Csalódást keltő ipari adatok érkeztek Németországból:
az unió legerősebb gazdaságának termelése a várakozásokon felül lassult júniusban.
Az ipari termelés 0,9 százalékkal esett május óta, s bár a statisztika nagyon volatilis, megszokott, hogy havi bázison esik a termelés, de a csökkenés mértéke júniusban kétszerese volt a piac által becsültnek. Leginkább a fogyasztási termékek előállítása esett, 1,6 százalékkal, és csak az energiatermelés nőtt, 2,4 százalékkal. A második negyedévben 0,4 százalékkal nőtt a termelés, az adatot azonban az erős májusi számok dobták meg.
Még gyászosabb a hétfőn közzétett, gyári megrendelésekről szóló adat: 4 százalékkal csökkentek havi bázison, ez pontosan tízszerese az elemzői konszenzusnak, s az elmúlt másfél év legrosszabb adata.
A statisztika azt mutatja: a német ipari termelés lassulhat az év hátralévő részében, ami elsőre elég rosszul hangzik a német piacnak kitett Magyarországra nézve.
Mindezzel együtt a kereskedelmi mérleg többlete, még ha enyhén csökkent is május óta, egészséges: 21,8 milliárd euró lett júniusban. Ez átlagos adat még úgy is, hogy 12 százalékkal marad a várakozás alatt. A problémát azonban jól mutatja, hogy az export stagnált a fél év utolsó hónapjában, míg az import 1,2 százalékkal nőtt. A folyó fizetési mérleg többlete még mindig magas: 26,2 milliárd euró lett a hatodik hónapban.
A gyengébb adatokban mindenképp szerepe van a kereskedelmi háború miatti bizonytalanságnak, a beruházók és a befektetők kivárnak, hogyan alakul a vámtarifák sorsa
– mondta lapunknak Virovácz Péter. Az ING Bank vezető elemzője szerint a német ipari kapacitás 88 százalékon áll, ami gyakorlatilag teljes kihasználtságot jelent. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a 3,4 százalékos munkanélküliség 40 éves mélypont, az 1,2 millió betöltetlen állás pedig mindenkori csúcs: a német ipar növekedése elérte a zenitet – véli a szakértő.
Hazánk rendkívüli mértékben kitett a német piac felé, Virovácz szerint azonban nem az éves bázisú visszaesést kell szem előtt tartani, hanem a teljes kapacitást. Németországban már nincs szabad munkaerő, így ha növelni akarják az ipari kapacitást, külföldre kell vinni a gyártást: a BMW új debreceni üzeme ennek lehet a jele – közölte. Az elemző azonban figyelmeztetett: a gépjárműipar az elektronika mellett a legciklikusabb ágazat.
A teljes cikket a Világgazdaság szerdai számában olvashatja
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.