Több hónapos bizonytalanság után, pénteken a szöuli központi kerületi bíróság döntése értelmében a Hanjin felszámolásra kerül. A csőd hátterében az áll, hogy a gyenge globális kereskedelem következtében túlkínálat alakult ki a piacon, a fuvardíjak csökkentek, az adósságállomány az egekbe szökött.
Magára hagyták
Miután a Hanjin 2016 augusztusára 5,4 milliárd (több mint 1500 milliárd forint) dollár adósságot halmozott fel, a cég számára senki nem volt hajlandó hitelt biztosítani. Ahogy arról a Világgazdaság is beszámolt, 2016 szeptemberében a dél-koreai tengeri szállítmányozó óriáscég hajói vagy a nyílt tengeren vesztegeltek vagy ki sem hajózhattak, mivel a kikötők üzemeltetői attól tartottak, hogy újabb kiegyenlítetlen számlákat hagynak maguk után.
A Hanjin ekkor még bízott abban, hogy vagy talál egy nagylelkű befektetőt, vagy a kormány segít rajtuk. A segítség azonban elmaradt, a bíróság szeptemberben elindította a csődeljárást, miután a hitelezők az állami tulajdonban lévő Korea Development Bank vezetésével elutasították a cég reorganizációs tervét. A pénteki döntés útán a bíróság álláspontja, hogy a felszámolási eljárás során a Hanjin tulajdonában maradt eszközöket ki kell árusítani és a befolyt összeget a hitelezőknek adni.
Nem biztos, hogy megérte volna segíteni
A különböző érdekszervezetek tüntetései nem hatották meg a szöuli kormányt, aki nem volt hajlandó segíteni a bajba jutott cégen. Kérdéses ugyanakkor, hogy egyáltalán lett volna-e értelme. „Ha Ön tengeren szeretne szállítani, akkor a történtek után igénybe venné a Hanjin szolgáltatásait?” – kérdezte Greg Knowler, hajózási szakértő.
„A Hanjin csődje egy jó lehetőség arra, hogy a szektorban kialakult többletkapacitásokat egy fenntartható szintre szorítsák vissza. 2016-ban mélypontra került a piac, amíg innen kikeveredünk, az 2-3 évet is igénybe vehet” – mondja Lars Jensen, egy dán hajózási vállalat vezetője. Dél-Koreában a Hanjin helyét most a Hyundai Merchant Marine (HMM), mint legnagyobb hajózási társaság veheti át – írja a BBC.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.