BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem jött jól hazánknak a kerülő útvonal

Szeptembertől Ukrajna teljes elkerülésével is közlekedhetnek vonatok a keleti szomszédon túli területek és Európa között. Az áruforgalom esetleges korlátozása gazdasági és geopolitikai szempontból is érintheti térségünk egészét Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatósági elnöke szerint.

Holnaptól Ukrajna érintése nélkül is haladhatnak vonatok Európa és a keleti területek között vasúti bypass használatával. Elvárássá válhat, hogy az orosz megbízású fuvarok kikerüljék az ukránokat?

Az Oroszországból érkező áruk továbbítási útvonalára nincs ráhatásunk, a feladó vasút, ügyfél dönt róla. Elvárásokról nem lehet beszélni.

A kerülő útvonal mennyiben érintheti a Rail Cargo Hungariát?

Mivel Záhony Európa kapuja az Ukrajnából érkező áruk számára, az ottani térségben, az eltérő nyomtávú vonalak találkozásából adódóan, a többi határátmenethez képest sokkal több szakképzett munkavállalóra van szükség. A kapacitások adottak, a mainál nagyobb forgalmat is tudnának kezelni. A záhonyi térségre így geopolitikai és gazdasági szempontból is hatással lehet az árufuvarozás esetleges korlátozása. Az RCH forgalmának majdnem 10 százalékát érintheti, ami bevételkiesést jelent a záhonyi körzet logisztikai szolgáltatóinál is.

Fotós: Reviczky Zsolt

Tárgyalásokon már szóba került Ukrajna kikerülése?

Vannak alternatív útvonalak, Románián és Bulgárián át is érkezhet áru a fekete-tengeri kikötőkön keresztül vagy a fehérorosz–lengyel átmeneten. De a lvivi vezérképviseletünk segítségével el tudjuk hárítani az esetleges nehézségeket az Ukrajnán át érkező küldemények esetében. Az alternatív útvonalak megszervezésében a Rail Cargo Group vállalatai is közreműködnek.

Az RCH megbízói beleszólnak az útvonal kiválasztásába?

Volt, hogy a szerbiai célállomásra a hosszabb, belorusz–lengyel útvonalon kellett eljuttatni a nagy értékű árut a hagyományos ukrajnai útvonal helyett. Ugyanakkor az Ukrán Vasutak gondoskodik az Ukrajnán keresztül érkező áru biztonságáról, így a kínai konténervonat Záhonyon át jön. Az Oroszországból Ukrajnán keresztül érkező küldemények korlátozásának fő oka az árubiztonság lehet, ha az ügyfél a kialakult konfliktus miatt nem érzi megbízhatónak az adott fuvarozási útirányt. Másrészt Ukrajna kitiltotta pályahálózatáról az orosz vasúti vagonparkkal rendelkező társaságok kocsijainak nagy részét. Bizonyos árukra fuvarozási korlátozás is érvényben van.

Milyen fő, keletre tartó szállítási útvonalakat használ az RCH?

Fuvarjaink főként importjellegűek. Évente körülbelül 5 millió tonna áru közlekedik az ukrán–magyar határátmeneteken. Az elmúlt időszakban megnőtt Ukrajna Magyarország irányába történő exportja, ahogy a két évvel ezelőtti visszaesés után emelkednek az oroszországi feladások is. A korlátozásoktól függetlenül egyes szegmensekben, például a nyersanyag-fuvarozásban jelentős a növekedés. Bizonyos tendenciák a piaci viszonyok visszarendeződésére utalnak, továbbra is van igény az Ukrajnán keresztüli, Oroszországból történő fuvarozásokra. Záhony mellett a szlovákiai Ágcsernőn át is érkeznek hozzánk ilyenek. Szlovákia Magyarországhoz hasonlóan kitett az orosz–ukrán konfliktus hatásainak, ráadásul a szlovák–ukrán határon csaknem kétszer több áru halad át. Az elmúlt évek jelentős infrastruktúra-fejlesztései révén Szlovákia Magyarországnak is versenytársa az Ukrajnából és Oroszországból érkező áru továbbításában.

Bypass eddig is volt, de utas alig

Az Oroszország és Európa közötti vasúti személyforgalom régóta elkerülheti Ukrajnát a Fehéroroszország–Lengyelország–Csehország–Szlovákia útvonalon – közölte lapunkkal a MÁV-Start Zrt. Az Oroszországi Vasutak személyszállító leányvállalata (RZD FPK) ezt az útvonalat használta a tavaly decemberi menetrendváltásig Moszkvából Budapest, Szófia, Várna, Burgasz és Bar felé. A közvetlen kocsikat azonban az alacsony kihasználtság és az esetenként jelentős késések miatt megszüntette, idén nem is került terítékre a személyforgalom újraindítása.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.