BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A reptér működött, a vonatok késtek

Több közlekedési cégnek okozott bevételcsökkenést a zord időjárás, fennakadások is voltak, de például a repülésben nem volt gond

A repülővel utazóknak kevesebb, a vonattal és busszal járóknak több bosszúságot okozott a szokatlanul zord téli időjárás. A budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret például a hideg vagy a havazás dacára egyetlen órára sem zárták le, sőt egyetlen repülőnek sem kellett kitérőt tennie vagy a légtérben várakoznia az időjárás miatt – mondta a Világgazdaságnak Hardy Mihály, a repteret működtető Budapest Airport kommunikációs igazgatója.

Az üzemeltető már november közepén felkészült a téli időjárásra, a társaságnak körülbelül annyi hóeltakarításra alkalmas gépe van, mint egy megyei közútkezelőnek, csak ezek a gépek nagyobbak – mondta Hardy. A 35 hóeltakarító gép, a hetven gépkezelő és a körülbelül száz segédmunkás bármikor bevethető. Ők alkoholmentes készenlétet vállalnak, hogy ha az időjárás rosszabbra fordulna, akkor egy órán belül fel tudják venni a munkát. Ha havazás vagy ónos eső várható, „alásóznak”, hogy jégmentessé tegyék a futópályákat. Ha pedig valamelyik légitársaság a gépek jégtelenítését kéri, akkor ehhez is azonnal hozzálátnak a földi kiszolgáló cégek munkatársai. Hogy mennyibe kerül a november közepétől március végéig tartó téli üzemeltetés, arra nem válaszolt a Budapest Airport, a kommunikációs igazgató csak annyit mondott: „igen sok pénzt” költenek rá.

A MÁV-nál sincs még pontos kalkuláció arról, mekkora pluszkiadást jelent a hideg, ezt a tél végén összesítik. A téli időszakban naponta hozzávetőleg 570 főt alkalmaznak hóeltakarításra és jégmentesítésre a teljes hálózaton. A MÁV közlése szerint a vonatok jelentős többsége ugyan pontos volt, vagy csak minimálisan késett, de voltak kritikus időszakok és vonalak. Ilyen volt a január 13–15-i hétvége, amikor nemcsak a váltók lefagyása, de az intenzív havazás és a mínusz 10 Celsius-fok alatti hőmérséklet együtt okozta a késéseket, ezért Észak-Magyarországon többek között az egri, a füzesabonyi, a miskolci, a szerencsi és a sátoraljaújhelyi térségben fokozott hóügyeletet rendelt el a vasúttársaság. Valamennyi készenlétben szolgálatot teljesítő vasutas a váltók és a peronok tisztításán dolgozott, hogy a vonatközlekedést fenntartsák, de az erre közlekedő vonatok menetideje így is 60-80 perccel meghosszabbodott.

A zord téli időjárási körülmények és a rengeteg hó a busztársaságokra is sok terhet rótt. „Az autóbuszok biztonságos üzemeltetési feltételeinek megteremtésére, az autóbusz-állomásokról és a műszaki telephelyekről a hó eltakarítására, valamint a munkavállalók felkészítésére a társaságok kiemelt figyelmet fordítottak” – emelte ki Tóth Andor Nándor, a Volán Egyesülés vezérigazgatója. Részleges fennakadások így is voltak, jellemzően 10-30 percet késtek a buszok, és az is előfordult, hogy el sem indultak azokon a vonalakon, ahol ónos eső, jegesedés vagy hótorlaszok miatt járhatatlanná vált az út. A társaságok forgalomszervezési intézkedéseinek köszönhetően azonban csupán néhány kiszolgálatlan település volt az országban.

A hajózó cégeknek sokba kerül a hideg. A Duna magyarországi szakaszán a zord időjárás miatt ugyanis hajózási zárlatot kellett elrendelni. A cégek így bevételtől esnek el, miközben a költségeik nem csökkentek, sőt várakozási díjat is kellett fizetniük – mondta el lapunknak Szalma Botond, a Hajóbérlők és Hajózási Ügynökök Szakmai Szervezetei Világszövetségének alelnöke, a Fluvius Hajózási és Szállítmányozási Kft. ügyvezetője.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.