BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Trumpon áll vagy bukik a Boeing iráni óriásüzlete

Óriásüzletet kötött a Boeing, amely 80 repülőgép szállítására írt alá vasárnap szerződést Iránnal. Közülük 50 a keskeny törzsű 737 Max modell lesz. Ez a legnagyobb értékű üzlet, amely külföldi vállalat és a perzsa állam között létrejött a gazdasági szankciók feloldása óta. A listaáron számítva 16,6 milliárd dollár értékű ügyletről az első hírek júniusban érkeztek, ahogy a rivális Airbusszal szóló tárgyalások is akkortól gyorsultak fel.

Szeptemberben megkapták a washingtoni jóváhagyást, majd a részletek egyeztetését követte a szerződés mostani aláírása. A Boeing öröme azonban még nem lehet felhőtlen, ugyanis időközben elnökké választották az Irán-barátságáról nem éppen híres Donald Trumpot. Szakértők azt találgatják, hogy a január végén hivatalát elfoglaló Trump elnöki befolyásával élve külön feltételeket támaszt-e, vagy egyenesen megtorpedózza a megállapodást. A Boeing közleményében sietve megjegyzi, hogy több ezer amerikai munkahely megtartása függ a megrendeléstől. Trump már bevitt egy mélyütést a Boeingnak azzal, hogy élesen bírálta az elnöki flotta, az Air Force One megújítására szerződött gyártó túlárazási gyakorlatát. A cég most fontosnak tartotta azt is jelezni, hogy kész együttműködni Trumppal a költségek leszorítása érdekében.

Trump véleményét a republikánus többségű törvényhozás nyilván tiszteletben tartja, de a konkrét szerződést előbb a pénzügyi és a külügyi tárcának is jóvá kell hagynia, különös tekintettel annak finanszírozására.

Iránnal kapcsolatban minden üzletnél ez az eljárásrend, ha állami tulajdonú partnerről van szó, ahogy a flottája felújítására készülő IranAir is annak számít. A The Wall Street Journal úgy értesült, hogy erős lobbi dolgozik azon, hogy kútba essen az üzlet. Ettől a hasonló megállapodást előkészítő Airbus pozíciói rengeteget javulnának. A páneurópai gyártónak 118 gépről szóló iráni megrendelése lóg még a levegőben, ebből az első 50-60 megvásárlását a Reuters szerint még a napokban bejelenthetik. A regionális járatokon használt turbópropelleres gépeket gyártó olasz–francia ATR 40 gépet szállítana Teheránnak, s ehhez már megszerezte a szükséges engedélyeket.

Dreamliner-álomrekord

Tizenhét óra alatt teszi meg a Perth és London közötti 14,5 ezer kilométeres távolságot az ausztrál Qantas új járata, amelyen Boeing 787-9 Dreamlinerek teljesítenek majd szolgálatot – írja a BBC. Ez új csúcs a leszállás nélküli járatok körében. A régit az Emirates Dubaj–Auckland között közlekedő Airbus A380-asa tartja 14,2 ezer kilométerrel és 16 és fél órás menetidővel.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.