Már maga Mark Zuckerberg sem örül annyira a Facebook szédületes tempójú növekedésének, az alapító-vezérigazgató „kicsit lassabban” eresztené rá a profittermelő gépezetet a csevegőszolgáltatásokra, így a Messengerre és a nemrég 22 milliárd dollárért felvásárolt WhatsAppra. Mindkét szolgáltatásnak több mint egymilliárd fős felhasználói tábora van, s egyelőre inkább viszik, semmint hozzák a pénzt az anyacég számára. Az Instagramot a tervek szerint előbb lepik el a reklámok, 700 ezer felhasználójának nem kis „örömére”. A fényképmegosztó szolgáltatást nemrég a tőzsdére bevezetett Snaphez tartozó Snapchat versenytársának szánják.
Zuckerberg a második negyedév minden várakozást felülmúló eredményeinek ismertetésekor alaposan feltüzelte a befektetőket. Mint mondta, saját csevegőalkalmazásaikra olyan jövedelmező üzleti modellt húznak majd rá, amilyenről az ázsiai versenytársak csak álmodnak. Bár Sheryl Sandberg üzemeltetési vezérigazgató-helyettes próbálta lehűteni a lelkesedést azzal, hogy ezek még kísérleti fázisban vannak, a piachoz az üzenet csak később érkezett el, addigra 4,7 százalékot emelkedett a cég árfolyama.
Zuckerberg később elismerte, hogy a Messenger körül még sok a teendő, és a következő évek meghatározó jövedelemforrásai továbbra is a videóhirdetések lesznek. Az innen jövő bevételeket egyrészt visszaforgatják a videószolgáltatás tökéletesítésére, másrészt ebből finanszírozzák a csevegőprogramokkal és a virtuális valósággal kapcsolatos fejlesztéseket. A Facebook a 70 milliárd dolláros amerikai tévés reklámpiacon is megvetné a lábát, ennek érdekében újabban tartalomgyártással is foglalkozik: tévéshow-kat és rövid sorozatokat finanszíroz. (Sajtóhírek szerint ezek augusztus közepétől lesznek láthatók.) A fejlesztések miatt a Facebook kiadásai harmadával, 4,9 milliárd dollárra nőttek, s egy év alatt 43 százalékkal, 20,7 ezerre növelték dolgozóik számát. A frissen felvettek közül háromezren a közösséget irritáló tartalmak kiszűrésével foglalkoznak.
A társaság arra is figyelmeztette befektetőit, hogy a legnagyobb bevételt termelő mobilhirdetések dinamikus felfutásának fizikai határai vannak, ugyanis a Facebook-ügyfelek hírfolyamába képtelenség több reklámot belesűríteni a „felhasználói élmény” zavarása nélkül. A közösségi portál aktív használói egyelőre tolerálják a hirdetéscunamit, táboruk a második negyedévben 2,01 milliárdra nőtt.
A Facebook bevételei eközben 9,3 milliárd dollárra ugrottak, ez 45 százalékos bővülés az egy évvel korábbi időszakhoz képest. A forgalom 87 százalékát a mobil eszközökön futó hirdetések adták (egy éve még 83 százalék volt az arányuk). Tekintélyes, 70 százalékos pluszt értek el az „adózott eredmény” soron, ezzel a profit 3,9 milliárd dollárra nőtt. Az egy részvényre eső eredmény (EPS) 78 centről 2,3 dollárra ugrott. A Facebook növekedési ütemét tekintve is kiemelkedik a technológiai vállalatok mezőnyéből, a hirdetési piacon is csak a Google állja vele a versenyt – írja a Bloomberg. A cég részvényeivel a 166 dolláros történelmi csúcs környékén kereskednek, az árfolyam január óta 44 százalékot szedett magára, s a vállalat piaci értéke mintegy 480 milliárd dollárra rúg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.