A brent olaj hordónkénti átlagára 50 dollár alatt maradt 2016 utolsó negyedében a NAV által tegnap közzétett számítás szerint. Ebből az következik, hogy 2017. január 1-jétől nem változik a benzin és a dízel jövedékiadó-tartalma, mert azt a hazai szabályozás az 50 dolláros határ valamilyen irányból történő átlépéséhez köti. Ha az említettnél drágább lenne a brent, akkor csökkennie kellene a benzin jövedéki adójának, ám ha ez nem következik be – mint most –, akkor marad az eddigi szinten, amely a szeptemberi emeléskor alakult ki. Ekkor a benzin jövedéki adója bruttó 6,50 forinttal, a dízelé bruttó 12,70 forinttal nőtt. A hivatalos indoklás szerint ennek a tavasszal bevezetett mechanizmusnak az üzemanyagárak viszonylagos szinten tartása, a kilengések elkerülése a célja.
A NAV a most záruló negyedévre 46,551 dolláros olajárat számolt a törvényben e célra megadott módszer alapján, 2017 első három hónapjára pedig 49,762 dollárt. Tehát az utóbbi szám is hiába közelíti meg hajszálra az 50 dollárt, az autósoknak jó eséllyel még jövő március végéig is a mostani jövedéki adót kell megfizetniük. Ez egyébként egybeesik Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkárának várakozásával, aki nemrég kisebb eséllyel jövő januári, de inkább április elsejei jövedékiadó-csökkentést valószínűsített a Világgazdaságnak nyilatkozva.
Csak viszonylag lesz jó hír az autósoknak, ha jövő tavasztól a kisebb jövedéki adót kell fizetniük, mert ez egyúttal azt is jelenti majd, hogy az üzemanyag végfelhasználói árán belül – a drágább olaj miatt – a mostaninál nagyobb lesz magának a terméknek az ára. Összességében tehát aligha járnak jobban. Most viszont egyértelműen rosszabbul járnak: az adó mértéke is marad, és az üzemanyag is drágul: mától bruttó 4 forinttal lesz magasabb a benzin és a gázolaj ára is a Holtankoljak.hu értesülése szerint. Így egy liter benzin átlagosan nagyjából 364 forintba kerül (egyes kutak között akár 20 forintos árkülönbség is lehet), egy liter gázolaj pedig 379 forintba.
A jövedéki adót október 1-jén emelték a mostani szintre azt követően, hogy az üzemanyagok ára már mintegy két éve folyamatosan esett, a piacuk pedig bővült. Így az egyébként is alacsony ár mellett az autósok könnyen elfogadták az adó miatt kissé megnövő tankolási költségeket, főleg, hogy nem is olyan régen fizettek a benzin literjéért még 420 forintot is. A fuvarozók egyébként tovább is háríthatják az üzemanyagköltségüket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.