BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A gyengébb eredmények miatt megvonták a bizalmat Mark Fieldstől

Vért akartak látni a Ford-részvényesek – és meg is kapták. Az eladások és a profit csökkenéséért, az idén közel 20 százalékot zuhanó részvényárfolyamért Mark Fields vezérigazgatót tették felelőssé.

Vért akartak látni a Ford-részvényesek – és meg is kapták. Az eladások és a profit csökkenéséért, az idén közel 20 százalékot zuhanó részvényárfolyamért Mark Fields vezérigazgatót tették felelőssé, őt, aki az utóbbi hét év sikerszériáját írja a második legnagyobb amerikai autógyártónál. A céget megbocsáthatatlan presztízsveszteség is érte nemrég azzal, hogy az idén 45 százalékot dráguló Tesla megelőzte a piaci érték alapján összeállított rangsorban. Ezt a fejleményt már a Ford család sem tolerálta. A Ford hosszú távú fejlesztési stratégiáját is fanyalgással fogadták a részvényesek, noha abban a kor kihívásaira megfelelő választ vázolt fel Fields és csapata. A sárdobálás odáig ment, hogy a legendás és a hazai eladási statisztikákat negyven éve vezető F sorozatú kisteherautók alvázának alumíniumra történő lecserélését is utólag Fields elődje, Alan Mullaly nevéhez kapcsolták.

Már nem Fields fogja levezényelni azt a 3 milliárd dolláros költségcsökkentési programot, amelynek keretében a Ford főállású dolgozói­nak egytizedét, csaknem 20 ezer főt bocsát el világszerte. Az utódjául kinevezett Jim Hackett-től a Forbes szakírója nem sok újdonságot vár, előélete alapján ő a hagyományos autózás fejlesztésének a híve, az alternatív meghajtás, az önjáró gépkocsik és az autómegosztáson alapuló jövő távol áll tőle. Elemzők szerint Fields két dologban hibázhatott: a kishaszonjárművekre még több figyelmet kellett volna fordítania, továbbá későn észlelte az úgynevezett szubkompakt SUV kategóriában felerősödő vásárlói igényeket, s erre nagy késéssel adott választ a Ford az EcoSport nevű modelljével. Ezt a kategóriát a Nissan Juke „alapította” még 2011-ben, népszerűsége azonban csak most ívelt fel igazán. Fontosságára jellemző, hogy a kisteherautók és az SUV-k együtt az amerikai piac 60 százalékát fedik le.

A Ford árfolyama kisiklott, de attól, hogy szimplán lecserélik a vezért, még nem rendeződnek automatikusan a dolgok – figyelmeztet a Forbes, amely a hírt követő 2 százalékos árfolyam-emelkedés tartósságáról sincs meggyőződve. Szerinte ilyen alapon a General Motorst vezető Mary Barra sem érezheti magát biztonságban, hiszen ott is süllyed az árfolyam, s noha a pénzügyi eredményeket hozza a cég, az eladásokkal gond van. Sokan a technológiaváltás áldozataként tekintenek Fieldsre, aki a jövőben gondolkodott, de a jelen problémáival nem foglalkozott kellő mélységben. És abban is biztosak, hogy lesznek követői.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.