Kilencmilliárd forintos klubhitelt vett fel a Kométa, amely három év alatt megduplázta az árbevételét. A cég exportját Olaszország határozza meg, de a Távol-Keleten is terjeszkedne.
[caption id="" align="alignleft" width="577"] Fotó: Lang Róbert[/caption]A Kométa 99 Élelmiszeripari Zrt. életében mérföldkő lehet a kínai piacon való megjelenés – ismertette egy háttérbeszélgetésen a társaság ügyvezető-helyettese, egyben gazdasági igazgatója. Prohászka Balázs elmondta: másfél éve várnak az ottani exportengedélyre, tavaly novemberben kínai állatorvosok már auditálták is az üzemüket. A társaság már most jelen van világszerte harminc országban, exportból származik a forgalma 37 százaléka. Ennek nagyjából a felét az olaszországi értékesítés adja, de Németország, Csehország és Szlovákia éppúgy fontos partner, mint Japán és Dél-Korea. A kaposvári húsipari cég 18 milliárd forintról három év alatt megduplázta az árbevételét, tavaly már 36 milliárdos forgalmat könyvelhetett el. A vállalat évente 57 ezer tonna húst dolgoz fel, több mint 700 főnek ad munkát, ezzel Somogy megye egyik legnagyobb foglalkoztatója.
Az élelmiszeripari cég 9 milliárd forintos klubhitelt is felvett, szakértők szerint ez az eszköz egy nyereséges vállalat növekedésének, beruházásának finanszírozására 4-5 milliárd forintos összeghatár felett optimális alternatívája a több banktól egymástól függetlenül felvett bilaterális hiteleknek. A tranzakcióban a kaposvári társaság mellett ügynökként és hitelezőként közreműködött az UniCredit Bank Hungary Zrt., további hitelező a Commerzbank Zrt. és az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Az EY tranzakciós és jogi tanácsadással segítette a Kométát, a Dentons pedig a bankok jogi képviseletét látta el az ügylet során. Prohászka Balázs szerint a klubhitellel egyszerűbb egy irányba, az ügynökbank felé adatot szolgáltatni, nem pedig három külön pénzintézettel kommunikálni párhuzamosan, csökkenő díjak mellett. Ráadásul a korábbi három év helyett ma már 5-7 évre is kapnak hitelt. Mint mondta, ebből a hitelből a refinanszírozás mellett jut új beruházásokra is, fő fejlesztési irányuk a higiénikus csomagolás és a melléktermékgyártás. Igaz, eddig is próbáltak előremenekülni: beruházásaik összértéke az elmúlt tíz évben meghaladta a 8 milliárd forintot.
A magyar piacon rövid időn belül trenddé válik a klubhitel, Nyugat-Európában, főleg Németországban már tíz éve meghatározó eszköz – mondta Haás László, az EY tranzakciós tanácsadási szolgáltatásainak igazgatója. Idehaza mintegy 4-8 hónap egy klubhitel levezénylése a pénzügyi modell elkészítésétől az aláírásig és a lehívásig, a Kométa esetében is fél év volt. Haás szerint egy vállalat szempontjából többek között az optimális finanszírozási struktúra és a hiteles pénzügyi modell miatt előnyös a klubhitel, szintén mellette szóló érv a legjobb piaci kondíciók elérése, a magas sikerráta és a világos kommunikációs csatorna a bankokkal. A másik oldalról a bankok számára azért kedvező, mert átlátható a szerkezet a lejáratok és a fedezetek terén, világosak a döntési pontok és gyors a pénzügyi információáramlás. Az EY igazgatója szerint optimális esetben a klubhitelek felső határa 30-40 milliárd forint körül lehet, az ezt meghaladó összegeknél a szindikált hitel a legjobb választás, ami a nagyvállalatok üzleti gyakorlatában ma már visszatérő elem.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.