Vért akartak látni a Ford-részvényesek – és meg is kapták. Az eladások és a profit csökkenéséért, az idén közel 20 százalékot zuhanó részvényárfolyamért Mark Fields vezérigazgatót tették felelőssé, őt, aki az utóbbi hét év sikerszériáját írja a második legnagyobb amerikai autógyártónál. A céget megbocsáthatatlan presztízsveszteség is érte nemrég azzal, hogy az idén 45 százalékot dráguló Tesla megelőzte a piaci érték alapján összeállított rangsorban. Ezt a fejleményt már a Ford család sem tolerálta. A Ford hosszú távú fejlesztési stratégiáját is fanyalgással fogadták a részvényesek, noha abban a kor kihívásaira megfelelő választ vázolt fel Fields és csapata. A sárdobálás odáig ment, hogy a legendás és a hazai eladási statisztikákat negyven éve vezető F sorozatú kisteherautók alvázának alumíniumra történő lecserélését is utólag Fields elődje, Alan Mullaly nevéhez kapcsolták.
Már nem Fields fogja levezényelni azt a 3 milliárd dolláros költségcsökkentési programot, amelynek keretében a Ford főállású dolgozóinak egytizedét, csaknem 20 ezer főt bocsát el világszerte. Az utódjául kinevezett Jim Hackett-től a Forbes szakírója nem sok újdonságot vár, előélete alapján ő a hagyományos autózás fejlesztésének a híve, az alternatív meghajtás, az önjáró gépkocsik és az autómegosztáson alapuló jövő távol áll tőle. Elemzők szerint Fields két dologban hibázhatott: a kishaszonjárművekre még több figyelmet kellett volna fordítania, továbbá későn észlelte az úgynevezett szubkompakt SUV kategóriában felerősödő vásárlói igényeket, s erre nagy késéssel adott választ a Ford az EcoSport nevű modelljével. Ezt a kategóriát a Nissan Juke „alapította” még 2011-ben, népszerűsége azonban csak most ívelt fel igazán. Fontosságára jellemző, hogy a kisteherautók és az SUV-k együtt az amerikai piac 60 százalékát fedik le.
A Ford árfolyama kisiklott, de attól, hogy szimplán lecserélik a vezért, még nem rendeződnek automatikusan a dolgok – figyelmeztet a Forbes, amely a hírt követő 2 százalékos árfolyam-emelkedés tartósságáról sincs meggyőződve. Szerinte ilyen alapon a General Motorst vezető Mary Barra sem érezheti magát biztonságban, hiszen ott is süllyed az árfolyam, s noha a pénzügyi eredményeket hozza a cég, az eladásokkal gond van. Sokan a technológiaváltás áldozataként tekintenek Fieldsre, aki a jövőben gondolkodott, de a jelen problémáival nem foglalkozott kellő mélységben. És abban is biztosak, hogy lesznek követői.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.