Óriásüzletet kötött a Boeing, amely 80 repülőgép szállítására írt alá vasárnap szerződést Iránnal. Közülük 50 a keskeny törzsű 737 Max modell lesz. Ez a legnagyobb értékű üzlet, amely külföldi vállalat és a perzsa állam között létrejött a gazdasági szankciók feloldása óta. A listaáron számítva 16,6 milliárd dollár értékű ügyletről az első hírek júniusban érkeztek, ahogy a rivális Airbusszal szóló tárgyalások is akkortól gyorsultak fel.
Szeptemberben megkapták a washingtoni jóváhagyást, majd a részletek egyeztetését követte a szerződés mostani aláírása. A Boeing öröme azonban még nem lehet felhőtlen, ugyanis időközben elnökké választották az Irán-barátságáról nem éppen híres Donald Trumpot. Szakértők azt találgatják, hogy a január végén hivatalát elfoglaló Trump elnöki befolyásával élve külön feltételeket támaszt-e, vagy egyenesen megtorpedózza a megállapodást. A Boeing közleményében sietve megjegyzi, hogy több ezer amerikai munkahely megtartása függ a megrendeléstől. Trump már bevitt egy mélyütést a Boeingnak azzal, hogy élesen bírálta az elnöki flotta, az Air Force One megújítására szerződött gyártó túlárazási gyakorlatát. A cég most fontosnak tartotta azt is jelezni, hogy kész együttműködni Trumppal a költségek leszorítása érdekében.
Trump véleményét a republikánus többségű törvényhozás nyilván tiszteletben tartja, de a konkrét szerződést előbb a pénzügyi és a külügyi tárcának is jóvá kell hagynia, különös tekintettel annak finanszírozására.
Iránnal kapcsolatban minden üzletnél ez az eljárásrend, ha állami tulajdonú partnerről van szó, ahogy a flottája felújítására készülő IranAir is annak számít. A The Wall Street Journal úgy értesült, hogy erős lobbi dolgozik azon, hogy kútba essen az üzlet. Ettől a hasonló megállapodást előkészítő Airbus pozíciói rengeteget javulnának. A páneurópai gyártónak 118 gépről szóló iráni megrendelése lóg még a levegőben, ebből az első 50-60 megvásárlását a Reuters szerint még a napokban bejelenthetik. A regionális járatokon használt turbópropelleres gépeket gyártó olasz–francia ATR 40 gépet szállítana Teheránnak, s ehhez már megszerezte a szükséges engedélyeket.
Dreamliner-álomrekord
Tizenhét óra alatt teszi meg a Perth és London közötti 14,5 ezer kilométeres távolságot az ausztrál Qantas új járata, amelyen Boeing 787-9 Dreamlinerek teljesítenek majd szolgálatot – írja a BBC. Ez új csúcs a leszállás nélküli járatok körében. A régit az Emirates Dubaj–Auckland között közlekedő Airbus A380-asa tartja 14,2 ezer kilométerrel és 16 és fél órás menetidővel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.