BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A tudatlanság miatt százezret veszíthet a pórul járt utas

A magyar és a kelet-európai piac meghódítására készül a légi utasok követelésének kezelésével foglalkozó, 2012-ben kizárólag magyar tulajdonosok által létrehozott Flight Refund Kft. – mondta Varga Eszter tulajdonos egy csütörtöki sajtótájékoztatón.

Ígéretes piacról van szó, hisz a cég saját felmérése szerint a magyarországi légi utasoknak csupán egy százaléka tud arról, hogy  járattörlés, túlfoglalás és három órát meghaladó késés esetén jelentős összeg illeti meg az utast. Az utasok azt gondolják – tévesen –, hogy ha a légitársaság felkínált egy másik járatot, elhelyezte egy szállodában, akkor már minden kötelességének eleget tett. Ha a légitársaság felelős a késésért, a járat törléséért vagy a beszállás visszautasításáért, akkor ezeken felül is jár az utasnak a kilométertől függően 250-600 euró (77-185 ezer forint) közötti kárpótlás - mondja Bolyó Anikó, a cég ügyvezetője.

A régió utasai tehát nem tudják, hogy ekkora pénzt veszíthetnek el azzal, hogy nem állnak elő követeléseikkel. Nyugat-Európában sokkal kedvezőbb a helyzet, nálunk tehát szemléletváltásra van szükség – emelte ki Varga Eszter. Az elmúlt évben a Ferihegy Nemzetközi Repülőtérről induló több mint 66 ezer járat közül 337-et töröltek, és 187 járat indult három órát meghaladó késéssel. Ezeknek az utasai kérhettek volna tehát kártérítést. Ilyen esetben Flight Refund honlapján regisztrálva lehet elindítani az eljárást, és miután a cég több nagy utazási irodával áll kapcsolatban, azok az ügyfelek pedig, akik velük utaztak, vagy utaztak volna, az utazási irodánál kezdeményezhetik az eljárást, később viszont  már a Flight Refund-del állnak kapcsolatban – válaszolta lapunknak Zoltai-Szabó Anita üzletfejlesztési igazgató. Az utasoknak elegendő a beszállókártyát bemutatniuk az eljáráshoz.

Az utasok azokban az esetekben bízhatnak a visszatérítésben, ha nem vis maior miatt nem sikerül időben elutazniuk. Vis maiornak számít például, ha sztrájk van egy repülőtéren, de terroresemény vagy madárraj is „elfogadhatóan” késeltetheti egy járat indulását. A társaság 3-5 éves utazással kapcsolatos adatokat ér el, vagyis ebben az időszakban felmerült panaszokkal lehet felkeresni a céget, amely bruttó harminc százalékos sikerdíjat számít fel. Ez viszont abban az esetben sem változik, ha az ügy a bíróságon landol, márpedig jelenleg az ügyek több mint kilencven százaléka kerül ide. A cég egy barcelonai ügyvédi irodával dolgozik – emelte ki Varga Eszter.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.