BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Büntetésekkel kényszerítik ki az etikus árakat

Rájár a rúd a gyógyszereiket túlárazó amerikai cégekre. A Pfizert a brit versenyhivatal (CMA) rekordnagyságú, 84,2 millió fontos bírsággal sújtotta amiatt, hogy szerepet játszott az epilepszia kezelésére szolgáló egyik gyógyszere árának huszonhatszorosára emelésében. A fenitoin hatóanyagú görcsgátló kapszulát 2012-ben vezette be a Pfizer a brit piacra Epanutin néven, akkor dobozáért 2,83 fontot kért.

Még abban az évben eladta a jogokat a Flynn Pharmának, amely rögtön kivetette a gyógyszert a hatósági árszabályozás alól, és attól kezdve annyit kérhetett érte, amennyit nem szégyellt. Fel is hajtotta az árat 67,5 fontra, onnan csökkentette 2014-ben 54 fontra – írja a Fortune. A CMA a Flynn eljárását etikátlannak látta, ezért azt is megbírságolta 5,2 millió fontra. A versenyhatóság szerint visszaéltek azzal a kivételezett helyzettel, hogy hasonló termék alig akad a piacon, és ez korlátozza a versenyt, csorbítja a betegek jogait. Emellett hatalmas igazolatlan többletkiadást róttak az egészségbiztosításra, hiszen ebben az esetben például a térítés egy év alatt kettőről ötvenmillió fontra ugrott.

Philip Marsden, a CMA elnöke szerint a bírság meghatározásakor szempont volt, hogy elrettentésül szolgáljon, és letörje az elharapózó drágítási kísérleteket. A brutális áremelés nem ritka az USA-ban sem: a Turing Pharmaceuticals például ötvenszeresére, 750 dollárra emelte az AIDS kezelésére használt Daraprim árát. A Mylan az életmentő EpiPen allergiaellenes injekciói árát vitte fel pár év alatt hatszorosára, 609 dollárra.

Eddig 465 millió dollárt kellett visszatérítenie, ezért a harmadik negyedévet 120 millió dolláros mínusszal zárta. A gyógyszergyártók legfeljebb annak örülhetnek, hogy Donald Trumpot választották meg az USA elnökének, mert ő Hillary Clintonnál kevésbé vehemensen kritizálta az áremelési botrányokat.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.