Ma már a szemünk sem rebben, ha egy kisautóból 200 lóerőt préselnek ki, pedig évtizedekkel ezelőtt ennek még a fele is elég volt, hogy zsebrakétát faragjon a legkisebb Fordból. Azóta már nem a Fiesta a legkisebb a kínálatban, akkorára mégsem nőtt, hogy ennyi erő elvesszen benne. Bár túltöltéssel a 182 lóerős kivitel is képes 200 lóerő leadására, a megpiszkált 1,6-os turbós benzines már stabilan tudja a megnövelt teljesítményt 5700 helyett 6000-es fordulaton, túltöltéssel pedig 215 lóerőre képes.
Nyomatékleadása is megváltozott, a korábbi 240 Nm helyett 290-et tud, az 1600–5000 közötti tartomány helyett 2500–4000 között. A végáttételt is rövidebbre vették, 0-ról 0,2 másodperccel hamarabb éri a 100 km/órát. Ennyivel még nem végeztek, áttervezték a 15 milliméterrel leültetett ST-futóművet, a stabilizátorrudak és a lengéscsillapítók átméretezésével javítottak az útfekvésén, az áttétel lerövidítésével és a kormánycsukló átalakításával pedig közvetlenebb lett az irányíthatóság és javult a visszajelzés középállásnál. A változtatások talán nem is lennének szembetűnőek, ha nem hangolták volna össze az egészet, és szokásuk szerint nem hozták volna ki a legtöbbet a konstrukcióból éppen a modellciklus végére.
Mindez azonban másodlagos, hiszen az utastérben a félelmetes oldaltartású Recaro üléseké, az ST sportkormányé, a fémpedáloké és az ezüst-piros váltógombé a főszerep. Miután beindítottuk a motort, csak rájuk koncentrálunk, hiszen már az üléspozíció is sokat sejtető – kár, hogy egy bizonyos dőlésszög után billegni kezd a nagyszerű sportülés. Minden kéznél van, a messzire nyúló műszerfal ellenére sem „veszünk el” a Fiestában, sőt, ezúttal a kettéosztott A-oszlop sem nehezíti a kilátást. Gázadásra rögtön felpörög a motor a 2000-es tartományba, ahonnan őserővel indul meg az alig 1,2 tonnás autó. Elképesztő, de még a leszabályozás környékén is van benne szufla, amit nem fél használni. A mesterségesen felerősített motorhang is kellemes tónusban szól, egyre dinamikusabb vezetési stílusra hangolva a vezetőt, aki azon kapja magát, hogy mindig a szükségesnél jobban pörgeti az ST200-ast. A rövid úton járó, néha kissé pontatlan váltóval öröm a kapcsolgatás, turbómotortól szokatlanul erős a motorfék, hajtás közben úgy érezzük, az egész autó kívánja a száguldást.
A nagyobb gázadásra ficánkolni kezdő kormány figyelmet igényel, a futómű viszont tapad, fordul, minimálisan alulkormányzott, inkább a háta tör ki, cserébe betonkemény, nem csak úthibákon üt, az M0-son is zötyögősen fut. Mégsem válik pattogóssá a felfüggesztés, kifejezetten rossz, javítgatott aszfalton is becsületesen kapaszkodik. Kompromisszumot persze a Fordnál is vállalnunk kell. Az ST200-as felára 1 100 000 forint, választási lehetőség nincs, csak szürkében, grafitszürke, 17 colos könnyűfém felnikkel, háromajtós karosszériával vihetjük haza, az extralistát apróságokkal fokozhatjuk. Lehet, hogy a teljesítménynövelésen kívül minden apró finomításon átesett „sima” ST jobb vétel, de abban biztosak lehetünk, hogy az évfordulós széria túlélői klasszikussá érnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.