BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kínába tart a Kométa

Kilencmilliárd forintos klubhitelt vett fel a Kométa, amely három év alatt megduplázta az árbevételét. A cég exportját Olaszország határozza meg, de a Távol-Keleten is terjeszkedne.

[caption id="" align="alignleft" width="577"]Fotó: Lang Róbert Fotó: Lang Róbert[/caption]A Kométa 99 Élelmiszeripari Zrt. életében mérföldkő lehet a kínai piacon való megjelenés – ismertette egy háttérbeszélgetésen a társaság ügyvezető-helyettese, egyben gazdasági igazgatója. Prohászka Balázs elmondta: másfél éve várnak az ottani exportengedélyre, tavaly novemberben kínai állatorvosok már auditálták is az üzemüket. A társaság már most jelen van világszerte harminc országban, exportból származik a forgalma 37 százaléka. Ennek nagyjából a felét az olaszországi értékesítés adja, de Németország, Csehország és Szlovákia éppúgy fontos partner, mint Japán és Dél-Korea. A kaposvári húsipari cég 18 milliárd forintról három év alatt megduplázta az árbevételét, tavaly már 36 milliárdos forgalmat könyvelhetett el. A vállalat évente 57 ezer tonna húst dolgoz fel, több mint 700 főnek ad munkát, ezzel Somogy megye egyik legnagyobb foglalkoztatója.

Az élelmiszeripari cég 9 milliárd forintos klubhitelt is felvett, szakértők szerint ez az eszköz egy nyereséges vállalat növekedésének, beruházásának finanszírozására 4-5 milliárd forintos összeghatár felett optimális alternatívája a több banktól egymástól függetlenül felvett bilaterális hiteleknek. A tranzakcióban a kaposvári társaság mellett ügynökként és hitelezőként közreműködött az Uni­Credit Bank Hungary Zrt., további hitelező a Commerzbank Zrt. és az MFB Magyar Fejlesztési Bank Zrt. Az EY tranzakciós és jogi tanácsadással segítette a Kométát, a Dentons pedig a bankok jogi képviseletét látta el az ügylet során. Prohászka Balázs szerint a klubhitellel egyszerűbb egy irányba, az ügynökbank felé adatot szolgáltatni, nem pedig három külön pénzintézettel kommunikálni párhuzamosan, csökkenő díjak mellett. Ráadásul a korábbi három év helyett ma már 5-7 évre is kapnak hitelt. Mint mondta, ebből a hitelből a refinanszírozás mellett jut új beruházásokra is, fő fejlesztési irányuk a higiénikus csomagolás és a melléktermékgyártás. Igaz, eddig is próbáltak előremenekülni: beruházásaik összértéke az elmúlt tíz évben meghaladta a 8 milliárd forintot.

A magyar piacon rövid időn belül trenddé válik a klubhitel, Nyugat-Európában, főleg Németországban már tíz éve meghatározó eszköz – mondta Haás László, az EY tranzakciós tanácsadási szolgáltatásainak igazgatója. Idehaza mintegy 4-8 hónap egy klubhitel levezénylése a pénzügyi modell elkészítésétől az aláírásig és a lehívásig, a Kométa esetében is fél év volt. Haás szerint egy vállalat szempontjából többek között az optimális finanszírozási struktúra és a hiteles pénzügyi modell miatt előnyös a klubhitel, szintén mellette szóló érv a legjobb piaci kondíciók elérése, a magas sikerráta és a világos kommunikációs csatorna a bankokkal. A másik oldalról a bankok számára azért kedvező, mert átlátható a szerkezet a lejáratok és a fedezetek terén, világosak a döntési pontok és gyors a pénzügyi információáramlás. Az EY igazgatója szerint optimális esetben a klubhitelek felső határa 30-40 milliárd forint körül lehet, az ezt meghaladó összegeknél a szindikált hitel a legjobb választás, ami a nagyvállalatok üzleti gyakorlatában ma már visszatérő elem.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.