Éles harc folyik az autógyártók között a dobogó megközelítéséért, s ebben egyre inkább számolni kell a Tesla Motorsszal. Az amerikai elektromosautó-gyártó rakétasebességgel jön föl a piaci érték alapján számított világranglistán, s egyszerre két történelmi tettet is végrehajtott: hétfőn megelőzte a General Motorst, kedden napközben pedig a Honda elé került.
Az Amerika legnagyobb autógyártója címmel járó helyezést azonban hamar vissza kellett adnia a GM-nek. A jobb helyezésekért vívott virtuális csatában a közeljövőben sűrűn változnak majd az erőviszonyok attól függően, hogy ki mikor milyen horderejű bejelentéssel lepi meg a befektetőket.
[caption id="" align="aligncenter" width="791"] Bíznak a cégben a befektetők - Kép: AFP[/caption]
A Fordot épp egy hete megelőző Tesla piaci értéke hétfőn 3,3 százalékos emelkedéssel 50,9 milliárd dollárra nőtt, szerény 64 millió dollárral lépett a GM elé. Az Elon Musk Tesla-alapító vízióin fellelkesedett befektetők által felfuttatott árfolyam és a fundamentumok sokkal messzebbre vannak egymástól, mint a GM esetében. Ez utóbbinál jóval könnyebben kalkulálhatók az események, míg a Tesla szinte valamennyi bejelentése meglepetés is egyben – s mostanában a pozitív előjelű hírek sűrűsége növekedett.
Alexander Potter, a Piper Jaffray elemzője is azt húzza alá, hogy a régi nagyok nem képesek versenyezni azzal a friss lendülettel és életérzéssel, amelyet a Tesla képvisel. A Muskkal való személyes találkozás lenyűgözte a Bloombergnek nyilatkozó elemzőt, aki ennek megfelelően vételre ajánlja a cég részvényeit. Teszi ezt akkor is, ha a GM idei, kiigazított nyereségét 9 milliárd, a Fordét pedig 6,3 milliárd dollár körül várják a piacon, míg a Teslánál csak az a kérdés, hogy a veszteség mennyire közelíti meg az egymilliárd dollárt. A GM tavaly tízmilliónál is több, míg a Tesla 80 ezernél is kevesebb autót értékesített globálisan.
Amíg Musk meggyőzőképessége nem ismer határokat, addig a GM-et vezető Mary Barra racionális alapokon építkezik, ráadásul a sikerek kommunikációjában is elmarad méretében jóval kisebb vetélytársától. A december végétől forgalmazott Chevrolet Bolt EV-vel például megelőzték a Tesla ősszel debütáló Model 3-ját. Mindkettő családi autó, hatótávjuk egyaránt 320 kilométer, ráadásul a Bolt 30 ezer dolláros alapára ötezer dollárral kedvezőbb. Mégis a Boltból március végéig Észak-Amerikában csak négyezer fogyott, míg a Model 3-ra becslések szerint félmillió körüli előjegyzést vettek már fel.
A pontos adatot múlt nyár óta titkolja a Tesla, mondván, nem akarnak ezzel túlzott reményeket ébreszteni a befektetőkben. Potter szerint egy esetleges gyengébb start sem helyezné nagy nyomás alá az árfolyamot. David Whiston, a Morningstar elemzője erre ráerősítve hangsúlyozta, hogy az elektronikus autózás mint új piaci szegmens meghódításában nagyobb fantáziát és hasznot látnak a befektetők, mint egy meglévő felfuttatásában, s ez is a Tesla javára szól. Mindenesetre a Tesla még kirobbanó siker esetén sem kerül az élre belátható időn belül a legdrágább autógyárak versenyében, hiszen a listát a Toyota 151 milliárd dolláros piaci értékével toronymagasan vezeti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.