Miért csatlakoztak a tőzsde ELITE Programjához?
Hogy tanuljunk. Olyan témakörökkel foglalkozunk a kétéves programban, amelyek akkor is hasznára válnak a cégnek, ha nem megyünk tőzsdére: innováció, stratégiaalkotás, pénzügy, finanszírozás. A 90-es évek elején egy továbbképzésen tapasztaltam meg, hogy a résztvevőktől is nagyon sokat lehet tanulni: a csoportmunka és egy másik szemlélet a hasznunkra lehet. Az ELITE Programtól hasonlót várok. Vonzó emellett, hogy különböző befektetési, pénzügyi formákat ismerhetünk meg, és
kapcsolatot építhetünk más szek-
tor szereplőivel.
Londonban sikerült már megismerkedni fontos szereplőkkel?
Van a programnak egy honlapja, amelyen keresztül kaptunk már megkeresést.
Vannak már konkrét terveik a finanszírozással kapcsolatban?
A tőzsdei megjelenéssel kapcsolatban nem kellett kötelezettséget vállalnunk. Egyelőre abban sem vagyunk biztosak, hogy szükségünk lesz-e külső finanszírozásra. Tizenhét év alatt eddig mindent megoldottunk külső forrás nélkül. Egyelőre a lehetőségeket szeretetnénk megismerni. A fejlődés viszont, amelyet egy nagy tőkeinjekcióval el lehet érni, elég vonzó. Tíz éve kint vagyunk a nemzetközi piacon, látjuk a lehetőségeket, ezek pedig nagyobbak, mint amelyeket most ki tudunk használni.
Milyenek az első tapasztalatok a programmal kapcsolatban?
Integráltan, egyben ismerjük meg a kurzusok során azt, amit a napi gyakorlatban tanulnánk meg, vagy amit innen-onnan felszednénk. Ennek egy részét már ismerjük, de fontos, hogy kitől hallja az információt az ember, milyen rendszerben, és hogy a többiek mit tesznek ehhez hozzá. A mi csoportunkban csak két IT-cég van, így más iparágak képviselőitől is tanulhatunk: olyan gondolatok fogalmazódnak meg bennünk, amelyek máshogy nem merülnének fel. Minden résztvevőnek hasonlóak a problémái, csak más a szemlélete.
Ha tőzsdére lépnének, Budapesten tennék meg?
Több helyen is lehetne. Amerikai leányvállalatunk is van, tehát azt sem lehet kizárni, hogy a tengerentúlon lépnénk a parkettre. Kérdés, hogy a mi üzletünkre a magyar környezet mennyire vevő. Egy német, amerikai vagy angol tőzsde talán jobban értékelne minket. Az Egyesült Államokban nagyon jó hírünk van, a speciális nemzetközi piacunkon az elmúlt négy évben rajtunk kívül versenytárs nem adott el hasonló rendszert.
Több cég kiemelte eddig, hogy a tőzsdei jelenlét szükséges a nemzetközi láthatósághoz. Önök nem érzik, hogy a nagy üzleteket a nagy cégek viszik el?
Nem annyira. Van egy speciális nemzetközi területünk, munkagép-kereskedőknek készítünk vállalatirányítási rendszert. Elég speciális tehát a terület, kisszámú a konkurencia: a globális piacon velünk együtt három olyan cég van, amely nagyvállalati szinten tud rendszert készíteni és telepíteni. Itt nem a cégméret számít, hanem az, hogy milyen terméket és szolgáltatást nyújtunk. Persze egy kevés szereplővel rendelkező piacon sokat jelentene a tőkeinjekció.
Milyen lehetőségek vannak az iparágban, hol lehet fejlődni?
Paradigmaváltás alatt van a szektor: itt van a felhőtechnológia. A nagy IT-cégek, mint a Microsoft, Google, Oracle, Amazon, ebbe az irányba terelik az iparágat. Az eddigi módszer, hogy az ügyfél megveszi a szoftvert, mi telepítjük, ő pedig fizet, lassan átalakul. Felhőalapon működünk: az ügyfél előfizet, majd egy távoli szerveren lévő szoftvert használ. Az ügyfelek hatásköréből kikerül a szerverek és hálózat üzemeltetése, a mentések, az egész platform egy felhőben lesz, és havi előfizetési díjat fizet a felhasználó.
Mekkora terhet jelent ez a megoldás a szoftver üzemeltetőjének?
Hatalmasat, hiszen szinte mind a 24 időzónában rendelkezésre kell állni éjjel-nappal, Kaliforniától Ausztráliáig. Ám ebben már van gyakorlatunk, ugyanis van cégünk Amerikában és Ausztráliában is, azonnal tudunk reagálni a felmerülő problémákra.
És a hazai piacon nem terveznek fejleszteni?
A kisvállalati piac most pezseg, sokan vesznek új szoftvert. Ezt a piacot kiszolgáljuk, és fejlesztünk kisebb termékeket és szolgáltatásokat. A globális piacon értékesített rendszerünk túl nagy és drága a hazai piacra. Egy jövőbeni fejlesztési irány lehetne a rendszer egyszerűsítése. Ez csökkentené az árát, komplexitását, és növelné a használhatóságát a kisebb cégek számára is, így a hazai környezetben is eladható lehetne.
Vannak egyéb stratégiai terveik?
Több lehetséges irányunk is van, köztük például a nemzetközi terjeszkedés. Vannak ugyanis még elérhető piacok például Dél-Amerikában, Ázsiában. A harmadik lehetőség új iparági szektorok meghódítása.
A 2000-ben alapított XAPT Kft. célja, hogy üzleti alkalmazásaival, szakértő tanácsadói csapatával és a legújabb technológiákkal segítse ügyfeleit abban, hogy megvalósítsák terveiket és még sikeresebbekké váljanak. Fő tevékenysége a Microsoft Dynamics üzleti alkalmazások bevezetése és az egyedi vállalati igényeknek megfelelő testreszabása, továbbfejlesztése. Legfőbb terméke a nehézgépjármű-kereskedők számára kialakított egyedi megoldás, amelyet világszerte számos kereskedőcég használ. Az XAPT a fejlesztői és tudásközpontját Magyarországon működteti. A külföldi projektek során eddig elsősorban a hazai szakembergárda tudására és tapasztalatára támaszkodott, ám az elmúlt években kiegészült a helyi irodákban dolgozó amerikai és Fülöp-szigeteki munkatársakkal. Tavaly a cégcsoport 29,6 millió euró árbevételt ért el.
- CNC Rapid Kft.
- Diagon Kft.
- Goodwill Pharma Kft.
- Megakrán Kft.
- Tranzit-food Kft.
- UBM Trade Zrt.
- XAPT Kft.
Forrás: BÉT
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.