BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem ismer semmilyen árfolyamgátat a Tesla

A Tesla rövid időre elvette a GM-től a legértékesebb amerikai autógyártó címét, és ha a Model 3 jó rajtot vesz, végleg leszakíthatja hazai versenytársát

Éles harc folyik az autógyártók között a dobogó megközelítéséért, s ebben egyre inkább számolni kell a Tesla Motorsszal. Az amerikai elektromosautó-gyártó rakétasebességgel jön föl a piaci érték alapján számított világranglistán, s egyszerre két történelmi tettet is végrehajtott: hétfőn megelőzte a General Motorst, kedden napközben pedig a Honda elé került.

Az Amerika legnagyobb autógyártója címmel járó helyezést azonban hamar vissza kellett adnia a GM-nek. A jobb helyezésekért vívott virtuális csatában a közeljövőben sűrűn változnak majd az erőviszonyok attól függően, hogy ki mikor milyen horderejű bejelentéssel lepi meg a befektetőket.

 [caption id="" align="aligncenter" width="791"]Bíznak a cégben a befektetők - Kép: AFP Bíznak a cégben a befektetők - Kép: AFP[/caption]

A Fordot épp egy hete megelőző Tesla piaci értéke hétfőn 3,3 százalékos emelkedéssel 50,9 milliárd dollárra nőtt, szerény 64 millió dollárral lépett a GM elé. Az Elon Musk Tesla-alapító vízióin fellelkesedett befektetők által felfuttatott árfolyam és a fundamentumok sokkal messzebbre vannak egymástól, mint a GM esetében. Ez utóbbinál jóval könnyebben kalkulálhatók az események, míg a Tesla szinte valamennyi bejelentése meglepetés is egyben – s mostanában a pozitív előjelű hírek sűrűsége növekedett.

Alexander Potter, a Piper Jaffray elemzője is azt húzza alá, hogy a régi nagyok nem képesek versenyezni azzal a friss lendülettel és életérzéssel, amelyet a Tesla képvisel. A Muskkal való személyes találkozás lenyűgözte a Bloombergnek nyilatkozó elemzőt, aki ennek megfelelően vételre ajánlja a cég részvényeit. Teszi ezt akkor is, ha a GM idei, kiigazított nyereségét 9 milliárd, a Fordét pedig 6,3 milliárd dollár körül várják a piacon, míg a Teslánál csak az a kérdés, hogy a veszteség mennyire közelíti meg az egymilliárd dollárt. A GM tavaly tízmilliónál is több, míg a Tesla 80 ezernél is kevesebb autót értékesített globálisan.

Amíg Musk meggyőzőképessége nem ismer határokat, addig a GM-et vezető Mary Barra racionális alapokon építkezik, ráadásul a sikerek kommunikációjában is elmarad méretében jóval kisebb vetélytársától. A december végétől forgalmazott Chevrolet Bolt EV-vel például megelőzték a Tesla ősszel debütáló Model 3-ját. Mindkettő családi autó, hatótávjuk egyaránt 320 kilométer, ráadásul a Bolt 30 ezer dolláros alapára ötezer dollárral kedvezőbb. Mégis a Boltból március végéig Észak-Amerikában csak négyezer fogyott, míg a Model 3-ra becslések szerint félmillió körüli előjegyzést vettek már fel.

A pontos adatot múlt nyár óta titkolja a Tesla, mondván, nem akarnak ezzel túlzott reményeket ébreszteni a befektetőkben. Potter szerint egy esetleges gyengébb start sem helyezné nagy nyomás alá az árfolyamot. David Whiston, a Morningstar elemzője erre ráerősítve hangsúlyozta, hogy az elektronikus autózás mint új piaci szegmens meghódításában nagyobb fantáziát és hasznot látnak a befektetők, mint egy meglévő felfuttatásában, s ez is a Tesla javára szól. Mindenesetre a Tesla még kirobbanó siker esetén sem kerül az élre belátható időn belül a legdrágább autógyárak versenyében, hiszen a listát a Toyota 151 milliárd dolláros piaci értékével toronymagasan vezeti.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.