Kína felé fordul a nagyobb autógyártók figyelme az elektromos gépjárművekkel kapcsolatos fejlesztések során: egyre több vállalat fektet be az ázsiai országban elektromos töltőállomásokba, illetve a fejlesztésekhez kulcsfontosságú tudományos és tervezési munkákba – írja a The New York Times.
Kína már eddig is nyitott volt az elektromos autók iránt, a hét végén pedig újabb lépést tett az újítás felé: Hszin Kuo-bin, az ipari és információtechnológiai minisztérium miniszterhelyettese elmondta, hogy a kormány be akarja tiltani az országban a gázolaj- és dízelmeghajtású személygépkocsik gyártását, valamint értékesítését, már csak az a kérdés, hogy mikor. Nagy-Britannia és Franciaország 2040-re szeretné elérni, hogy csak elektromos gépjárműveket lehessen eladni az országban. Hasonló tilalom bevezetése egy olyan nagy piacon, mint a kínai, kitolódhat 2040 utánra – idézi a Bloomberg a kínai Chery Automobile autógyártó egyik vezérigazgatói asszisztensét.
Kína már több alkalommal is élt azzal a lehetőséggel, hogy beengedte az új technológiát alkalmazó amerikai, európai vagy japán cégeket a piacára, hogy cserébe a kínai vállalatok elleshessék a szükséges fogásokat. Később aztán a kínaiak a tanultak alkalmazásával és tetemes állami támogatással felvértezve átvehetik az irányítást a hazai terepen az adott iparágban a külföldi riválisoktól. Ennek fennáll a veszélye az elektromos gépkocsikkal kapcsolatban is, az autógyártók jelentős része mégis vállalja a kockázatot. „Pillanatnyilag ez a legvonzóbb autópiac a világon” – magyarázta a jelenséget Hubertus Troska, a Daimler kínai részlegének ügyvezető igazgatója. A kínai gépjárműpiac a legnagyobb a világon, majdnem akkora, mint az európai és az amerikai együttvéve.
A Volkswagen jövőre növelni szeretné az elektromosautó-gyártását, és a bővítés alapját a kínai terjeszkedés adná. A General Motors szintén Kínába helyezi az elektromos személygépkocsikkal kapcsolatos kutatásainak, illetve fejlesztéseinek központját, és a Shanghai Automotive Industry Corporationnel együttműködve hibridautókon dolgozik. A Renault–Nissan francia–japán konszern a kínai Dongfeng Motorral együttműködve gyártana elektromos autókat, a Ford Motor pedig hasonló célból kötött előzetes megállapodást a kínai Zotye Auto nevű céggel. A japán gyártókat is vonzza a kínai piac, a Honda Motor jövőre elektromos, a Toyota pedig hálózatról is tölthető hibridautók gyártását tervezi az országban.
A pekingi székhelyű tanácsadó cég, a Gao Feng Advisory becslései szerint Kína 2020-ra 15 milliárd dollárt áldozhat elektromos töltőállomások telepítésére. A kutatás és fejlesztés támogatására az ország 2015-ig több mint egymilliárd dollárt költött, emellett a vásárlók is kaphatnak kedvezményt, ha elektromos autót vesznek. Mindezek hozzájárulnak ahhoz, hogy – az LMC Automotive tanácsadó vállalat prognózisa szerint – 2019-re az elektromosautó-eladások száma Kínában meghaladhatja a 400 ezret.
India rossz közlekedése átszabja a keresletet
Egyre több automata váltós gépkocsit értékesítenek a gyártók Indiában, ami az ország hatalmas forgalmi dugóira vezethető viszsza – számolt be a Bloomberg. Az indiai Tata Motors szerint „a sofőrök egyszerűsíteni szeretnék
a vezetést az Indiában tapasztalható közlekedési körülmények mellett”, ezért állnak át egyre többen a kézi sebességváltós megoldásról az automatára. A trend kedvez az autógyártóknak, amelyek így gyorsabban vezethetnek be nemzetközi márkákat az indiai piacra. A Maruti Suzuki 2020-ra megkétszerezné az országban az automata váltós autóinak eladását, a Tata Motors pedig termékeinek kuplungmentes verzióját dobná az indiai piacra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.