Fenyegetéssel próbálja eltántorítani a holnap délutánra meghirdetett négyórás figyelmeztető sztrájktól olaszországi dolgozóit a Ryanair. Eddie Wilson személyzeti vezető levélben figyelmeztette az ír fapados légitársaság olaszországi pilótáit és légiutas-kísérőit, hogy sztrájkjuk súlyos következményekkel járhat: elmaradhat az esetleges fizetésemelésük vagy az előléptetésük – írja a La Stampa.
Pedig az olaszok éppen magasabb béreket és jobb munkakörülményeket akarnak elérni a sztrájkkal. Ezzel pedig nincsenek egyedül: a légitársaság ír, német és portugál alkalmazottai is tiltakozni készülnek. Dublinban 79 ír pilóta sztrájkol majd december 20-án, noha – a The Irish Times információi szerint – Wilson nekik is megvonásokat helyezett kilátásba. A németországi pilótákat képviselő Vereinigung Cockpit (VC) szakszervezet pedig bejelentette, hogy 24 órás munkabeszüntetést terveznek, ám ígéretük szerint azt biztosan nem a karácsonyi időszakra, azaz december 23. délután és december 26. éjfél közé időzítik.
A megegyezést nehezíti, hogy a Ryanair nem ismeri el a szakszervezeteket. Sőt, a légitársaság a VC követelése kapcsán jelezte: nem egyezkedik velük, „függetlenül attól, mit tesznek, ha egyáltalán tesznek valamit”. Az ír érdekképviseletnek meg azt rótta föl, hogy csak a pilóták 28 százalékának támogatását élvezi. A szakszervezet erre hangsúlyozta: „mindössze független képviseletet szeretne biztosítani a vállalat pilótáinak”, és arra figyelmeztette a légitársaságot, hogy ha nem tudnak megegyezni, további sztrájkok várhatók. A fenyegetés azonban nem módosított a cég álláspontján.
A Ryanair idei ősze sem volt problémamentes: mintegy 20 ezer járatot kellett törölni szeptembertől a szabadságkiadás változásai miatt, ez azonban nem hagyott nyomot a forgalmon. Szeptemberben például tíz százalékkal több utast szállított a társaság, mint egy évvel korábban. Megtépázott népszerűsége azonban tovább csökkenhet, ha a sztrájkok a karácsonyi utazást tervezőknek tesznek keresztbe.
„A Ryanair árfolyamában többszázalékos esést is hozhat az év végi sztrájk. A részvényesek aligha örülnek ennek, hiszen idén már el kellett szenvedniük egy nagyobb zuhanást, ősszel a szabadságolások miatti járattörlések okoztak látványos esést a kurzusban” – mutatott rá Tunkli Dániel, a Concorde vezető elemzője. A cég árfolyama az év elején még 14 euró körül mozgott a dublini tőzsdén, május végére 18,4 euróig emelkedett, sőt a nyári utazási szezon végén még a 19,79 eurót is elérte a Bloomberg adatai szerint. A járattörlések miatt október végére azonban 15,38-ig süllyedt a kurzus.
„A Ryanair leállásaiból a riválisok profitálhatnak. Ez látszik is például a Wizz Air stabil árfolyam-emelkedésén, a közép-európai piacra fókuszáló légitársaság jobban megbecsüli pilótáit, mint az írek. Nem véletlen, hogy a Ryanairt tömegesen hagyják el pilótái, hiszen máshol magasabb fizetést kapnak, és munkakörülményeik is jobbak” – fűzte hozzá Tunkli Dániel.
Az ír diszkonttársaság átlagos célára a Reuters adatbázisában 19,23 euró, ami 13 százalékkal magasabb a tegnap délutáni szintnél. Az előremutató cégérték/eredményesség (EV/EBITDA) mutató alapján a Ryanair 9,05-os mutatója magasabb a közvetlen versenytársakkal együtt számított 7,3-es szektorátlagánál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.