztül Bulgária légterén át. Ennek következtében a magyar légtér és a HungaroControl forgalma lényegében egyik napról a másikra húsz százalékkal növekedett.
Idén tovább bonyolította a helyzetet az orosz–ukrán viszály és a törökországi terrorcselekmények. Emiatt a légitársaságok járatai nem repülhetnek át az ukrán légtéren, ráadásul az idei nyári szezonban a – zömében orosz – turistáknak a török riviéra helyett más nyaralóhelyet kellett keresniük. Jól jellemzi a helyzet abszurditását, hogy most már a Moszkva–Kisinyov járat is a magyar légtéren keresztül közlekedik, mintegy másfél óra hosszabb repülési idővel, és rengeteg többletüzemanyagot elhasználva.
A légiirányító cégek abban érdekeltek, hogy a forgalom stabil maradjon, vagy kezelhető mértékben nőjön. A hirtelen forgalomnövekedést csak kapacitásátszervezéssel tudják kezelni, átmeneti növekedésre viszont nehezen rendezkednek be. Az új európai légiforgalmi teljesítményrendszer ugyanis nem ellentételezi feltétlenül az ilyen változásokat. Ebben a szisztémában, ha az öt évre előre meghatározott tervekhez képest csökken egy adott ország légterében a forgalom, akkor annak negatív hatását a légitársaságok csak korlátozott mértékben vállalják át, ezért minden szolgáltató abban érdekelt, hogy a forgalma ne csökkenjen. Ehhez fejleszteni kell. A HungaroControl ennek jegyében törölte el a magyar légtérben az útvonalhálózatot, hogy a légitársaságok optimális útvonalakat tervezhessenek, emellett technológiai fejlesztéseket is végrehajtottak, amelyekkel növelhetik a repülések biztonságát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.